766
28
0
Overharmoniske ved el-billading?
24,032
Akershus
0
Det er endel diskusjoner om fremtidig lading av el-biler. Slike ladere må antas å ha et strømtrekk som avviker sterkt fra sinus
Vil el-nettet tåle en storstilt lading av el-biler? Kapasitet og overharmoniske.
Vil el-nettet tåle en storstilt lading av el-biler? Kapasitet og overharmoniske.
Signatur
En må anta at billadere er betydelig mer kraftkrevende enn noen fislete PC-ladere på 100W.
Kan for lite om dette, men er redd det kan bli et problem.
På høyt belastede trafoer vil man også få betydelig spenningsfall om vinteren, kontra det man opplever i dag. I enkelte områder er dette allerede på grensen, så regner med at behovet for oppgradering melder seg.
Dette er svære og dyre greier.
En elbil bruker ca 0,2 kw / km. De fleste kjører 50-100 km/ dag. Det gjør at selv om du har en Tesla med 84 kw batteri i garasjen, så vil normalt forbruk være at du lader den opp med 10 - 20 kw per dag (les: natt) For å holde den på optimalt ladenivå. Ergo vil det ikke komme noe stort behov for å øke sikringskurser i de tusen hjem; det koster mer enn det smaker.
Min Leaf med 24kw batteri lades i snitt seks timer pr natt på en 10a kurs da jeg kjører endel Påvirker det strømforbruket i heimen? Ja. Plager det meg? Ikke mer enn å ha en 2000w varmeovn på i like lenge.
Er det av betydning for strømnettet om det installeres 100.000 nye 2000w varmeovner over de neste ti årene? Jeg håper virkelig ikke det står så dårlig til med infrastrukturen vår.
Det har lite med den aktuelle problemstillingen å gjøre..
Ja, det er det jeg lurer på. Ikke at det monteres 100.000 ovner, som er en kurrant ohms last, men 100.000 ladere som bare trekker strøm en liten del av sinuskurven. En får ikke en sinusformet strøm, men strømtopper som gir radiostøy (wi-fi støy om du vil), og som er ekstra plagsom for el-forsyningen.
Personlig tror jeg dettte kan bli kostbart. Er det noen med el-bil som har sett på kurveformen?
Ser ut til at de her har en løsning på problemet. Øverste pdf på linken.