Neida, hybrid er jo ikke fremtiden så da er di vel ikke i front.. ;)
Toyota har aldri vært i front i bilutviklingen. De har basert seg på enkel, velutprøvd teknologi og dermed hatt god driftssikkerhet. Nå som Toyota har begynt å ta i bruk litt nyere teknologi svikter også kvaliteten (jmf. senere års saker).
At Toyota tilbyr en del hybridmodeller kan ikke betraktes som å ligge i front. Ved siden av å være et blindspor miljømessig er det kun i USA at hybrid har noe for seg (enn så lenge). Flåteforbruket i Europa er allerede lavt, mens man i USA kan få en 1/3-2/3 nedgang i forbruk per bil, i resten av verden er forskjellen neglisjerbar. Ta med at man sleper rundt på 3-400 kg ekstra i batterier (som dreper kjøreegenskapene) og at jorden gjennomhulles på jakt etter edle metaller til forgjengelige batteripakker i regnskapet og du er tilbake på at konvensjonelle biler er like snille om ikke snillere mot miljøet.
Utviklingen av ny bilteknologi har europeiske bilprodusenter stått for.
Kuriositet: Da Lexus (Toyota) skulle lage IS200 kjøpte de en hele bråte BMW E46 og plukket de fra hverandre.
Volt/Ampera er egentlig ikke en hybridbil. Den er heller en elektrisk bil med agregat. Den løser uansett ikke forurensningsproblemet. Er den mere økonomisk enn Prius ved bruk der rekkevidden på batteriene er overskredet iht lading fra nett?
For så vidt enig i det. Statistikkene er stort sett hentet fra Adac eller Svenske PKK. Men nødstopp statistikk sier i alle fall en del om hvilke biler som havarerer hyppigst, og skal ikke kimses av.
Forskjellige biler har forskjellige kundegrupper. Jeg er helt overbevist at Hyundai Atos kjøres mere forsiktig enn Porsche 911.
Adac statistikken forteller bare hvilke bileiere som har fått stopp og ring ADAC. Noen merker har egne avtaler om redning. Så er det faktorer som kjørelengde og vedlikehold.
Folksam hvor farlig komboen bil og sjåfør er for sjåfør.
PKK undersøkelser handler like mye om bruk og vedlikehold som om bilens kvalitet.
Det er så mye følelser når det gjelder bil. Det finnes masse utvalg, men få biler som jeg ville hatt.
Jeg har hatt VW Passat. Fin bil, men den hadde endel problemer med ulyder i hjuloppheng. Men det som virkelig var krise, var å være kunde hos Møller. Makan til arrogante folk. Been there, done that.
"Det at oljelampen lyser kommer sikkert av en elektrisk feil, det er bare å kjøre videre." - sitat Møller ansatt. (Motoren tikker høyt på tomgang og oljelampe lyser)
En Toyota må stort sett skytes om du ønsker å ta livet av den
Ingen av bilene jeg har gitt opp har hatt en direkte feil med motoren. Motoren var aldri grunnen til at bilene ble spiker. Har heller ikke hatt problemer med drivverk av betydning. Det er alt det andre, særlig rust. Ikke nødvendigvis på karosseri. Jeg hadde en Passat (kjøpt brukt) jeg omtrent ikke vedlikeholdt den klarte 120 000km under mitt strenge regime. Alt mulig under bilen rustet istykker (selv støtdemperne rustet det hull i). Ikke kunne man skru på noe for alle skruer hadde rustet fast/istykker. E18 saltes tydligvis hardt fra Vestfold til Oslo. Dessuten var alle lykter i fronten sprukket, frontruten hadde sprekker og det var 10 000 småskader i lakken. Jeg aner en sammenheng med pukken som brukes til strøing. Etter at kona rygget på en stolpe og clutchen ble svak var det slutt.
Når først bilen er klar for å bli spiker er det vel egentlig svært skjelden det er motor eller gir det står værst til med, du har nok rett i det, men folk flest bruker ofte mye penger på å vedlikeholde en gammel bil frem til den lander på dynga, en gammel Toyota trenger jo nesten ikke vedlikehold over hode. Hadde selv en gammel Corolla 82 modell (K70 tror jeg modellen hette), den knuste jeg toppdekselet på motoren med slegge ;D Fikk ikke lov av min daværende samboer til å kaste bilen, hun var alt for glad i den, så jeg tenkte at om motoren plutselig streiker for henne en dag, så må vi bytte den ut, men kjerringa kjørte rundt med bilen i flere måneder etterpå, hun klaget over litt støy fra motoren en stund, men ettersom alle bitene fra toppdekselet var tygd i stykker av ventilstenger og løftere, så ga den værste lyden seg, det endte opp med at jeg kjørte bilen for egen maskin på skroten, etter ett litt ublidt møte med biltilsynet ved en utekontroll :D En kan ofte diskutere hva som er den beste bilen, det handler ofte om smak og behag, det handler om erfaringer, følelser og forhold til tidligere modeller en har eid eller oppvokst med. Mange handler bil med hjert og ikke med hodet, og det går også ofte igjen i argumentasjonene for hva som er den beste bilen
Signatur
Jobbet som bilmekaniker, biloppretter, overflatebehandler, industrirørlegger og trailersjåfør ++++ Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Men er det ikke slik at de fleste kjøper etter hjerte i den prisklassen man kjøper i eller er man bare fornuftig og tenker på annenhåndsverdi når man selger om noen år.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
De fleste kjøper nok bil etter hva lommebok og hjerte liker, mens noen tenker på annenhåndsverdi når bilen skal bytte ut igjen om noen år. Ofte så er det også hjertet som står for argumentasjonene for hva som er den beste bilen og ikke nødvendigvis på grunn av at en har peiling eller erfaringer med flere andre bilmerker ;) Å krittisere favoritt bilmærke til en er jo nesten like ille som å rakke ned på favoritt fotballaget hans, de setter seg til motverge og argumenterer som best de kan for sitt favorittmærke.
Argumentene er ofte at min onkel hadde en bil av dette merket en gang og den var bare ræva, for ikke snakke om ett annet merke, det hadde naboen min en gang bla bla bla, det er ikke det som avgjør for meg hva som er god bil, syns rett og slett at en nabo og en onkel er litt for spinkelt grunnlag for å felle noen dom over ett bilmærke. Hva Naf, Viking og Falk mener eller har for slags tall og stattistikker blir heller ikke helt rett, bilverkstedene er de som har jobb med å vedlikeholde bilparken og er selvsagt de som først finner svakheter og dårlige løsninger på bilene, en eu kontroll sier ikke noe om hva du har kostet på bilen av deler i løpet av de to siste årene siden sist kontroll, de avdekker feil og mangler der og da, men ikke dem som allerede har blitt repparert tidligere.
Signatur
Jobbet som bilmekaniker, biloppretter, overflatebehandler, industrirørlegger og trailersjåfør ++++ Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Jeg har en engelsk bil som kun er kjøpt ut i fra hjerte med ett i mine øyne FANTASTISK interiør, og som jeg virkelig gleder meg over. Men engelske biler er jo ikke kjent for å være gode biler på noen måte. Men jeg har kjørt dette merke siden 1996, og ALDRI hatt noen problemer, men holder den selvsagt vedlike ved å følge service. Men et fantastisk prisfall opplever man jo, så akkurat dette merke lønner det seg å kjøpe noe brukt.
Den andre entusiastbilen er av det merke som sto på toppen av verstinglisten over, og er på mange måter en kjedelig bil, alt med den er korrekt, den holder seg usannsynlig godt i pris, og faller nesten ikke i hele tatt om den serves med jevne mellomrom.
Enkelte merker holder seg derfor veldig godt i pris, de engelske ikke, men alle har vi forskjellig prioritering, og forskjellige ønsker.
For de fleste er bil et fremkomstmiddel, og pris, lavt forbruk og god annenhåndsverdi er det eneste som betyr noe. For oss andre, som da har et forhold til bil blir hjerte viktigere, og kjøpene mer og mer ufornuftig. Men lidenskapen SKAL MAN ikke få tatt bort, selv om det er hodeløst.
Og det resulterer i at de fleste av oss har en dagligbil som er trygg og god, gjerne stasjonsvogn og som gjør nytten som en bil skal gjøre, frakte oss trygt fra A til B.
Men i helgene, da kan lidenskapen slippes løs...
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Toyota har aldri vært i front i bilutviklingen. De har basert seg på enkel, velutprøvd teknologi og dermed hatt god driftssikkerhet. Nå som Toyota har begynt å ta i bruk litt nyere teknologi svikter også kvaliteten (jmf. senere års saker).
At Toyota tilbyr en del hybridmodeller kan ikke betraktes som å ligge i front. Ved siden av å være et blindspor miljømessig er det kun i USA at hybrid har noe for seg (enn så lenge). Flåteforbruket i Europa er allerede lavt, mens man i USA kan få en 1/3-2/3 nedgang i forbruk per bil, i resten av verden er forskjellen neglisjerbar. Ta med at man sleper rundt på 3-400 kg ekstra i batterier (som dreper kjøreegenskapene) og at jorden gjennomhulles på jakt etter edle metaller til forgjengelige batteripakker i regnskapet og du er tilbake på at konvensjonelle biler er like snille om ikke snillere mot miljøet.
Utviklingen av ny bilteknologi har europeiske bilprodusenter stått for.
Kuriositet:
Da Lexus (Toyota) skulle lage IS200 kjøpte de en hele bråte BMW E46 og plukket de fra hverandre.
Forskjellige biler har forskjellige kundegrupper. Jeg er helt overbevist at Hyundai Atos kjøres mere forsiktig enn Porsche 911.
Adac statistikken forteller bare hvilke bileiere som har fått stopp og ring ADAC. Noen merker har egne avtaler om redning. Så er det faktorer som kjørelengde og vedlikehold.
Folksam hvor farlig komboen bil og sjåfør er for sjåfør.
PKK undersøkelser handler like mye om bruk og vedlikehold som om bilens kvalitet.
Det er så mye følelser når det gjelder bil. Det finnes masse utvalg, men få biler som jeg ville hatt.
"Det at oljelampen lyser kommer sikkert av en elektrisk feil, det er bare å kjøre videre." - sitat Møller ansatt. (Motoren tikker høyt på tomgang og oljelampe lyser)
Ingen av bilene jeg har gitt opp har hatt en direkte feil med motoren. Motoren var aldri grunnen til at bilene ble spiker. Har heller ikke hatt problemer med drivverk av betydning. Det er alt det andre, særlig rust. Ikke nødvendigvis på karosseri. Jeg hadde en Passat (kjøpt brukt) jeg omtrent ikke vedlikeholdt den klarte 120 000km under mitt strenge regime. Alt mulig under bilen rustet istykker (selv støtdemperne rustet det hull i). Ikke kunne man skru på noe for alle skruer hadde rustet fast/istykker. E18 saltes tydligvis hardt fra Vestfold til Oslo. Dessuten var alle lykter i fronten sprukket, frontruten hadde sprekker og det var 10 000 småskader i lakken. Jeg aner en sammenheng med pukken som brukes til strøing. Etter at kona rygget på en stolpe og clutchen ble svak var det slutt.
Hadde selv en gammel Corolla 82 modell (K70 tror jeg modellen hette), den knuste jeg toppdekselet på motoren med slegge ;D
Fikk ikke lov av min daværende samboer til å kaste bilen, hun var alt for glad i den, så jeg tenkte at om motoren plutselig streiker for henne en dag, så må vi bytte den ut, men kjerringa kjørte rundt med bilen i flere måneder etterpå, hun klaget over litt støy fra motoren en stund, men ettersom alle bitene fra toppdekselet var tygd i stykker av ventilstenger og løftere, så ga den værste lyden seg, det endte opp med at jeg kjørte bilen for egen maskin på skroten, etter ett litt ublidt møte med biltilsynet ved en utekontroll :D
En kan ofte diskutere hva som er den beste bilen, det handler ofte om smak og behag, det handler om erfaringer, følelser og forhold til tidligere modeller en har eid eller oppvokst med.
Mange handler bil med hjert og ikke med hodet, og det går også ofte igjen i argumentasjonene for hva som er den beste bilen
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Ofte så er det også hjertet som står for argumentasjonene for hva som er den beste bilen og ikke nødvendigvis på grunn av at en har peiling eller erfaringer med flere andre bilmerker ;)
Å krittisere favoritt bilmærke til en er jo nesten like ille som å rakke ned på favoritt fotballaget hans, de setter seg til motverge og argumenterer som best de kan for sitt favorittmærke.
Argumentene er ofte at min onkel hadde en bil av dette merket en gang og den var bare ræva, for ikke snakke om ett annet merke, det hadde naboen min en gang bla bla bla, det er ikke det som avgjør for meg hva som er god bil, syns rett og slett at en nabo og en onkel er litt for spinkelt grunnlag for å felle noen dom over ett bilmærke.
Hva Naf, Viking og Falk mener eller har for slags tall og stattistikker blir heller ikke helt rett, bilverkstedene er de som har jobb med å vedlikeholde bilparken og er selvsagt de som først finner svakheter og dårlige løsninger på bilene, en eu kontroll sier ikke noe om hva du har kostet på bilen av deler i løpet av de to siste årene siden sist kontroll, de avdekker feil og mangler der og da, men ikke dem som allerede har blitt repparert tidligere.
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Den andre entusiastbilen er av det merke som sto på toppen av verstinglisten over, og er på mange måter en kjedelig bil, alt med den er korrekt, den holder seg usannsynlig godt i pris, og faller nesten ikke i hele tatt om den serves med jevne mellomrom.
Enkelte merker holder seg derfor veldig godt i pris, de engelske ikke, men alle har vi forskjellig prioritering, og forskjellige ønsker.
For de fleste er bil et fremkomstmiddel, og pris, lavt forbruk og god annenhåndsverdi er det eneste som betyr noe. For oss andre, som da har et forhold til bil blir hjerte viktigere, og kjøpene mer og mer ufornuftig. Men lidenskapen SKAL MAN ikke få tatt bort, selv om det er hodeløst.
Og det resulterer i at de fleste av oss har en dagligbil som er trygg og god, gjerne stasjonsvogn og som gjør nytten som en bil skal gjøre, frakte oss trygt fra A til B.
Men i helgene, da kan lidenskapen slippes løs...
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.