#31
 10,486     Akershus     0

Med så mye langkjøring er uansett dieselmotor tingen. Sparer lett 4-5000,- pr. år i rene drivstoffutgifter.


Nåja...

I tillegg til min gamle diesel-merce, har vi en 1900 kg E-klasse med 2,6-liter V6 bensinmotor, automatgir og drift i alle hjørner. Fantastisk mye bedre bil å kjøre rundt i enn en sånn bitteliten dieseldriter som rister og bråker og kakler og knapt er laget for å transportere siviliserte folk i.

Den går på ca. 8,- pr. mil, altså tilsvarende ca. 0,55 liter diesel på mila. Bilen fikk vi dritbillig fordi folk tror bensinbiler ruinerer dem. Ombygging til LPG kostet 28.000. Inkludert ombygging kostet den rundt 100.000 mindre enn tilsvarende diesel, og går vesentlig billigere. Å kjøre på LPG forutsetter selvsagt at man kan fylle sånt i noenlunde nærhet.

Kjenner jeg får litt frysninger av en del av smårælet det linkes til her.


Forøvrig veldig enig i at moderne diesler ikke er som de eldre. Min snart 22 år gamle dieselbil bare går og går (bikker snart 567.000 km), mens på nyere er det gjerne både slitne dyser, sensorer i hue og r***, tilleggsvarmere, filtre og alt mulig tull som fort kan bli dyrt. Allikevel er dieslene ofte ganske overpriset i forhold til tilsvarende bensin.



Nesten ingen biler for hvermannsen leveres med kjede.


Seriøst? Nå er det mest mercedes jeg kan noe særlig teknisk om, men der er det vel knapt noen som leveres med reim.
Signatur

   #32
 725     Lier     0
Det er først de siste årene at de har begynt med kjeder på "normale" biler igjen. Er ivertfall det jeg har erfart.
Signatur
   #33
 10,486     Akershus     0

Det er først de siste årene at de har begynt med kjeder på "normale" biler igjen. Er ivertfall det jeg har erfart.


Ok.
Min har kjede. Byttet det på 500' sånn for sikkerhets skyld Smile
Signatur
   #34
 336     Northwest     0
Min 2003 modell Yaris diesel har kjededrift på registeret.
Det samme hadde min forrige bil som var en 88 modell MB 230E.
   #36
 874     Oslo     0

Det er først de siste årene at de har begynt med kjeder på "normale" biler igjen. Er ivertfall det jeg har erfart.


Ordentlige biler har hatt kjede på mange motorer hele tiden. De tre bilene jeg har eid har hatt kjede 88 mod MB w124, 92 mod MB s124 (dobbelt kjede), 96 mod Bmw E39. 

  (trådstarter)
   #38
 642     Trøndelag     0
Jeg takker for hjelp, kanskje jeg har gjort det tidligere.

Pendlebilen fikk jeg sist onsdag, og jeg er veldig veldig fornøyd til nå.
Nissan Leaf, komfortabel å kjøre, greier veldig fint og godt innenfor mitt eget stressnivå for tomt batteri på turen til og fra jobb.
Kjørte en del ærend på tur hjem i går, det ble ca 8mil, og da fikk jeg for første gang beskjed om at jeg måtte lade snart. Da hadde jeg ca 9km igjen viste displayet.
Bilen ble ladet etpar timer, hvor så turen gikk ca 2 mil, litt lading mens jeg spilte kort, 2 timer ca. Kjørte så hjem igjen.
Det var -14 når jeg kom hjem, og lavt batteri var igjen synlig.
Skulle bare mangle.
Nå har den stått over natt, er ferdigladet og klar for dagens oppgaver.

Har vel brukt ca 21 kroner og 50 øre på drivstoff de siste 35 mil... Smile
   #39
 5,188     Østlandet     0


Har vel brukt ca 21 kroner og 50 øre på drivstoff de siste 35 mil... :)
Regnestykket endrer seg når batteriet må byttes. Det er da du får vite hvor mye den egentlig koster pr mil.
Er du heldig ryker det før garantien utløper.
Signatur
   #40
 10,486     Akershus     0
Er man redd for sånt, så er det bare å takke ja til nissans gjenkjøpsavtale.
Signatur