766    28    0  

Overharmoniske ved el-billading?

 24,032     Akershus     0
Det er endel diskusjoner om fremtidig lading av el-biler. Slike ladere må antas å ha et strømtrekk som avviker sterkt fra sinus

Vil el-nettet tåle en storstilt lading av el-biler? Kapasitet og overharmoniske.
Signatur

   #1
 69     Heggedal, Asker Gravdal,Lofoten     0
Prøv elbilforum.no
Signatur
   #3
 7,685     Bærum     0
Strømtrekket blir ikke nødvendigvis lineært om du har skilletrafo. Spørsmålet er om det er noe krav til hva disse laderne kan produsere av overharmoniske. Jeg vet ikke om det er noe krav til slikt på private anlegg. Det blir jo mer og mer "elektroniske transformatorer" så dette er vel et økende problem.
  (trådstarter)
   #4
 24,032     Akershus     0
Likeretterkoblinger er kjent for å gi stygge strømforløp. I prinsippet trekker de bare strøm når inngangsspenningen overstiger spenningen på ladekondensatoren.

En må anta at billadere er betydelig mer kraftkrevende enn noen fislete PC-ladere på 100W.

Kan for lite om dette, men er redd det kan bli et problem.
Signatur
   #5
 21,481     Enebolig     0
Jeg er litt enig. Overharmoniske har til nå vært bagatellmessig i boliginstallasjon, og forbeholdt større idrettshaller, industri osv. Nå innføres det etterhvert (sannsynligvis) en betydelig endring i dette. Andelen overharmoniske en slik lader kan produsere vet jeg ikke, men det er vel rimelig å anta at den i betydelig grad overstiger strømforsyninger i boliger slik det fremstår i dag. 

På høyt belastede trafoer vil man også få betydelig spenningsfall om vinteren, kontra det man opplever i dag. I enkelte områder er dette allerede på grensen, så regner med at behovet for oppgradering melder seg.
jln
   #6
 208     0
Vet ikke hvorvidt det finnes et produkt som er beregnet for boliginstallasjoner, men om det med overharmoniske blir et stort problem vil det nok komme. Det finnes ihvertfall i industrien filtre som utgjevner overharmoniske ved å kjøre spenning "bakvendt".

Dette er svære og dyre greier.
   #7
 992     Østlandet     0
Jeg er redd hypen rundt elbiler og lading tar litt av. Det vanlige lademønsteret for "all fremtid" vil være lading over natten ved bolig gjennom 10a og 16a kurser. Årsak? Fordi forbruket ikke vil kreve mer.

En elbil bruker ca 0,2 kw / km. De fleste kjører 50-100 km/ dag. Det gjør at selv om du har en Tesla med 84 kw batteri i garasjen, så vil normalt forbruk være at du lader den opp med 10 - 20 kw per dag (les: natt) For å holde den på optimalt ladenivå. Ergo vil det ikke komme noe stort behov for å øke sikringskurser i de tusen hjem; det koster mer enn det smaker.

Min Leaf med 24kw batteri lades i snitt seks timer pr natt på en 10a kurs da jeg kjører endel Påvirker det strømforbruket i heimen? Ja. Plager det meg? Ikke mer enn å ha en 2000w varmeovn på i like lenge.

Er det av betydning for strømnettet om det installeres 100.000 nye 2000w varmeovner over de neste ti årene? Jeg håper virkelig ikke det står så dårlig til med infrastrukturen vår.

jln
   #8
 208     0

Jeg er redd hypen rundt elbiler og lading tar litt av. Det vanlige lademønsteret for "all fremtid" vil være lading over natten ved bolig gjennom 10a og 16a kurser. Årsak? Fordi forbruket ikke vil kreve mer.

En elbil bruker ca 0,2 kw / km. De fleste kjører 50-100 km/ dag. Det gjør at selv om du har en Tesla med 84 kw batteri i garasjen, så vil normalt forbruk være at du lader den opp med 10 - 20 kw per dag (les: natt) For å holde den på optimalt ladenivå. Ergo vil det ikke komme noe stort behov for å øke sikringskurser i de tusen hjem; det koster mer enn det smaker.

Min Leaf med 24kw batteri lades i snitt seks timer pr natt på en 10a kurs da jeg kjører endel Påvirker det strømforbruket i heimen? Ja. Plager det meg? Ikke mer enn å ha en 2000w varmeovn på i like lenge.

Er det av betydning for strømnettet om det installeres 100.000 nye 2000w varmeovner over de neste ti årene? Jeg håper virkelig ikke det står så dårlig til med infrastrukturen vår.


Det har lite med den aktuelle problemstillingen å gjøre..
  (trådstarter)
   #9
 24,032     Akershus     0

Er det av betydning for strømnettet om det installeres 100.000 nye 2000w varmeovner over de neste ti årene? Jeg håper virkelig ikke det står så dårlig til med infrastrukturen vår.


Ja, det er det jeg lurer på. Ikke at  det monteres 100.000 ovner, som er en kurrant ohms last, men 100.000 ladere som bare trekker strøm en liten del av sinuskurven. En får ikke en sinusformet strøm, men strømtopper som gir radiostøy (wi-fi støy om du vil), og som er ekstra plagsom for el-forsyningen.

Personlig tror jeg dettte kan bli kostbart. Er det noen med el-bil som har sett på kurveformen?
Signatur