Med så mye langkjøring er uansett dieselmotor tingen. Sparer lett 4-5000,- pr. år i rene drivstoffutgifter. [/quote Har gjort dette regnestykket og har vansker å komme med så stor differanae om bruk er aktuell strekning only (100 km) dag og i virkedager (200). Drivstoffgjerrig V50 diesel har realistisk forbruk på 0,5 mila. Gitt drivstoff til ca 15 kr literen blir dette 15.000 i årskost.
Meg bekjent er ikke bensin hverken mer tørst eller så mye dyrere drivstoff. Diff er kun prisforskjell (gj.snitt 1,50 dyrere) = 1.500 dyrere.
Signatur
Ethvert boligkjøp medfører bratt lærekurve om bygningsoppføring.
Jeg kan bytte ofte, hvis det skulle bli rimeligst.
Hva mener du med dette utsagnet?
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Regnestykket er ikke fullt så enkelt når du tar følgende med i betraktningen: Partikkelfilter (større sjans for at det må byttes enn med katalysator) Sjansen for havari i turbo (hvis du sammenligner med bensinbil uten turbo) Motoren bytter større mengde olje på service Regenereringsvæske (enkelte modeller) Registerreim (på enkelte modeller har diesel reim, og bensinevkivalenten kjede) Dieselvarmer (webasto/eberspracher)(glødeplugg må byttes med 4-6 års intervall) Generelt mer dippedutter for å klare avgiftskrav med diesel (egr ++)
Jeg sier IKKE at bensin er billigere, men at for mange biler er ikke regnestykket så enkelt og idiotsikkert som det virker som ved første øyekast. Det er mange faktorer som kan jevne det ut. For V50/S40 er det mange fordeler i retning bensin, men det går nok fortsatt i favør av diesel med så lange kjørelengder vi snakker om her. Bare husk å sett av noen av kronene du sparer på diesel til vedlikeholdskostnader :)
Jeg er uenig, god gammel pumpedyse diesel pleier som oftest å leve mye lengre enn bilen den sitter i. Diesel kontra bensin på service er omtrent ingen forskjell. Nesten ingen biler for hvermannsen leveres med kjede. Den største ulempen med diesel er kulda. Jeg har diesel, men skal ha bensin neste gang.
Signatur
Fagutdannet tavlemontør og jobber som tavlebygger. Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
harald1966: hvis min kjørelengde gjør at bilen faller veldig i verdi, slik at det å bytte bil "ofte" dermed opprettholder en brukbar pris på bilen.
I morgen skal jeg prøvekjøre en stk elbil (jeg sa vel budsjett 200+?). Leaf, demo, gått 300 mill (3mnd gammel), altså en 2013mod.
Fikk tilbud på en ny en, den skulle de ha 266 for, inkl de 20dagene med leiebil (jeg har dieselbil til kona, så de dagene trenger jeg ikke). Denne skulle jeg få for 247, med full pupp garanti (57mnd), sommer og vinterdekk.
Har kollegaer som har vurdert samme. Han bor til alt overmål i borettslag med "motorvarme" i felles garasjeanlegg på felles regninga = at "drivstoff forbruket" fordeles på hele oppgangen.
Pre: Mye bil og gunstig pris i forhold til gadgetfaktor.
Contra: Ukjent annenhåndsverdi. Byttekostnadene med batteri på Think var omtrent like store som bilens "verdi"
Med en kjørelengde på 20.000 i året - vil du kunne bytte mens den enda har "nybilgaranti".
Mitt råd ellers er også at du må selge litt i forkant av at det blir besluttet fritak fra bompenger / kjøring i kollektivfelt for El-bil. Når disse godene forsvinner, dumpes prisen. Gestimerer her 50.000 i verditap i sentrumsnære områder.
Signatur
Ethvert boligkjøp medfører bratt lærekurve om bygningsoppføring.
Jeg er uenig, god gammel pumpedyse diesel pleier som oftest å leve mye lengre enn bilen den sitter i. Diesel kontra bensin på service er omtrent ingen forskjell. Nesten ingen biler for hvermannsen leveres med kjede. Den største ulempen med diesel er kulda. Jeg har diesel, men skal ha bensin neste gang.
Diesel har hatt dyrere service på de bilene jeg har sammenlignet (ymse SAAB og venners Toyota). Jeg trodde også at bensinmotorer som regel hadde kjede, mens diesel var reim. Det er i alle fall kun et eneste unntak for SAAB og det var en bastardbensinmotor de kom med på siste generasjon 9-3 helt tidlig i seieren, uten turbo. Den forsvant etter ett år hvis jeg minnes riktig.
EGR og partikkelfilter er gjengangere på SAAB i alle fall og de siste dieselmotorene i SAAB var Fiats suksessmotor som mange har brukt. Et annet problem med motoren er vannpumper som ryker og du ryker på et totalt motorhavari i løpet av sekunder. Bensin er Opel Ecotec-motoren som er bunnsolid. Eneste negative jeg har hørt er en dårlig pakning på servoen.
Nå lyser det kanskje gjennom hvilke bilmerker jeg interesserer meg for og jeg sier ikke at dette gjelder alle merker, men jeg har blitt fortalt mye av det samme gjelder bl.a. VAG. Er det mye likt i resten av bilverden eller er dette unikt for SAAB og/eller Fiat og Opel motorene?
Jeg må muligens lade hjemme i vinterhalvåret, spesielt hvis jeg bruker bilen litt på ettermiddagstid osv. På sommern er jo rekkevidden større, og dermed holder det kanskje med én lading. Bare vanlig stikklading på jobb og hjemme selvsagt. Er det 8 timer da? Spurte ikke selgern om dette. Må si det frister med helt stille bil og endelig kunne høre radio/telefon og egne tanker (det siste kan det vel diskuteres om er en glede... :p)
Elbilen er freda til 2017 er den ikke det da? Dvs, en god stund til enda.
Jeg tror ikke alle goder forsvinner, men kollektiv forsvinner garantert. Kanskje også ferjefritak. Bompenger? Kanskje, men "drivstoffet" er fortsatt billig!
Ingen vet vel heller hvordan den vil avgiftsbelegges mer, kanskje engangsavgiften øker. Eier man allerede en da, så vinner man litt på det.. Uansett et spill dette.
edit: 5 års garanti dekker jo ødelagte battericeller, men selvsagt ikke vanlig slitasje.
Det er langt fler pros enn cons, som jeg ser det :)
Prøvekjør bilen. Du får ikke en stille bil selv om du ikke har en forbrenningsmotor i front. Faderns Partner har så sinnsykt mye veistøy, men det kan skyldes dekkene som kom med bilen.
god gammel pumpedyse diesel pleier som oftest å leve mye lengre enn bilen den sitter i.
Hadde en slik pumpedysemaskin. Den var utrolig bra. Problemet var at bilen rustet bort. Billig i drift var den også.
Egentlig er det vel få biler som har hatt direkte dårlige motorer. Det jeg kommer på er Landrover Discovery, noe Toyotagreier og VW bilene som hadde plast vannpumpe.
Jeg fikk min 2010 outlander (facelift) levert med vw 2.0 tdi pumpedyse maskin. Det knatrer mer men jeg vet hva den er god for kontra commonrail maskinene. Mine 6 foregående biler har alle vært bensin. Betaler 6-5k for 20'km service på outlandern. Det er ca det samme som jeg betalte for 30'km longlife på min tidligere Audi a3 1.6 bensin.
Signatur
Fagutdannet tavlemontør og jobber som tavlebygger. Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Jeg er uenig, god gammel pumpedyse diesel pleier som oftest å leve mye lengre enn bilen den sitter i. Diesel kontra bensin på service er omtrent ingen forskjell. Nesten ingen biler for hvermannsen leveres med kjede. Den største ulempen med diesel er kulda. Jeg har diesel, men skal ha bensin neste gang.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
hvis min kjørelengde gjør at bilen faller veldig i verdi, slik at det å bytte bil "ofte" dermed opprettholder en brukbar pris på bilen.
I morgen skal jeg prøvekjøre en stk elbil (jeg sa vel budsjett 200+?).
Leaf, demo, gått 300 mill (3mnd gammel), altså en 2013mod.
Fikk tilbud på en ny en, den skulle de ha 266 for, inkl de 20dagene med leiebil (jeg har dieselbil til kona, så de dagene trenger jeg ikke).
Denne skulle jeg få for 247, med full pupp garanti (57mnd), sommer og vinterdekk.
Vad tycks?
Pre: Mye bil og gunstig pris i forhold til gadgetfaktor.
Contra: Ukjent annenhåndsverdi. Byttekostnadene med batteri på Think var omtrent like store som bilens "verdi"
Med en kjørelengde på 20.000 i året - vil du kunne bytte mens den enda har "nybilgaranti".
Mitt råd ellers er også at du må selge litt i forkant av at det blir besluttet fritak fra bompenger / kjøring i kollektivfelt for El-bil. Når disse godene forsvinner, dumpes prisen. Gestimerer her 50.000 i verditap i sentrumsnære områder.
EGR og partikkelfilter er gjengangere på SAAB i alle fall og de siste dieselmotorene i SAAB var Fiats suksessmotor som mange har brukt. Et annet problem med motoren er vannpumper som ryker og du ryker på et totalt motorhavari i løpet av sekunder. Bensin er Opel Ecotec-motoren som er bunnsolid. Eneste negative jeg har hørt er en dårlig pakning på servoen.
Nå lyser det kanskje gjennom hvilke bilmerker jeg interesserer meg for og jeg sier ikke at dette gjelder alle merker, men jeg har blitt fortalt mye av det samme gjelder bl.a. VAG. Er det mye likt i resten av bilverden eller er dette unikt for SAAB og/eller Fiat og Opel motorene?
På sommern er jo rekkevidden større, og dermed holder det kanskje med én lading.
Bare vanlig stikklading på jobb og hjemme selvsagt. Er det 8 timer da? Spurte ikke selgern om dette.
Må si det frister med helt stille bil og endelig kunne høre radio/telefon og egne tanker (det siste kan det vel diskuteres om er en glede... :p)
Elbilen er freda til 2017 er den ikke det da?
Dvs, en god stund til enda.
Jeg tror ikke alle goder forsvinner, men kollektiv forsvinner garantert. Kanskje også ferjefritak. Bompenger? Kanskje, men "drivstoffet" er fortsatt billig!
Ingen vet vel heller hvordan den vil avgiftsbelegges mer, kanskje engangsavgiften øker. Eier man allerede en da, så vinner man litt på det..
Uansett et spill dette.
edit: 5 års garanti dekker jo ødelagte battericeller, men selvsagt ikke vanlig slitasje.
Det er langt fler pros enn cons, som jeg ser det :)
Noen som mener noe om pristilbudet?
Egentlig er det vel få biler som har hatt direkte dårlige motorer. Det jeg kommer på er Landrover Discovery, noe Toyotagreier og VW bilene som hadde plast vannpumpe.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.