2,321
45
1
Myte? Lysrør lader ut bilen?
296
Tromsø
0
Hei.
En kollega kom med følgende "påstand".
Når han er på hytta står bilen parkert under høyspentlinjene, da hender det han får en feilmelding i bilen når han skal kjøre hjem. Men feillampen forsvinner med en gang og alt er i orden.
Dermed kom en annen og fortalte at det skjer med lysrør i garasjen også.
Og deretter ser de på meg og sier "Dette er jo ditt fagfelt, foklar!" :D
Må innrømme det er første gang jeg hører om det.
Googlet og fant disse:
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=724646
http://vgd.no/forbruker/bil/tema/1701608/tittel/garasjen-toemmer-batteriet
Etter å ha lest litt og grublet har jeg kommet frem til at teorien om at kommunikasjon/bus-systemet i bilen "holdes i gang" av støy/magnetfelt/signaler utenfra kanskje høres plausibel ut.
Men jeg er ikke sikker!
BB har mange deltagere som kan mye.
Har noen hørt om dette før? Og kan forklare mere nøyaktig?
Kjør debatt!
En kollega kom med følgende "påstand".
Når han er på hytta står bilen parkert under høyspentlinjene, da hender det han får en feilmelding i bilen når han skal kjøre hjem. Men feillampen forsvinner med en gang og alt er i orden.
Dermed kom en annen og fortalte at det skjer med lysrør i garasjen også.
Og deretter ser de på meg og sier "Dette er jo ditt fagfelt, foklar!" :D
Må innrømme det er første gang jeg hører om det.
Googlet og fant disse:
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=724646
http://vgd.no/forbruker/bil/tema/1701608/tittel/garasjen-toemmer-batteriet
Etter å ha lest litt og grublet har jeg kommet frem til at teorien om at kommunikasjon/bus-systemet i bilen "holdes i gang" av støy/magnetfelt/signaler utenfra kanskje høres plausibel ut.
Men jeg er ikke sikker!
BB har mange deltagere som kan mye.
Har noen hørt om dette før? Og kan forklare mere nøyaktig?
Kjør debatt!
Siste redigering: Sunday, March 18, 2012 7:33:58 PM av BravoPapa
Jeg vet om at en Land Rover Discovery ikke kom seg av en ferge fordi et eller annet forstyrret datamskinen i bilen. Den måtte "restartes" ved hjelp av en kombinasjon av åpne/lukke dører, låse/åpne og trykke på forskjellige knapper inni bilen. Men nå er LR produkter kjent for å ha litt "kilen" elektronikk...
Så at støy kan påvirke biler er jeg ikke i tvil om.
Dette gjelder alle biler som blir parkert der.
Jeg har da i alle år fått høre at batteriene blir utladet på grunn av lsstoffsrørene de har i butikktaket.
Om dette er tilfelle vet jeg lite om, men at noe tapper batteriene på bilene som står innendørs under disse lampene er det ingen tvil om.
Vi tok en test en gang, en fulladet bil stod i 1,5 uke inne i butikken før batteriet var utladet, ladet batteriet på nytt og satte bilen ut, der stod den i litt over en måned, da ble bilen solgt og bilen startet uten problem, så den kunne garantert stått der mye lenger.
Har bare tatt som en selvfølge at det var noe i dette og har ikke tenkt noe mer eover det, men det hadde jo vært artig å finne ut om dette er tilfelle og i såfall hva som gjør det.
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Har aldri høyrt om fenomenet før no, og vart dermed litt nysgjerrig.
Roy
Da er det noe i det.
Til dere som har "opplevd" dette, hvilke biler var/er det?
Jeg tenker da på om det er en moderne bil med elektronikk eller en eldre bil uten noe elektronisk fiks-fakseri.
Men da må en vel tilbake til tidlig 80-tall og bakover... Spørs om noen kjører rundt i slike enda.
Kanskje noen har en veteran de kan kjøre inn i garasjen og prøve ;D
Bussystem i personbiler er for de fleste merker canbus. Denne bussen er meget robust og spesielt utviklet for å takle store forstyrrelser.
Hva batteriet angår, så vil selvutladning øke kraftig når temperaturen øker. Dette er sannsynligvis grunnen til at batteriene blir raskere utladet når de kommer inn i varmen. At batteriet aldri blir 100% oppladet i en bil, samt har noen år på baken gjør saken egentlig soleklar.
Har faglig tyngde på dette feltet, til informasjon.
Det som er artig med batteriteknikk, er at "alle" har sin oppfatning av hva som er bra for batteriet. Noen liker å ta batteriet inn i varmen om vinteren. Et eksempel på totalt manglende kunnskap.
Men alt utstyr som selges og koples opp er underlagt strenge krav til stråling og støy, mye så slike ting ikke skal skje, men kanskje mest for at mennesker ikke skal bli grilla av vanlig utstyr.
Jeg rev carporten vår i går, dagen etter var batteriet på bilen defekt. Det betyr ikke at alle biler må stå i carport, ellers dør batteriet....
Teorien der er støy fra valsen til hydo aluminium som ligger de som skaper en energi som forstyrrer.
`Jeg har en bekjent som jobber på ferga og han fortalte at det er spesielt nye "dyrere" biler som må ha starthjelp. ( de har nå kjøpt inn powerstarter)
ER også enkelte lastebiler som har sovet over som ikke har fått startet uten hjelp.
Hva det fysisk er som gjør det aner jeg ikke, men det skjer hvertfall ??? ??? ???
Enig i at det er søkt.
Selvutladning i høyere temp er et moment å ta med. Har jobbet med folk som har tilsvarende din utdanning innen batteri, og var i fgtj. på el-verkstedet OOS (OVB) så kompetansen din betviles ikke.
Støtter også synet på canbus, den brukes også på fremdriftsystemer på større fartøy med fremdriftsmotor styrt av frekvensomformere. Dersom den var sensitiv for støy tviler jeg på at den ville vært godkjent i det miljøet.
Men det forklarer ikke fenomenet som Knoff beskriver ovenfor, eller min kollega som fikk feilmelding på bilen etter å ha stått parkert under høyspenten... ;) ???
Der ser du, her kan du bare skylde på deg selv... ;D