621    9    0  

Omkrets på reservehjul - 4WD

 21,481     Enebolig     0
Man blir ofte fortalt at det minste avvik i omkrets på hjul til firehjulstrekk er skadelig.

Noen manualer anbefaler bytte av alle fire dekk samtidig, andre mener foran/bak samtidig.

Hvorfor leveres disse bilene med reservehjul? Det vil utvilsomt avvike fra de andre dekkenes omkrets. Er det slik at det går greit å benytte reservehjulet noen km?

Vet at stadig flere biler leveres med punkteringsspray, men antar at det først og fremst er grunnet vekt/plassbesparelse.


Har dere noen tanker om hvor skadelig det er å montere et reservehjul på firehjulstrekk?

pwb
   #1
 2,256     Ski     0
Det er nok skadelig i lengden, men siden man ikke kjører rett frem hele tiden så kan det umulig skade på korte turer. Så fort man svinger så får man jo samme effekt.
   #2
 24,032     Akershus     0
Veldig avhengig av hva slag system for firehjulsdrift en snakker om.

F.eks Syncro/viskosekobling, så bør en ha likest mulig hjul. Hvis ikke, så bør en ha to like hjul og sette dem på hver sin aksel.

Med mekanisk innkoblet drift, så vil det ikke spille noen rolle før en kobler inn firehjul og det blir så stivt at det passer best på sleaføre, da spiller det heller ikke noe større rolle.

Biler med diff-brems kan igjen protestere.

med tre frie differ, så spiller det ikke noen rolle før en ev setter inn diff-sperrer.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 21,481     Enebolig     0
Enkelt forklart, så har det ikke nødvendigvis allverden betydning?

Har en bil med viskose, og en med fast innkoblet firehjulsdrift.
   #4
 24,032     Akershus     0
Å kjøre "hjem" med viskose ville ikke bekymret meg. Du får noe mer varmgang i viskosekoblingen slik at en ev kan vurdere å slå av litt på farta. Dersom en skifter hjul, så vil det strengt tatt være en fordel med ett nytt og ett gammelt per aksel.

En kan spørre seg hvor lik faktisk rulleomkrets er. Den vil variere noe med hvor tungt lastet en er fremme og bak.

Med innskobling av firehjulsdrift vil en som oftest koble inn en "midtdifferensial med diffsperre". En slik bil vil ha "ulike hjul" i alle svinger. Kjørte en slik fra slapseføre og inn i tørt garasjeanlegg med en krapp sving. Alt låste seg og kvelte motoren. Det var "umulig" å koble fra firehjulsdrifa og jeg måtte ratte og rugge før det slapp. Mao, endel dekkslitasje på tørr svingete vei, men ingenting går direkte i stykker.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 21,481     Enebolig     0
Problemet med reservehjulet vil jo være at kun ett dekk avviker (relativt mye) fra de andre. 10 km hjem er ok, 100 km til flyplassen er ikke ok?
   #6
 24,032     Akershus     0
100 km, vet ikke.

Prøv VWbus.no. Er endel viskosekjørere der.
Signatur
   #7
 4,110     Akershus (Follo)     0
Med viskosekobling blir det omtrent like skadelig som en vanlig differensial.
Det er jo bare et arrangement av tannhjul som går i olje på en slik måte at de fungerer som en oljepumpe som jobber mot en lekkasje. Motstanden er liten når hastighetsforskjellen er liten. Når hastighetsforskjellen øker så gjør motstanden det også. Resultatet er at temperaturen i oljen øker. Noe som er skadelig om den blir for høy. Smøreevnen blir dårligere og oljen "ødelegges".

Men legg merke til at det har med hastighetsforskjellen å gjøre. Altså: kjør sakte. Men det skal du jo vanligvis også gjøre med disse Mikke Mus reservehjulene når du har frittløpende differensial.

Signatur

   #9
 24,032     Akershus     0
Har en med viskose og innså at dette systemet er litt for enkelt som "problemløser". Bilen er også skummel i små rundkjøringer da den fort blir ekstremt understyrt på glatt føre.

Har trodd at Haldex er bedre, men innser at det er bare delvis rett. Haldex synes også å kunne go understyringstendenser og dekkslitasje. (Gad vite hvor mye på en tur Oslo-Stavanger. En kjører en laaaaang høyresving, noe som burde få Haldexen i virksomhet).

Personlig har jeg mest tro på tre frie differ med manuell sperre, ev manuell Haldex.
Signatur