621
9
0
Omkrets på reservehjul - 4WD
21,481
Enebolig
0
Man blir ofte fortalt at det minste avvik i omkrets på hjul til firehjulstrekk er skadelig.
Noen manualer anbefaler bytte av alle fire dekk samtidig, andre mener foran/bak samtidig.
Hvorfor leveres disse bilene med reservehjul? Det vil utvilsomt avvike fra de andre dekkenes omkrets. Er det slik at det går greit å benytte reservehjulet noen km?
Vet at stadig flere biler leveres med punkteringsspray, men antar at det først og fremst er grunnet vekt/plassbesparelse.
Har dere noen tanker om hvor skadelig det er å montere et reservehjul på firehjulstrekk?
Noen manualer anbefaler bytte av alle fire dekk samtidig, andre mener foran/bak samtidig.
Hvorfor leveres disse bilene med reservehjul? Det vil utvilsomt avvike fra de andre dekkenes omkrets. Er det slik at det går greit å benytte reservehjulet noen km?
Vet at stadig flere biler leveres med punkteringsspray, men antar at det først og fremst er grunnet vekt/plassbesparelse.
Har dere noen tanker om hvor skadelig det er å montere et reservehjul på firehjulstrekk?
F.eks Syncro/viskosekobling, så bør en ha likest mulig hjul. Hvis ikke, så bør en ha to like hjul og sette dem på hver sin aksel.
Med mekanisk innkoblet drift, så vil det ikke spille noen rolle før en kobler inn firehjul og det blir så stivt at det passer best på sleaføre, da spiller det heller ikke noe større rolle.
Biler med diff-brems kan igjen protestere.
med tre frie differ, så spiller det ikke noen rolle før en ev setter inn diff-sperrer.
Har en bil med viskose, og en med fast innkoblet firehjulsdrift.
En kan spørre seg hvor lik faktisk rulleomkrets er. Den vil variere noe med hvor tungt lastet en er fremme og bak.
Med innskobling av firehjulsdrift vil en som oftest koble inn en "midtdifferensial med diffsperre". En slik bil vil ha "ulike hjul" i alle svinger. Kjørte en slik fra slapseføre og inn i tørt garasjeanlegg med en krapp sving. Alt låste seg og kvelte motoren. Det var "umulig" å koble fra firehjulsdrifa og jeg måtte ratte og rugge før det slapp. Mao, endel dekkslitasje på tørr svingete vei, men ingenting går direkte i stykker.
Prøv VWbus.no. Er endel viskosekjørere der.
Det er jo bare et arrangement av tannhjul som går i olje på en slik måte at de fungerer som en oljepumpe som jobber mot en lekkasje. Motstanden er liten når hastighetsforskjellen er liten. Når hastighetsforskjellen øker så gjør motstanden det også. Resultatet er at temperaturen i oljen øker. Noe som er skadelig om den blir for høy. Smøreevnen blir dårligere og oljen "ødelegges".
Men legg merke til at det har med hastighetsforskjellen å gjøre. Altså: kjør sakte. Men det skal du jo vanligvis også gjøre med disse Mikke Mus reservehjulene når du har frittløpende differensial.
Mener jeg har lest om folk som har fått problemer pga. ulik slitasje foran og bak med Haldex gen.4. Da dreier det seg om svært lite forskjell.
Har trodd at Haldex er bedre, men innser at det er bare delvis rett. Haldex synes også å kunne go understyringstendenser og dekkslitasje. (Gad vite hvor mye på en tur Oslo-Stavanger. En kjører en laaaaang høyresving, noe som burde få Haldexen i virksomhet).
Personlig har jeg mest tro på tre frie differ med manuell sperre, ev manuell Haldex.