Vegvesenet kontrollerer nok også skilleveggene i grønnregistrerte biler ganske iherdig. Det har vært enkelte bilmodeller som pga størrelsen har fått ubehagelig rette rygger på setene. Disse har det vært beleilig å justere noe på skilleveggvinkelen for å bedre komforten, noe som kan bli ubehagelig dyrt for eieren av bilen.
Forøvrig mener jeg å ha lest at vegvesenet også kontrollerer bilbeltebruk uten assistanse fra politiet.
Hva er det egentlig man frykter dersom bakveggen er 5 cm lenger bak, forutsatt at den er forsvarlig festet ol? Det endrer ikke bruksområdet til bilen.
Det skal jo også være forskjell på regelverket for en bil som bygges om (statskassa) og målene i en tilpasset Caddy med komfortvegg.
Kontroller ønsker jeg velkommen, dog kan det stilles spørsmål ved feks fulltidsstilling på 4 felts motorvei med skadestatistikk lik null.
Det er vel ingen som frykter annet enn at med bakveggen 5 cm lenger bak, uansett festemetode, ville den ikke blitt godkjent som varebil med grønne skilter og dermed stor forskjell i avgiftskroner til staten.
Hørte om en som var stanset med Land Cruiser hvor det elektriske setet hadde presset bulk/forandret på skilleveggen/nettingen og gjort at kassen manglet millimetere på å gå inn. Det ble avgift/bot i flerhundretusenkronersklassen. Dette skulle vistnok være godkjent ombygging hos Toyotaforhandler, som igjen medførte at de tok ekstrautgiftene. Så vidt jeg vet har skilleveggene på nye modeller annen oppbygging.
Den mest vanlige forseelsen tror jeg gjelder på VW Touran eller Caddy hvor bilforhandleren gikk ut med advarsel til kundene fordi det var så vanlig at eierne foretok justeringer og dette var et yndet kontrollobjekt hos vegvesenet.
Med mm snakker man om regelrytteri. Jeg forstår dog ikke helt hensikten. Regelen burde kanskje heller vært basert på bruksområde enn antall mm. Uten baksete har man et lasterom.
Jeg mener på at VW forhandleren nevnte noe om at det i nye tilpassede biler er antall kubikk som gjelder, mens i ombygde biler er det fastsatte mål. Eller noe liknende. Komfortveggen gjør i det minste at "statskassa" må endre form for å kunne passe inn.
En dame hadde en Mercedes Gländewagen "buss". Bikkja spiste opp ett av baksetene. Dette ble midlertidig tatt ut og beviselig levert til sadelmaker for rep. Det ble noen hundretusen for ombygging til personbil.
Siste redigering: Monday, September 29, 2014 4:41:26 PM av KjellG
Som bestilt er det en artikkel i adressa som beskriver SVVs oppgaver http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10177048.ece "...kjøreforbud på 20 biler. Det skyldtes mangler som utslitte dekk, feil lysbruk eller lysmangler, eller kjøring med tilhenger med feil førerkort."
Men det jeg lurer på er dette: "- Vi plukket ut til sammen 74 kjøretøy som hadde begjæringer om avskilting. Tre av de fikk kjøre videre, men 17 ble avskiltet på stedet, sier Hammer." Men hva skjedde med de 54 som ikke fikk kjøre videre men fikk beholde skiltet?
Her har det, i tillegg til SVV, vore ein journalist med i teljinga. Tal og journalistar er ein uheldig kombinasjon. I dagens versjon (kl. 09:00 i dag) står det "Tre av de fikk kjøre videre, men 71 ble avskiltet på stedet, sier Hammer."
"- Vi plukket ut til sammen 74 kjøretøy som hadde begjæringer om avskilting. Tre av de fikk kjøre videre, men 17 ble avskiltet på stedet, sier Hammer." Men hva skjedde med de 54 som ikke fikk kjøre videre men fikk beholde skiltet?
Kanskje de ble avskiltet på andre siden av kontrollplassen?
Og hvorfor fikk tre kjøre videre når de skulle avskiltes?
Med mm snakker man om regelrytteri. Jeg forstår dog ikke helt hensikten. Regelen burde kanskje heller vært basert på bruksområde enn antall mm. Uten baksete har man et lasterom.
Jeg mener på at VW forhandleren nevnte noe om at det i nye tilpassede biler er antall kubikk som gjelder, mens i ombygde biler er det fastsatte mål. Eller noe liknende. Komfortveggen gjør i det minste at "statskassa" må endre form for å kunne passe inn.
Regelrytteriet har medført at biler som passat, xc90 og andre komfortable biler ikke lenger kan leveres som varebil. (De kunne det før.) Hensikten er at arbeidsfolk skal sitte vondt om de trenger verktøy, eller betale avgift for komfort om de kan klare seg uten verktøy. Statskassa er utformet slik at de 5cm som trengs for komfort i større biler skal mangle.
Med mm snakker man om regelrytteri. Jeg forstår dog ikke helt hensikten. Regelen burde kanskje heller vært basert på bruksområde enn antall mm. Uten baksete har man et lasterom.
Jeg mener på at VW forhandleren nevnte noe om at det i nye tilpassede biler er antall kubikk som gjelder, mens i ombygde biler er det fastsatte mål. Eller noe liknende. Komfortveggen gjør i det minste at "statskassa" må endre form for å kunne passe inn.
Regelrytteriet har medført at biler som passat, xc90 og andre komfortable biler ikke lenger kan leveres som varebil. (De kunne det før.) Hensikten er at arbeidsfolk skal sitte vondt om de trenger verktøy, eller betale avgift for komfort om de kan klare seg uten verktøy. Statskassa er utformet slik at de 5cm som trengs for komfort i større biler skal mangle.
Ett sted må grensa gå, hadde ikke folk vært så jævla kreative så hadde man sikkert kunne løst dette på en annen måte. Men er man ikke firkantet nok så vil alltid en eller annen finne ett smutthull. Så vi kan vel ikke annet enn skylde på oss selv? http://samferdsel.toi.no/nr-03/hva-er-det-med-fine-biler-article32402-1459.html
Forøvrig mener jeg å ha lest at vegvesenet også kontrollerer bilbeltebruk uten assistanse fra politiet.
Det skal jo også være forskjell på regelverket for en bil som bygges om (statskassa) og målene i en tilpasset Caddy med komfortvegg.
Kontroller ønsker jeg velkommen, dog kan det stilles spørsmål ved feks fulltidsstilling på 4 felts motorvei med skadestatistikk lik null.
Det er vel ingen som frykter annet enn at med bakveggen 5 cm lenger bak, uansett festemetode, ville den ikke blitt godkjent som varebil med grønne skilter og dermed stor forskjell i avgiftskroner til staten.
Hørte om en som var stanset med Land Cruiser hvor det elektriske setet hadde presset bulk/forandret på skilleveggen/nettingen og gjort at kassen manglet millimetere på å gå inn. Det ble avgift/bot i flerhundretusenkronersklassen. Dette skulle vistnok være godkjent ombygging hos Toyotaforhandler, som igjen medførte at de tok ekstrautgiftene. Så vidt jeg vet har skilleveggene på nye modeller annen oppbygging.
Den mest vanlige forseelsen tror jeg gjelder på VW Touran eller Caddy hvor bilforhandleren gikk ut med advarsel til kundene fordi det var så vanlig at eierne foretok justeringer og dette var et yndet kontrollobjekt hos vegvesenet.
Jeg mener på at VW forhandleren nevnte noe om at det i nye tilpassede biler er antall kubikk som gjelder, mens i ombygde biler er det fastsatte mål. Eller noe liknende. Komfortveggen gjør i det minste at "statskassa" må endre form for å kunne passe inn.
Her har det, i tillegg til SVV, vore ein journalist med i teljinga. Tal og journalistar er ein uheldig kombinasjon.
I dagens versjon (kl. 09:00 i dag) står det "Tre av de fikk kjøre videre, men 71 ble avskiltet på stedet, sier Hammer."
Så slepp vi å møte desse i trafikken....
Kanskje de ble avskiltet på andre siden av kontrollplassen?
Og hvorfor fikk tre kjøre videre når de skulle avskiltes?
Regelrytteriet har medført at biler som passat, xc90 og andre komfortable biler ikke lenger kan leveres som varebil. (De kunne det før.) Hensikten er at arbeidsfolk skal sitte vondt om de trenger verktøy, eller betale avgift for komfort om de kan klare seg uten verktøy. Statskassa er utformet slik at de 5cm som trengs for komfort i større biler skal mangle.
Ett sted må grensa gå, hadde ikke folk vært så jævla kreative så hadde man sikkert kunne løst dette på en annen måte. Men er man ikke firkantet nok så vil alltid en eller annen finne ett smutthull. Så vi kan vel ikke annet enn skylde på oss selv?
http://samferdsel.toi.no/nr-03/hva-er-det-med-fine-biler-article32402-1459.html