#61
 8,022     Bærum     0
Hvis du har en gammel sliter som drikker olje sammen med bensin er det et poeng å etterfylle samme oljen som er oppi der fra før - men primært er det et poeng at viskositeten da er den samme.

Ved et oljeskift hvor alt tappes ut er det så vidt meg bekjent uproblematisk å bytte produsent og viskositet. Jeg har i alle fall gjort det mang en gang.

Ellers ser det ut til der NAF tjener penger på 1kr'ers oljeskiftet sitt er i oljen der de har friske priser...

   #62
 21,481     Enebolig     0
Jeg har hørt mekanikere si det motsatte, spesielt at bilen kan begynne å bruke endel olje når man bytter produsent. Men mulig dette er snakk om religion og ikke vitenskap som Torango sier  :D

Prisene er stive ja? Med andre ord mener du at et rimelig verksted ikke koster noe vesentlig mer?


Hvor langt kan man kjøre på et oljeskift? Jeg vet det snakkes om 15000 km eller en gang i året, men er dette en absolutt regel?
   #63
 8,022     Bærum     0
Det er mulig at disse mekanikerne har rett, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Det er bare to måter en bil kan bruke olje på; enten renner det ut under bilen, eller havner det i forbrenningskammeret sammen med bensin. I begge tilfeller er det trolig pakning som har skylda. Og at å skifte oljeprodusent skal kunne føre til at en pakning plutselig blir utett.....Tja....Skeptisk.

Vet ikke hva et såkalt rimelig verksted tar for jobben. Men jeg benytter helsyntetisk mobil1 olje på min automobil, og har til nå aldri betalt mer enn 100kr pr liter.
Ser at NAF tar 170r pr liter for sin rimeligste variant av helsynt.

Så om et "billig-verksted" tar 300kr for et oljeskift og du stiller med oljen selv kommer de ikke noe dårligere ut i alle fall.
   #64
 1,052     Trøndelag     0

Hvor langt kan man kjøre på et oljeskift? Jeg vet det snakkes om 15000 km eller en gang i året, men er dette en absolutt regel?


Dette oppgis av produsenten. På min forrige bil var det elektronisk varsling, med intervaller inntil 30 kkm/ 2 år. Min nåværende skal ha oljeskift hver 10 kkm/ 6 mnd Sad
   #65
 8,022     Bærum     0
Mange VW biler (og sikkert andre) har nå fått sensorer som overvåker oljens kvalitet kontinuerlig.
Aner ikke hvordan det fungerer - de må vel måle forurensningen i oljen på noe vis? I alle fall er det slik i long-life serviceprogrammet at bilen selv sier fra når oljen må skiftes, men den må uansett skiftes hvis det er gått mer enn to år siden siste skift.

Personlig bytter jeg hver 10k, men mest for å være på den sikre siden i forhold til oil-sludge.
   #66
 459     Måløy     0
Har en diesel Avensis. Skal ha ny olje hver 15000 km/1år.
Betalte ved siste service 1338,75 kr + moms for helsyntetisk 5w30 olje. (6,3 liter)
Servicen ble foretatt av merkeverksted.
Råtten pris !
   #67
 5,608     0

Mange VW biler (og sikkert andre) har nå fått sensorer som overvåker oljens kvalitet kontinuerlig.
Aner ikke hvordan det fungerer - de må vel måle forurensningen i oljen på noe vis?

Før brukte VW iallefall sotføler i bunnpanna, men kva dei brukar no veit eg ikkje, eg har inngått einsidig boikott av Møller.

   #68
 1,052     Trøndelag     0

Har en diesel Avensis. Skal ha ny olje hver 15000 km/1år.
Betalte ved siste service 1338,75 kr + moms for helsyntetisk 5w30 olje. (6,3 liter)
Servicen ble foretatt av merkeverksted.
Råtten pris !


I forhold til diesel Honda er dette billig.
   #69
 10,486     Akershus     0
BMW har hatt serviceindikator i hvor mange år? 30? De tidlige utgavene telte bare antall liter bensin brukt, og telte ned.
Signatur
   #70
 8,022     Bærum     0


Mange VW biler (og sikkert andre) har nå fått sensorer som overvåker oljens kvalitet kontinuerlig.
Aner ikke hvordan det fungerer - de må vel måle forurensningen i oljen på noe vis?

Før brukte VW iallefall sotføler i bunnpanna, men kva dei brukar no veit eg ikkje, eg har inngått einsidig boikott av Møller.


Støttes. Hadde ganske lyst på Passat med diesel og DSG da DSG kom for noen år siden. Men med det forhandlerapparatet VW har i Norge, altså Møller, var det heeeelt uaktuelt. Synd, for mange av VW bilene er helt ålreite.

En kamerat med en to år gammel gammel Audi hvor ECU'en allerede hadde gått fløyten, fikk høre av en stor Møller forhandler i Oslo at "nei, det måtte han bare regne med, Audi var jo en bil for de spesielt interesserte". Videre ble det insinuert at dersom han reklamerte på dette hos dem burde han aldri finne på å sette sine ben i den Møller-sjappa igjen...