2,153
21
1
Motorsykkel - elektronisk tenning
3,210
Vestlandet
0
Er det noen som har greie på elektronisk tenning på mc? Får ikke gnist. Har målt signalet inn på primærsida på coilen med scop. Er oppe i 11-12V på toppene, men jeg vet ikke om jeg liker signalformen. Bør det ikke være harde firkantbølger? Disse ser avrundete ut (målte når signalet ikke var koblet inn på coilen).
Hvordan tester man evt. coilen? Burde vel gå an å manuelt pulse 12v inn på primærsida og se om det blir gnist på pluggen?
Hvordan tester man evt. coilen? Burde vel gå an å manuelt pulse 12v inn på primærsida og se om det blir gnist på pluggen?
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Måle om sekundærsiden får spenning først. Får den det?
Dette har jeg prøvd, men ingen gnist.
Vær forresten forsiktig med scopet ditt! Om det er vanlige prober så tåler de vanligvis ikke mer enn 2-300V. Spiss spenningene over coilen kan komme opp i disse spenningene. Jeg har sett +150V/-250V. Varigheten er kun få us, så scopet bør være raskt nok til å fange dette. Om det er en coil med innebygd driver (COP) finner du ikke slike høye spenninger.
Du kan teste coilen med å pulse spenning inn på den. Men du må vite om det er coil uten innebygd driver. Og du må ha en belastning på utgangen, ellers kan du få overslag i isolasjonen i coilen og ødelegge den. Passende belastning er en åpning på 2-3cm. Ettersom du tester i fri luft (ingen kompresjon) så må avstanden være mye større enn en plugg.
Grunnen til at jeg målte signalet uten primærviklinga innkobla var pga at jeg ville være forsiktig med scopet. Jeg aner jo ikke hvilke spenninger som kan oppstå når magnetfeltet kollapser...
Men da skal jeg prøve å pulse coilen manuelt:)
Og da er nok forsiktighet med proben på sin plass.
Prøv å ta greie på hva motstanden skal være over primær og sekundær og sjekk disse. Du finner trolig de riktige verdiene i verkstedmanualen.
Prøvde også å sende pulser på 12v inn på primær. Fikk blå gnist over gnistgapet på pluggen. Fikk ikke til å slå lengre gnist fra midtelektroden mot jernkjernen (jord). Bør jeg fjerne plugghetten (1,3kOhm motstand) og bør jeg sette opp to spisse elektroder som gisten skal gå mellom? Har sett det er sånn på gnisttestere som en får kjøpt.
Er litt "inconclusive" foreløpig etter min mening...
Kan det være at pulsene inn på primær skal være høyrere? Jeg tenkte de skulle være +12v, men siden dette er cdi så skal de kanskje være høyere?
1. Korrekt elektrodeavstand. Bruk blad til dette.
2. Skit mellom isolator og elektrodegap (sot, bensin, olje) vil redusere impedansen i tenningskretsen. Det betyr svakere gnist.
Sørg for å ha rene plugger med korrekt elektrodegap.
Coilen mottar som oftest en 12V tenningspuls. Denne tenningspulsen blir da transformert opp til flere kV som gir gnisten. Med et oscilloscop kan du enkelt lese av denne 12V spenningen. Skal du lese av på høyspentsiden, så må du ha en probe som er laget for dette formålet, dvs du kan lese av strømmen som går med et tangamperemeter eller du kan bruke en kalibrert spenningsdeler.
12V spenningpuls blir generert ut i fra et elektronisk "kart" hvis den er elektronisk styrt. Eldre motorer har ofte mekaniske reguleringsmekanismer for regulering av når gnisten til tennpluggen skal komme.