I Kristiansand var det for ei stund siden enkelte steder i sentrum mange sleit med å få start på bilene sine. Flyttet de bilen 10 meter gikk det greit. Mener å ha lest om det samme i Mandal. De fant ut det var stråling fra et eller anna som slo ut elektronikken i bilene.
Hvis du parkere en SAAB ved sykehuset på gjøvik,en spesiell plass,kan du bare glemme å starte etterpå... Dær antar de stråling fra røntgen etc er grunnen.. Å da snakker vi biler fra ca 98 å opp til ny biler.... Så noe er det i stråling etc altså..
Hvis jeg parkerer bilen utenfor garasjen hjemme, og legger nøkkelen i gangen, går alarmen en gang mellom kl 21 og 03 om natta. Legger jeg nøkkelen i stua skjer det ikke. Parkerer jeg bilen på plenen, ved postkassa, ved inngangsdøra, eller hvor som helst ellers, skjer det heller ikke. Etter å ha utelukket alle andre tenklige muligheter har jeg en teori om at stråling fra sikringskapet får nøkkelen til å sende "panikk". (Tiltross for at det ikke er noen panikknapp på den.) Når nøkkelen ligger i gangen og bilen står utenfor garasjen er bil-nøkkel-sikringskap på en rett linje. Det spiller ingen rolle om det er hovednøkkelen eller reserven som ligger i gangen.
Dette er det noe i, jobbet hos en merkeforhandler som mekaniker, bilene som sto i salgshallene koblet vi fra batteriet på for å unngå dette, om lyset ikke ble brukt, lite problemer.
Nyere biler har 3 eller flere CANbusser og ofte LINbus o.a. i seter, dører osv. Disse bussene er robuste ved at de "kaster ugyldige meldinger" som elektromagnetisk støy kan stråle inn på bussledningene. I en bil er "datamaskinene" programmert til å gå i en tilstand (sleep) der de bruker lite strøm når bilen ikke er i drift. Men om støy stråler inn på bussen blir de "vekket" for å sjekke det som kan være en melding om at de skal over i driftstilstand. Dette gjør at de bruker mer strøm enn om de hadde fått "sove i fred". Men de er robuste i den forstand at de konkluderer med at det som kunne se ut som en melding ikke er gyldig og de kaster meldingen. Værre er det når støyen påvirker en gyldig melding så den også blir ignorert.
Ved sviktende jording kan de bli vesentlig mer følsomme for støy, så dette er verd å sjekke om de begynner å bli senile. At en bil kan være mer følsom enn en annen for å stå på et støybefengt sted kan være fordi lengden på følsomme ledere finner resonans på den forstyrrende frekvensen. Ikke lett å gjøre noe med, parker et annet sted eller bytt bil. :D
Om du er plaget kun på ett bestemt sted i garasjen så kan du prøve å få byttet nermeste armatur. Skriv ut Figur 2, side 4 fra Rensellaer Polyteknisk (ovenfor) og be elektrikeren sjekke at armaturen er kablet så den støyer minimalt. Hvis han vet det fra før så få visittkortet hans i tilfelle du trenger en elektriker igjen. Da er han over normalt våken.
Jeg har også "faglig tyngde" i buss systemer og hvordan de kan gjøres så robuste som de er designet for.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Aner ikke hva slag alarm du har eller hvordan den virker. Sånt er jo av forståelige grunner vanskelig tilgjengelig informasjon. Hadde jeg visst det hadde jeg ikke hatt lov å si det. ;)
Men løsningen er nok å kjøpe et nøkkelskap av stål og sette på en jordlisse mellom dør og skap. Heng nøkkelen i skapet og lukk døra så får nok både du & naboen sove i fred. Hvis problemet skyldes marginal kommunikasjon mellom nøkkel og bil så sparer du nok batteriene i nøkkelen også på denne måten.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Det er Nissans originale alarm, og den virker ved å varsle nabolaget om at bilen står på gårdsplassen og det har blitt mørkt. (Det er den eneste funksjonen den har vist at den har.)
Jeg fikk omvisning på gamlejobben til min svigerfar for noen år siden. Der ville han vise meg noe rart, og holdt et lysrør foran en maskin som stod og jobbet (møbelfabrikk) Til min store forundring så begynte lysrøret og lyse i hendene på min svigerfar, så jeg er ikke i tvil om at lysrør kan "stjele" energi fra andre kilder.
Så noe er det i stråling etc altså..
Etter å ha utelukket alle andre tenklige muligheter har jeg en teori om at stråling fra sikringskapet får nøkkelen til å sende "panikk". (Tiltross for at det ikke er noen panikknapp på den.) Når nøkkelen ligger i gangen og bilen står utenfor garasjen er bil-nøkkel-sikringskap på en rett linje.
Det spiller ingen rolle om det er hovednøkkelen eller reserven som ligger i gangen.
Strømtrekket ligger altså ikke i selve batteriet.
Her: http://www.lrc.rpi.edu/programs/NLPIP/lightinganswers/pdf/view/LAEMI.pdf
Nyere biler har 3 eller flere CANbusser og ofte LINbus o.a. i seter, dører osv.
Disse bussene er robuste ved at de "kaster ugyldige meldinger" som elektromagnetisk støy kan stråle inn på bussledningene. I en bil er "datamaskinene" programmert til å gå i en tilstand (sleep) der de bruker lite strøm når bilen ikke er i drift. Men om støy stråler inn på bussen blir de "vekket" for å sjekke det som kan være en melding om at de skal over i driftstilstand. Dette gjør at de bruker mer strøm enn om de hadde fått "sove i fred". Men de er robuste i den forstand at de konkluderer med at det som kunne se ut som en melding ikke er gyldig og de kaster meldingen. Værre er det når støyen påvirker en gyldig melding så den også blir ignorert.
Ved sviktende jording kan de bli vesentlig mer følsomme for støy, så dette er verd å sjekke om de begynner å bli senile. At en bil kan være mer følsom enn en annen for å stå på et støybefengt sted kan være fordi lengden på følsomme ledere finner resonans på den forstyrrende frekvensen. Ikke lett å gjøre noe med, parker et annet sted eller bytt bil. :D
Om du er plaget kun på ett bestemt sted i garasjen så kan du prøve å få byttet nermeste armatur. Skriv ut Figur 2, side 4 fra Rensellaer Polyteknisk (ovenfor) og be elektrikeren sjekke at armaturen er kablet så den støyer minimalt. Hvis han vet det fra før så få visittkortet hans i tilfelle du trenger en elektriker igjen. Da er han over normalt våken.
Jeg har også "faglig tyngde" i buss systemer og hvordan de kan gjøres så robuste som de er designet for.
Har du forklaring på bilalarmen min også? (postet 3-4 poster over denne)
Men løsningen er nok å kjøpe et nøkkelskap av stål og sette på en jordlisse mellom dør og skap. Heng nøkkelen i skapet og lukk døra så får nok både du & naboen sove i fred. Hvis problemet skyldes marginal kommunikasjon mellom nøkkel og bil så sparer du nok batteriene i nøkkelen også på denne måten.
Til min store forundring så begynte lysrøret og lyse i hendene på min svigerfar, så jeg er ikke i tvil om at lysrør kan "stjele" energi fra andre kilder.