521    18    0  

Levetid/reklamasjon på triangelarm

pwb
 2,256     Ski     0
Hva er forventet levetid på en triangelarm på en bil i dag? Må man bare godta at 2 år er mer enn nok (25-30.000 km)?? Den ble byttet på garanti og må nå byttes igjen, men da selvfølgelig ikke på garanti. Men hvis den har mer enn 2 års levetid så kan man vel forvente 5 års reklamasjon på den?

   #1
 5,432     Akershus     0
Jeg har problemer med å forestille meg at forventet levetid bil sidestilles med forventet levetid på f.eks. et kjøleskap, i allefall mht. mekanisk slitasje. En bil kan jo kjøres 60.000 km på motorvei eller 150.000 km, på nærmest grusvei, begge i løpet av 5 år, mens et kjøleskap går tilnærmet likt uansett bruk.

Samtidig kan man kanskje mene at kjørestil eller annet kan medvirke til økt slitasje.

Hvilket bilmerke snakker vi om? Det er jo stor forskjell på hvordan de forskjellige forhandlerne behandler reklamasjonssaker. Mens B&Steen blånektet for ansvar på Mercrustes Bens, har andre forhandlere gjort mye for kunden selv etter normal garantitid.



   #2
 7,685     Bærum     0
Bilbransjen har vært utrolig flinke til å vri seg unna reklamasjonsretten. Alt man klager på blir definert som slitasjedeler. En mobiltelefon til 1.000 kr. mener Høyesterett har 5 års reklamasjon, også batteriet, mens på en bil til 500.000 har man kun leverandørens garanti å forholde seg til. Godt gjort av bransjen. Jeg ville ikke funnet meg i denne behandlingen. Antar bilbransjen ikke ønsker en prinsippavgjørelse i Høyesterett slik mobilbransjen fikk. Stå på.
   #3
 2,264     0
Jeg har aldri byttet noen deler i hjulopphenget før bilen har gått 200 000.
Hva slags vei kjører du på?

Har du kjøpt bilen ny hos forhandler som du nå reparerer den hos?
Hva er galt? (Foringer, kule, rust, brudd osv)

Ved kjøp av bilen burde selger kunne opplyse om garantitid på deler. Slitasjedeler her en kilometerfaktor som spiller inn. Deler i hjuloppheng er definitivt slitedeler. Men 25 000 var kort lengde spør du meg...
   #4
 342     Hordaland     0
Vi må ikke godta holdningen til en bransje som vil skyve over alle utgifter på dårlig konstruerte biler.  Alle husker vel Vito skandalen til BOS der de ikke dekket garanti på de svært dårlige bilene.  Helt til en person satt en Vito i veikanten i Bergen med store plakater der folk fikk vite hvor dårlig han var blitt behandlet.  Selv kjøpte jeg en bil fra BOS og fikk ikke vite at den hadde alvorlige problemer med bakstillingen og ble reparert på garanti etter garanti tidens utløp.  Da jeg fikk vite det, hadde jeg allerede betalt reperasjonen selv.  Det gjald disse bilene som hadde åpent lager på svingarmen på bakhjulet der lageret hadde kulelager som gikk rett på armen uten noe indre lager hylse.  Det var absolutt en grov design feil.  Nå ser vi også at PC bransjen prøver seg.  Jeg reklamerte på Lenovo strømforsyningen og de sa at den var det ikke mer enn 6 månder garanti på og de ville ha 995 for en ny.  Jeg burde aldri ha godtatt det, men orket ikke en krangel og gikk å kjøpte en erstatning til kr 649.  Ser på TV2.no at Møller ikke gir garanti på bremseskiver som ikke holder mer enn 37000 km før de er rustet i stykker.  Broom redaksjonen godtar ikke det når Møller hevder at kunden har bremset for lite.  Sannheten er at bremseskivene er laget av for dårlig stål. 
.
   #5
 342     Hordaland     0
Glemte å nevne at bakstillings reperasjonen kostet ca 18000  kroner i 1995 .  Det var mye penger for en småbarnsfamilie med nybygget hus.  Eller er jeg nå engasjert  i garantikrav i en annen bransje der beløpet er 8 sifret.  Jeg oppforder alle til å ikke godta dårlig kvalitet på varer og tjenester når vi opplever hvor vanskelig folk oppfører seg når krav rettes til de. Det burde være en egen utdannelse for folk som skal få skikk på de som leverer dårlig kvalitet.  Advokatene graver seg for mye ned i jussen og ser ikke alltid klart de faktiske forholdene. 
   #6
 2,264     0
"Advokatene graver seg for mye ned i jussen og ser ikke alltid klart de faktiske forholdene."

Det er jo jussen og lovene våre som definerer de faktiske forhold. Det hjelper ikke hvor mye urett du opplever, er det innenfor loven, er det ikke advokatene som er problemet, men lovverket.
   #7
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Hva er det egentlig som er defekt? Foringene?

Boltene som fester nedre bærearm skal kun sitte løst når bærearmen monteres på bukk.

Først når bilen blir bært av hjulene skal boltene strammes. Grunnen til dette er fordi opphenger faktisk beveger seg ved hjelp av fleksibiliteten til gummiforinger. Hvis boltene strammes før bilen er på bakken, blir gummiforingene satt i for mye spenn og de ryker etter veldig kort tid. Dette er helt elementært og burde ikke være noe nytt for en bilmekaniker. Men det er altså mulig å feilmontere dem og få betydelig redusert levetid på gummiforingene til bærearmer.



Hva er forventet levetid på en triangelarm på en bil i dag? Må man bare godta at 2 år er mer enn nok (25-30.000 km)?? Den ble byttet på garanti og må nå byttes igjen, men da selvfølgelig ikke på garanti. Men hvis den har mer enn 2 års levetid så kan man vel forvente 5 års reklamasjon på den?

   #8
 22,342     Akershus     0
Hva med Audis flott multilink forstilling som var laget av for dårlig material. Disse ble tilbakekalt og  byttet, sa de. Møller byttet ikke på alle bilene som kom inn. Hvordan vet jeg dette? Jeg hadde en bil som hadde vært hos Møller flere ganger. En dag hoppet en kule ut og bilen "buklandet" og fikk store skader. Ved kontroll av delen viste det seg at det var den originale og fra fabrikken defekte delen som satt i bilen. Takk Møller! Det var flaks at dette skjedde i lav hastighet. Etter dette er jeg meget skeptisk til sikkerheten ved Møllerbilene. Denne konstruksjonen er brukt i andre biler slik som noen VW og trolig Skoda.

Det skal ikke være lett å være bilkunde. Audi/VW blir tilbakekalt og ikke reparert, Toyota vet om feilene og holder kjeft, Mercedes ruster bort og kundene må gå rettens vei. God grunn til å ta bussen, men der får du snikegebyr selv om du har betalt.
   #9
 3,010     Akershus     0
Beste er å lære seg nok om bilen man eier slik at man vet om eventuelle svakheter. Det burde jo ikke være slik, men hva hjelper vel burde om man parkerer bunnpanna i asfalten etter en fartsdump?
   #10
 22,342     Akershus     0
Polisen var frempå og krevde jeg skulle fjerne oljen på gata. Det var forøvrig girolje.

Det får være grenser for hvor mye man skal vite om bilen. Man burde være trygg når bilen har vært på service hos forhandler.