1,196    53    0  

Ny pendlebil

 642     Trøndelag     0
Gjett om dette er offtopic da.. :)

Men, med så mange vettuge folk samlet på ett sted, så er det garantert noen som har innspill også på dette temaet. Jeg har fått enormt mye hjelp til byggeting (nok smiger), så nå er det bilspm som gjelder.

Må ha meg en pendlerbil. Må ha mer komfort og mindre dieselforbruk enn hiacen gir meg.. (jeg vil også høre radio...)
Kjører 100km t/r jobb hver dag. Kan velge mellom motorvei og vanlig fylkesvei, begge er bombelagte (fylkesvei ca halv pris). Bomutgifter blir 5700 i året, billigste alternativ, men noe sliten vei, og 50-60-soner.
Dette er min bil, altså den skal KUN frakte ræva mi til og fra jobb (i verste/beste fall må jeg hente unger). Hiacen beholder jeg til skrot og kjøring av ymse.

Kan evt lade bilen på jobb (hvis noen skulle foreslå elbil), men jobbparkeringen er gratis.
Kollektivt er intet alternativ (ihht selvangivelse). Arbeidstiden er sånn at da må jeg reise kvelden i forveien... Fullt fradrag med andre ord.

Vil ha: varmeapparat (ja, i -20 også), klima og en dugandes handsfreeløsning. Kjørekomfort er mye av grunnen til at hiacen blir reserve, så komfort må det være!
Drivstoffgrådig!!!!, trenger ingen ræserbil.
Minst, minst minst, mulig verditap, grei forsikringsspris.

Budsjett?
Tja, minst mulig selvsagt, men kan strekke banken til 200+, hvis det skulle bli nødvendig.
Jeg kan bytte ofte, hvis det skulle bli rimeligst.

Kjør debatt!

   #1
 22,342     Akershus     0

Jeg kan bytte ofte, hvis det skulle bli rimeligst.
Bilbytte bar vel aldri vært lønnsomt.

Forslag til bil: 2007 Polo TDi. Sikkert ikke så dyr og sikkert billig i drift. Jeg har likt biler med TDi, de jeg har kjørt har funket bra.
pwb
   #2
 2,256     Ski     0
En liten bil med bensinmotor gir nok best komfort og økonomi.
   #3
 270     Eidsvoll     0
Har nå en Mitsubishi Lancer som leiebil. Den har overrasket meg voldsomt. God komfort, utrolig fin motor(Tdi, 116hk, 300nm) som går billig og godt. Den burde vel også ha god holdbarhet og brukbart verditap.

Ellers er jo en halvgammel Skoda Octavia kurrante biler, men dårlige komfort enn i Lanceren.
Signatur
hro
   #4
 1,574     Trondheim     0
Stjørdal - Trondheim I suppose?

Pendler selv motsatt veg og endte opp med en 2012 V50 DRiVe pga lavt drivstoffforbruk og god kjørekomfort. Bomavgift gjelder selvsagt - og tid er penger, slik at E6 er svaret her. Reiser du dagen før og liker å høre på NRK P1 kveldsåpent derimot...

Om jeg skulle tenke budsjett, dekker rangen på en Nissan Leaf pendleavstanden min og slipper da bompengene. I og med at arbeidsgiver har P-plasser tilrettelagt for elbil = minimale driftsutgifter.

OK - blåser budsjettet ditt med noen tusenlapper.

Alternativt - skudd fra hofta, i og med at du er bruker her på byggebolig.no: Renault Kangoo ZE er ikke allverdens dyr (billigere enn Leafen i innskudd, men du må lease batteriet) og har stor plass. M.a.o også egnet på fritida.

Ang elbil og varme, ser jeg utfordringen der. McGyverløsningen vil være å installere en Webasto med dedikert dieseltank til kupevarming. Nyprisen på en slik løsning er det hvite i øya, men har selv hatt gleden av 5.5 KW dieseloppvarming i kassabilen. Fra iskald til stuetemp på 15 minutter og plusser du på 15 nye = badstu. Ikke verst for å varme opp 8 m2.


Signatur
   #5
 2,264     0
Tenkte jeg skulle foreslå Volvo S40, men hro kom meg i forkjøpet med V50.
V50 og S40 (etter 2004) er samme bilen, i henholdsvis sedan og stasjonsvogn.
D2-motoren (1.6D) er passe sprek i forhold til størrelsen, men drivstoffgjerrig.

Mange av disse bilene har dieselvarmer og blir fort varme.
Mye kjørekomfort i forhold til prisen, en bil til mellom 100 og 200 000 ligger i 2005-2008sjiktet og har gått 80 000-150 000km.

Det ligger færre S40 til salgs enn V50, da stasjonsvogn er mer populær, gir deg litt prutningsmonn. Bilene holder seg generelt godt i pris sammenlignet med andre mindre stasjonsvogner eller sedaner.

Jeg kjører ca 8 mil om dagen selv til jobb (i en SA40), og mener at dette er en bil som ligger veldig godt i sjiktet "bang for buck" hvis du ser både på komfort, pris og driftsutgifter.

Det finnes betydelig billigere biler (ofte franske) med dertil tilhørende problemer, eller dyrere biler med en anelse bedre komfort.

Anbefaler en prøvekjøring!
   #6
 2,264     0
Jeg har forøvrig bensinmotor, men har dieselfobi. På langkjøring er nok diesel rimeligere i lengden...
   #7
 744     Verdens navle     0
Med så mye langkjøring er uansett dieselmotor tingen. Sparer lett 4-5000,- pr. år i rene drivstoffutgifter.
Signatur

   #9
 2,264     0
Regnestykket er ikke fullt så enkelt når du tar følgende med i betraktningen:
Partikkelfilter (større sjans for at det må byttes enn med katalysator)
Sjansen for havari i turbo (hvis du sammenligner med bensinbil uten turbo)
Motoren bytter større mengde olje på service
Regenereringsvæske (enkelte modeller)
Registerreim (på enkelte modeller har diesel reim, og bensinevkivalenten kjede)
Dieselvarmer (webasto/eberspracher)(glødeplugg må byttes med 4-6 års intervall)
Generelt mer dippedutter for å klare avgiftskrav med diesel (egr ++)

Jeg sier IKKE at bensin er billigere, men at for mange biler er ikke regnestykket så enkelt og idiotsikkert som det virker som ved første øyekast. Det er mange faktorer som kan jevne det ut. For V50/S40 er det mange fordeler i retning bensin, men det går nok fortsatt i favør av diesel med så lange kjørelengder vi snakker om her. Bare husk å sett av noen av kronene du sparer på diesel til vedlikeholdskostnader Smile
   #10
 2,264     0


Her utfordrer du min definisjon på "Bil" :)
Men jeg vil anbefale trådstarter til å prøvekjøre aktuelle kandidater. Kjører du langt, tilbringer du automatisk mye tid i bilen, og da er det hvertfall greit å kjøpe en bil du trives i. Kjører du på vei uten midtskille, ville jeg tatt sikkerhet med i bildet også, kanskje ikke for din egen del, men for de som sitter igjen hvis du havner på de evige pendlerveier.

Igjen: prøvekjør aktuelle kandidater innefor budsjett.

IKKE prøvekjør biler utenfor budsjett, det blir det bare tull av! Smile