For å slippe endel konverteringer kan man jo alltids ha en lyskilde i motorrommet, og fiber ut til hvert lys på bilen. Ville jo bare være til frontlysene man ville trenge fiber i størrelse tømmerstokk.
Desverre finnes det lite teknologi for signalbehandling av lyssignaler. Alt må konverteres til el før behandling. Da har fiber lite for seg på korte strekk.
I en bil er det fiberens immunitet mot støy som er interessant. Konvertering til elektrisitet er ikke noe hokus pokus. Det er helt forskjellig teknologi som brukes på systemer som skal overføre styresignaler fra det som brukes på f.eks. telekommunikasjon med høye båndbredder og lange avstander. I en bil er plastfiber, lysdioder og enkle detektorer det som trenges. Om noen år er jeg sikker på at alle biler har en fiberbuss som styrer alt. Det blir billigere og raskere å montere.
Jeg ser for meg at det kan være en fordel for signalkvaliteten, men du må jo ha konvertere for hver enhet som skal styres og strømforsyning i tillegg. Mulig jeg ikke skjønner tegninga, men hva er egentlig gevinsten? Det virker kompliserende uten at du blir kvitt problemet med el strukket rundt i hele bilen.
(Jeg antar det er noe jeg ikke er informert om. BMW et al strekker neppe fiber rundt i bilene sine bare fordi det er tøft. )
Det sier seg selv at det blir mer kostbart å ha en konverter fra el til lys, 10cm fiber, og en konverter fra lyst til el, enn å ha 10cm kobberledning.
Hvis støy på signalbussene er så stort problem som det later til å være utfra denne tråden, vil jeg tippe at fremtidens buss blir et fibernett i stjerneform - at alle enheter har en fiber til en lysfordeler - en slags glasskule som har samme funksjon som en hub i datanett - alt som kommer av signaler inn på en fibertåd sendes i hytt og gevær på alle fibertrådene som går utfra glasskula.
Jeg har ennå ikke sett noen TP-kabel i bil, så de har nok fortsatt endel å hente på å bruke støyskjermede kobberkabler, om støy faktisk er et så stort problem.
Jeg ser for meg at det kan være en fordel for signalkvaliteten, men du må jo ha konvertere for hver enhet som skal styres og strømforsyning i tillegg. Mulig jeg ikke skjønner tegninga, men hva er egentlig gevinsten? Det virker kompliserende uten at du blir kvitt problemet med el strukket rundt i hele bilen.
(Jeg antar det er noe jeg ikke er informert om. BMW et al strekker neppe fiber rundt i bilene sine bare fordi det er tøft. )
Du legger en strømkabel som går til enheten som skal styres og den optiske mottakeren. Om man velger en stjernetopologi eller buss er jeg usikker på. Man må ha toveiskommunikasjon slik ar f.eks. defekte pærer detekteres. Fordelen er at du kan ha en strømkabel som gir strøm til mange enheter. Det vil være signalkabelen (fiberen) som styrer enheten. På den måten vil det bli mye mindre kobberkabel.
Takk for forklaring, men jeg ser fortsatt ikke helt gevinsten. At enheter styres av en buss har ingenting med kobber eller fiber å gjøre. Signalanlegget kan jo gjøres digitalt over kobber. Det fungerer jo for bortimot alt vi har av elektronikk i dag så hva gjør biler så spesielle?
Strekket med fiber er jo totalt upåvirket av utvendige forstyrrelser, men hver enhet må ha en converter (vil anta absolutt alt, selv små lamper som ikke kan kobles i et større rele). I tillegg vil det jo være langt vanskeligere å reparere skadet fiber enn kobber. Selv om man kan skjøte uten å være alt for redd for tap i kvalitet. Det er uansett langt vanskeligere enn kobber.
Det kan umulig være mer signalforstyrrelser på en buss i en bil enn f.eks. et maskinrom med noen tusen kW forbruk. Denne bussen vil jo være en egen krets som kun blir påvirket av evt. magnetfelt el.
Så what gives? (Genuint interessert bare så det er sagt. Holder fortsatt ved at jeg antar det ligger en lur tanke bak)
Nå er ikke jeg noen spesialist på bilelektro. Den gang jeg skrudde bil var det ikke mye elektronikk i bilene. Antar det er støyimmunitet som er hovedargumentet for fiber. Når det gjelder skjøting av fiber kan nok det fikses greit, husk vi snakker ikke om ordinær glassfiber. På den annen side tror jeg bilprodusentene gir pokker i hvor vanskelig det er å reparere. Tenk bare på hvor kronglete det er å skifte pærer i en moderne bil.
Kostnadsmessig er det ikke store forskjellen på fiber og cu, og konvertering fra optisk til elektrisk er ikke komplisert. Bus signalene må uansett konverteres på noen måte.
Der jeg jobber bruker vi "kobber"bus i et miljø med mye støy. Dette er Profi og ASI bus laget for bruk i slike områder. I noen tilfeller brukes det til og med CANbus. (vanlig i bil) Funker fint.
Må innrømme at jeg ikke har sett fiberens virkelige potensiale i bil før nå.
(Jeg antar det er noe jeg ikke er informert om. BMW et al strekker neppe fiber rundt i bilene sine bare fordi det er tøft. )
Hvis støy på signalbussene er så stort problem som det later til å være utfra denne tråden, vil jeg tippe at fremtidens buss blir et fibernett i stjerneform - at alle enheter har en fiber til en lysfordeler - en slags glasskule som har samme funksjon som en hub i datanett - alt som kommer av signaler inn på en fibertåd sendes i hytt og gevær på alle fibertrådene som går utfra glasskula.
Jeg har ennå ikke sett noen TP-kabel i bil, så de har nok fortsatt endel å hente på å bruke støyskjermede kobberkabler, om støy faktisk er et så stort problem.
Strekket med fiber er jo totalt upåvirket av utvendige forstyrrelser, men hver enhet må ha en converter (vil anta absolutt alt, selv små lamper som ikke kan kobles i et større rele). I tillegg vil det jo være langt vanskeligere å reparere skadet fiber enn kobber. Selv om man kan skjøte uten å være alt for redd for tap i kvalitet. Det er uansett langt vanskeligere enn kobber.
Det kan umulig være mer signalforstyrrelser på en buss i en bil enn f.eks. et maskinrom med noen tusen kW forbruk. Denne bussen vil jo være en egen krets som kun blir påvirket av evt. magnetfelt el.
Så what gives? (Genuint interessert bare så det er sagt. Holder fortsatt ved at jeg antar det ligger en lur tanke bak)
Der jeg jobber bruker vi "kobber"bus i et miljø med mye støy. Dette er Profi og ASI bus laget for bruk i slike områder. I noen tilfeller brukes det til og med CANbus. (vanlig i bil) Funker fint.