Jeg har (sammen med kone og 2 barn) prøvekjørt den aktuelle leafen hos min lokale leafpusher. Iflg ungene var den kul, det var så kul musikk i den (spilte fra telefonen min over blåtann..). Kona overlater avgjørelsen til meg, det er mi ræv som skal flyttes sier hun. Bare det å høre musikken, er nytt, som jeg har nevnt.
Vi startet med full tank, kjørte vel relativt ujevnt, men fikk testet at den lada i nedoverbakker (jeg kan kjøre veldig grådig hvis jeg vil). Kjørte vel 4-5 mil tenker jeg, måleren viste 7, men den tror jeg ikke var nulla ut (tror). Det var -4 under hele turen, glatt som faen, men leafen tok seg frem. Etpar oppbremsinger (fullt ut planlagt) ga stopp tvert ift føret. Synes den ligger som ei spyttklyse jeg!
Varme i rattet er fint, og bilen er dugandes god å kjøre, stille og oversiktelig. Automat er livets dessert (et av mine motto), og det kan virke som om jeg er klar for litt dessert nå.
Jeg finner intet direkte negativt som kan få meg fra å kjøpe denne bilen, annet enn at 240+ er fryktelig mye penger å bruke på bil (iflg meg). Jeg kan gå på en smell når jeg skal selge den om 2-3 år, men mye kan skje på 2-3 år som kjent.
Tror jeg velger piggfritt, jeg kan kjøre hiace de dagene det er superglatt (jeg tviler på om jeg bruker hiacen særlig mye i pendling gitt...)
Jeg må ha meg ei søvnløs natt tror jeg, før jeg bestemmer meg.
Prisene på nybil gjør st de som kjøpte ny for tre år siden vrir seg i fortvilelse. Man får mer for pengene i dag og annenhåndsverdien på pengesluket for tre år siden raser. Tap i prosent fra nybil til tre år gammel for tre år siden var langt lavere enn hva en treåring har tapt seg i dag.
Pris på Leaf til 247 for ny bil er bra - og prisen på en såpass populær bil er nok selgers marked i dag.
Signatur
Ethvert boligkjøp medfører bratt lærekurve om bygningsoppføring.
Prisene på nybil gjør st de som kjøpte ny for tre år siden vrir seg i fortvilelse. Man får mer for pengene i dag og annenhåndsverdien på pengesluket for tre år siden raser. Tap i prosent fra nybil til tre år gammel for tre år siden var langt lavere enn hva en treåring har tapt seg i dag.
Pris på Leaf til 247 for ny bil er bra - og prisen på en såpass populær bil er nok selgers marked i dag.
Langt laver verditap i dag? sitter vel igjen med ca 50-55 prosent av nypris etter 3 år?
bare en liten tanke om elbil,en arbeidskollega kjøpte en leaf for snart to år siden kjempefonøyd med å kjøre i kollektiv og slippe bom. Jobba overtid en helg og han kjørte oslo-moss gikk fint på lørdag,kom ca ti cm nysnø natt til søndag og da ble han veldig stressa siden vi holdt på og gå tom for strøm før vi kom fram for da gikk forbruket opp dette er en strekning på ca 5 mil en vei
Butikken har garantert meg at rekkevidden med full tank ALDRI vil være under 5 mil, så det går nok bra.
Jeg har i dag bekreftet at jeg skal ha leafen, jeg ga selvsagt beskjed om at det hasta som f, så jeg satser på at det går fort! Skal ha den ila uka minimum!
Butikken har garantert meg at rekkevidden med full tank ALDRI vil være under 5 mil, så det går nok bra.
Jeg har i dag bekreftet at jeg skal ha leafen, jeg ga selvsagt beskjed om at det hasta som f, så jeg satser på at det går fort! Skal ha den ila uka minimum!
Jeg gleder meg jeg
jupp, kom fram bare litt stressa på veien til kontakta, lada etter ca fem ja ,fin bil forresten skvetter like jævlig hver gang snikende ullteppe kommer stille bak og tuter
Med så mye langkjøring er uansett dieselmotor tingen. Sparer lett 4-5000,- pr. år i rene drivstoffutgifter.
Har gjort dette regnestykket og har vansker å komme med så stor differanae om bruk er aktuell strekning only (100 km) dag og i virkedager (200). Drivstoffgjerrig V50 diesel har realistisk forbruk på 0,5 mila. Gitt drivstoff til ca 15 kr literen blir dette 15.000 i årskost.
Meg bekjent er ikke bensin hverken mer tørst eller så mye dyrere drivstoff. Diff er kun prisforskjell (gj.snitt 1,50 dyrere) = 1.500 dyrere.
Jo, en dieselbil bruker klart mindre drivstoff enn en tilsvarende bensinbil.
Grunnen er at dieselmotorer har bedre virkningsgrad (ca 20% kontra ca 16% i vanlig bruk), og at en liter diesel inneholder 11% mer energi enn en liter bensin. Bare å Google.
Denne forskjellen er jo tydelig i bilfabrikantenes oppgitte forbrukstall også.
Tallene der viser vel omtrent 60% (tatt på øyemål) forbruk for Diesel-konfigurasjon med tilsvarende trekkraft sammenlignet med bensin. Hvis man i tillegg legger til grunn en krone i forskjell i pris på drivstoff, så er diesel helt klart et mer økonomisk valg fra et drivstoff-perspektiv.
Hvis man tar med innkjøp, service og gjensalgsverdi, så er det selvfølgelig ikke like enkelt.
Signatur
eier NTH-ring, men ikke på grunn av ferdigheter innen boligbygging.
Tallene der viser vel omtrent 60% (tatt på øyemål) forbruk for Diesel-konfigurasjon med tilsvarende trekkraft sammenlignet med bensin. Hvis man i tillegg legger til grunn en krone i forskjell i pris på drivstoff, så er diesel helt klart et mer økonomisk valg fra et drivstoff-perspektiv.
Hvis man tar med innkjøp, service og gjensalgsverdi, så er det selvfølgelig ikke like enkelt.
.......du mener at altså at dieselbilen bruker 60% av bensin ???
På vanlig biler skiller det typisk 0,1-0,2 liter drivstoff pr 10 km(diesel-bensin). .....
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
bmez kan sikkert svare selv, men sammenligner man de to bilene i linken med 145-150 hk, bruker dieselbilen 70% av bensinbilens forbruk. 0,4 l/mil kontra 0,57 l/mil ved landeveiskjøring (fabrikkens tall). For småkjøring er forskjellen enda større.
Stemmer ganske bra med ca 25% høyere virkningsgrad og 11% mer energiinnhold for diesel, vilket gir 72% dieselforbruk i forhold til bensinforbruk.
Jeg har (sammen med kone og 2 barn) prøvekjørt den aktuelle leafen hos min lokale leafpusher.
Iflg ungene var den kul, det var så kul musikk i den (spilte fra telefonen min over blåtann..).
Kona overlater avgjørelsen til meg, det er mi ræv som skal flyttes sier hun.
Bare det å høre musikken, er nytt, som jeg har nevnt.
Vi startet med full tank, kjørte vel relativt ujevnt, men fikk testet at den lada i nedoverbakker (jeg kan kjøre veldig grådig hvis jeg vil).
Kjørte vel 4-5 mil tenker jeg, måleren viste 7, men den tror jeg ikke var nulla ut (tror).
Det var -4 under hele turen, glatt som faen, men leafen tok seg frem. Etpar oppbremsinger (fullt ut planlagt) ga stopp tvert ift føret. Synes den ligger som ei spyttklyse jeg!
Varme i rattet er fint, og bilen er dugandes god å kjøre, stille og oversiktelig. Automat er livets dessert (et av mine motto), og det kan virke som om jeg er klar for litt dessert nå.
Jeg finner intet direkte negativt som kan få meg fra å kjøpe denne bilen, annet enn at 240+ er fryktelig mye penger å bruke på bil (iflg meg).
Jeg kan gå på en smell når jeg skal selge den om 2-3 år, men mye kan skje på 2-3 år som kjent.
Tror jeg velger piggfritt, jeg kan kjøre hiace de dagene det er superglatt (jeg tviler på om jeg bruker hiacen særlig mye i pendling gitt...)
Jeg må ha meg ei søvnløs natt tror jeg, før jeg bestemmer meg.
Prisene på nybil gjør st de som kjøpte ny for tre år siden vrir seg i fortvilelse. Man får mer for pengene i dag og annenhåndsverdien på pengesluket for tre år siden raser. Tap i prosent fra nybil til tre år gammel for tre år siden var langt lavere enn hva en treåring har tapt seg i dag.
Pris på Leaf til 247 for ny bil er bra - og prisen på en såpass populær bil er nok selgers marked i dag.
Langt laver verditap i dag? sitter vel igjen med ca 50-55 prosent av nypris etter 3 år?
Butikken har garantert meg at rekkevidden med full tank ALDRI vil være under 5 mil, så det går nok bra.
Jeg har i dag bekreftet at jeg skal ha leafen, jeg ga selvsagt beskjed om at det hasta som f, så jeg satser på at det går fort! Skal ha den ila uka minimum!
Jeg gleder meg jeg
jupp, kom fram bare litt stressa på veien til kontakta, lada etter ca fem ja ,fin bil forresten skvetter like jævlig hver gang snikende ullteppe kommer stille bak og tuter
Jo, en dieselbil bruker klart mindre drivstoff enn en tilsvarende bensinbil.
Grunnen er at dieselmotorer har bedre virkningsgrad (ca 20% kontra ca 16% i vanlig bruk), og at en liter diesel inneholder 11% mer energi enn en liter bensin. Bare å Google.
Denne forskjellen er jo tydelig i bilfabrikantenes oppgitte forbrukstall også.
Tallene der viser vel omtrent 60% (tatt på øyemål) forbruk for Diesel-konfigurasjon med tilsvarende trekkraft sammenlignet med bensin. Hvis man i tillegg legger til grunn en krone i forskjell i pris på drivstoff, så er diesel helt klart et mer økonomisk valg fra et drivstoff-perspektiv.
Hvis man tar med innkjøp, service og gjensalgsverdi, så er det selvfølgelig ikke like enkelt.
.......du mener at altså at dieselbilen bruker 60% av bensin ???
På vanlig biler skiller det typisk 0,1-0,2 liter drivstoff pr 10 km(diesel-bensin).
.....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Stemmer ganske bra med ca 25% høyere virkningsgrad og 11% mer energiinnhold for diesel, vilket gir 72% dieselforbruk i forhold til bensinforbruk.