Fraråder forøvrig bruk av Castrol MagnaTec på biler som fra før har fått ren mineralolje og har hatt lange intervaller mellom oljeskift. Den olja renser så godt at koks og annen dritt løsner og legger seg i små kanaler og lager bare bråk. Kjør isåfall en runde med spesial-renseolje først.
så lenge det fungerer på racerbiler er det mye som tyder på at det også fungerer på biler til normalt bruk.
Det trenger ikke være noen som helst sammenheng mellom hva som fungerer i racing og hva som fungerer til normal bruk. F.eks. er gjerne racingoljer laget for å tåle veldig høye temperaturer, samtidig som de har et lavt spenn. Høyt spenn i hvilke temperaturer olja tåler betyr mer additiver, som igjen kan bety dårligere egenskaper på andre områder. For normal bruk er det gjerne kaldstartegenskapene som har mest å si, for racing er det gjerne evnen til å tåle høy temperatur.
Når det er sagt, så syns jeg oljediskusjonene er litt oppskrytt. Det viktigste er nok, som du sier, å bytte regelmessig, og bruke en ålreit olje. Om man bruker det beste, neste beste eller 10. beste har nok mindre å si. Min hadde sikkert hatt det like fint med biltema helsynt som mobil1 sin, men det har blitt en vane å holde den med mobil1, og da slipper jeg lure. Det er en bra olje, og koster ikke så mye om man kjøper på riktig sted.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg har kjøpt hos obs når de har hatt tilbud. Evt. europris, eller www.stjerneservice.no
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Syntes dette var stiv pris, men nå har mekanikeren min smurt bremser, byttet alle filtre og bytta olja på bakaklingen.. noe jeg fort hadde brukt en arbeidsdag på.. og da er ikke prisen så forferdelig allikevel.
Min brukte 3 l de første 16 kkm. Nå er den kjørt drøyt 50 kkm, og forbruket de siste 16 kkm har vært omtrent 2 l.
Nei, Honda.
Passaten (2,0 tdi) etterfylte jeg knapt olje på i det hele tatt. Mindre enn 1 l på 30 kkm selv når den var ny.
Det trenger ikke være noen som helst sammenheng mellom hva som fungerer i racing og hva som fungerer til normal bruk. F.eks. er gjerne racingoljer laget for å tåle veldig høye temperaturer, samtidig som de har et lavt spenn. Høyt spenn i hvilke temperaturer olja tåler betyr mer additiver, som igjen kan bety dårligere egenskaper på andre områder.
For normal bruk er det gjerne kaldstartegenskapene som har mest å si, for racing er det gjerne evnen til å tåle høy temperatur.
Når det er sagt, så syns jeg oljediskusjonene er litt oppskrytt. Det viktigste er nok, som du sier, å bytte regelmessig, og bruke en ålreit olje. Om man bruker det beste, neste beste eller 10. beste har nok mindre å si. Min hadde sikkert hatt det like fint med biltema helsynt som mobil1 sin, men det har blitt en vane å holde den med mobil1, og da slipper jeg lure. Det er en bra olje, og koster ikke så mye om man kjøper på riktig sted.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Er NAF sitt oljeskift (som medlem) billigere enn "alle" andre verksteder?
De tar 1kr pluss filter og prisen på den Mobil1 oljen man skal ha.
http://www.naf.no/Alle-saker/Produkter-og-tjenester/NAF-tester/Priser-NAF-tester-og-EU-kontroll/
Jeg vet ikke nøyaktig hva mitt verksted tar, men full service er i mine øyne knallbillig, tror det ligger på 3500 kr.
Dette var hos merkeverksted og endte på 8127,- inkl mva.
Mobil1 5W30: 5 liter - 600kr
Oljefilter: 246,-
Luftfilter: 448,-
Kupefilter 185,-
Drivstofffilter 1213,- (!)
Power Sync 75/140: 735,-
Spylervæske: 78
Diverse materiell: 70,-
Arb timer: 2925,- (4,5 time)
Syntes dette var stiv pris, men nå har mekanikeren min smurt bremser, byttet alle filtre og bytta olja
på bakaklingen.. noe jeg fort hadde brukt en arbeidsdag på.. og da er ikke prisen så forferdelig allikevel.
Noe flere tanker om dette? Er NAF sitt oljeskift billig eller er det så fort gjort at billige verksteder koster omtrent det samme?
Og bør ikke bilen ha samme oljen (produsent) hver gang?