Blinker man til venstre, så må man være påpasselig å blinke tidlig nok til høyre ut av rundkjøringen. Har det kommet en bil inn i en høyre felt, så har man olutselig vikeplikt selv
Blinker man til venstre, så må man være påpasselig å blinke tidlig nok til høyre ut av rundkjøringen. Har det kommet en bil inn i en høyre felt, så har man olutselig vikeplikt selv
Ja, men får man skylden hvis man gjør slikt? Se min aller første illustrasjon, hvor venstreblinkeren krysser over og kjører ut av rundkjøringen i høyre felt. Han bryr seg ikke om feltene inne i rundkjøringen, men han vet hvor han skal videre, og legger seg derfor i høyre felt. Venstreblinken er på hele veien. Det er ingen, åpenbart, som ser det absurde i at de ikke bare tar av til høyre med venstreblinken på - de bytter gjerne også felt (til høyre) med venstreblinken på. Denne situasjonen er jeg oppe i daglig. Jeg var på jakt etter en liten pulsmåling på om det egentlig er jeg som er idioten her, siden alle virker å gjøre det slik, men tråden har heldigvis indikert at de fleste har samme oppfatning som meg...
Likevel står de på fløyten og jeg ser sjokket i ansiktene på andre bilister når jeg våger meg ut i rundkjøringen samtidig som dem. Litt sånn "nå er det JEG som kjører i denne rundkjøringen, og DU har vikeplikt!!".
Legger ved et flyfoto fra en annen rundkjøring like i nærheten her, der jeg har gitt opp. Der er det ensbetydende med kollisjon dersom jeg drister meg til å benytte høyrefeltet samtidig som en annen bil ligger i venstrefeltet. Flyfotoet har faktisk fanget typisk kjøremønster. Personbilen kommer sørfra, legger seg i venstre felt i rundkjøringen, og kjører ut igjen i høyre felt. Vogntoget fra øst må bare vente. Årsaken her er, i tillegg til den litt merkelige rundkjøringskulturen tidligere nevnt, at det er høyre felt nordvestover som går "videre". Venstre felt leder etter hvert inn til et industriområde der "ingen" skal.
I praktisk kjøring ville jeg som vogntog fra øst vært tilbakeholden med å true meg frem i denne situasjonen. Blå bil har utvilsomt kommet inn i rundkjøringen før vogntoget. Blå bil må imidlertid klargjøre sin intensjon ved å blinke høyre. Dersom han ikke blinker, ville jeg vurdert å kjøre, men fortsatt forsiktig.
Derimot, dersom jeg var blå bil og opplevde tuting på høyre side, ville jeg tvert lagt om kjørestilen. Etter å ha kjørt inn i venstre felt, ville jeg lagt meg utover straks, slik at jeg ville kommet inn i høyre felt tidliger, så tidlig at vogntoget ville vært blokkert av sitt vikepliktskilt.
En ser at ved ørlite justering av egen adferd vil jeg oppnå "nå er det JEG som kjører i denne rundkjøringen og DU som har vikeplikt". Hvorfor ikke tilpasse seg en slik virkelighet?
Rundkjøringer er vanskelige og hver av dem har sin egen dialekt.
Ja, man er i praksis nødt til å tilpasse seg. Jeg har ingen illusjoner om noe annet... I den avbildede rundkjøringen kan jeg nesten 100% garantere to ting;
1) Personbilen har venstreblinken påslått når bildet tas 2) Vogntoget kjører passivt og truer seg neppe frem..
Ved venstreblinking ville jeg i høyre oppfattet dette som en invitasjon for meg å kjøre. Ved høre blinking ville jeg holdt tilbake. Det gjør jeg stort sett alltid i en slik situasjon. Dersom det kommer til kollisjon ville trolig blå bil få skylda og "vogntoget" styret med å få bilen reparert.
Rundkjøringer inviterer til smidighet i stedet for regelrytteri, men er et uryddig trafikkområde.
Ad Gjensidige sp 2. Ikke så enkel som Ghensidige hevder. Jeg kjører ofte i en rundkjøring i Lillestrøm: to felt inn, to felt ut venstre. Jeg legger meg vanligvis i høyre felt, kjører 270 grader og svinger ut. Hvis B kjører på meg vil nok han få skylden.
B har skylda, for her har åpenbart begge kjøretøyene vært inne i rundkjøringen samtidig. Da gjelder normale regler for filbytte.
Men i praksis hadde man blitt forbanna på bil A, for det er ingen som kjører slik i hverdagen.
Men til eksemplet om bilen og lastebilen over. Eksempelet viser godt hvor viktig det er å legge seg ut i ytterste felt tidlig nok, slik at det ikke gir rom for andre å komme seg inn i ytterste felt. Har lastebilen først kommet seg inn i ytterste felt, uten å forstyrre innerste felt, så kommer ikke bilen seg ut av rundkjøringen (uten å vente på lastebilen først).
Dette ser jeg som noe av det vanskeligste i rundkjøringen.
B har skylda, for her har åpenbart begge kjøretøyene vært inne i rundkjøringen samtidig. Da gjelder normale regler for filbytte.
Men i praksis hadde man blitt forbanna på bil A, for det er ingen som kjører slik i hverdagen.
Men til eksemplet om bilen og lastebilen over. Eksempelet viser godt hvor viktig det er å legge seg ut i ytterste felt tidlig nok, slik at det ikke gir rom for andre å komme seg inn i ytterste felt. Har lastebilen først kommet seg inn i ytterste felt, uten å forstyrre innerste felt, så kommer ikke bilen seg ut av rundkjøringen (uten å vente på lastebilen først).
Dette ser jeg som noe av det vanskeligste i rundkjøringen.
Ja, bil B har skylda. Fasiten til Gjensidige er feil. Det ble veldig diskusjon omkring det spørsmålet for et par år siden.
Ut i fra skyggebilen ser det ut som bil A er litt tidligere inne i rundkjøringen, men hvorfor mener du hvem som er først inne har noe å si? Når begge er inne og etablert seg i hvert sitt felt "nullstilles" vikeplikten.
Ja, men får man skylden hvis man gjør slikt? Se min aller første illustrasjon, hvor venstreblinkeren krysser over og kjører ut av rundkjøringen i høyre felt. Han bryr seg ikke om feltene inne i rundkjøringen, men han vet hvor han skal videre, og legger seg derfor i høyre felt. Venstreblinken er på hele veien. Det er ingen, åpenbart, som ser det absurde i at de ikke bare tar av til høyre med venstreblinken på - de bytter gjerne også felt (til høyre) med venstreblinken på. Denne situasjonen er jeg oppe i daglig. Jeg var på jakt etter en liten pulsmåling på om det egentlig er jeg som er idioten her, siden alle virker å gjøre det slik, men tråden har heldigvis indikert at de fleste har samme oppfatning som meg...
Likevel står de på fløyten og jeg ser sjokket i ansiktene på andre bilister når jeg våger meg ut i rundkjøringen samtidig som dem. Litt sånn "nå er det JEG som kjører i denne rundkjøringen, og DU har vikeplikt!!".
Legger ved et flyfoto fra en annen rundkjøring like i nærheten her, der jeg har gitt opp. Der er det ensbetydende med kollisjon dersom jeg drister meg til å benytte høyrefeltet samtidig som en annen bil ligger i venstrefeltet. Flyfotoet har faktisk fanget typisk kjøremønster. Personbilen kommer sørfra, legger seg i venstre felt i rundkjøringen, og kjører ut igjen i høyre felt. Vogntoget fra øst må bare vente. Årsaken her er, i tillegg til den litt merkelige rundkjøringskulturen tidligere nevnt, at det er høyre felt nordvestover som går "videre". Venstre felt leder etter hvert inn til et industriområde der "ingen" skal.
Derimot, dersom jeg var blå bil og opplevde tuting på høyre side, ville jeg tvert lagt om kjørestilen. Etter å ha kjørt inn i venstre felt, ville jeg lagt meg utover straks, slik at jeg ville kommet inn i høyre felt tidliger, så tidlig at vogntoget ville vært blokkert av sitt vikepliktskilt.
En ser at ved ørlite justering av egen adferd vil jeg oppnå "nå er det JEG som kjører i denne rundkjøringen og DU som har vikeplikt". Hvorfor ikke tilpasse seg en slik virkelighet?
Rundkjøringer er vanskelige og hver av dem har sin egen dialekt.
1) Personbilen har venstreblinken påslått når bildet tas
2) Vogntoget kjører passivt og truer seg neppe frem..
Rundkjøringer inviterer til smidighet i stedet for regelrytteri, men er et uryddig trafikkområde.
Hvem mener dere har skylden i situasjon 2 her, bil A eller B?
https://www.gjensidige.no/privat/tema/bilen-min/rundkjoring
Dette spørsmålet skapte stor debatt for et par år siden.
Jeg kjører ofte i en rundkjøring i Lillestrøm: to felt inn, to felt ut venstre. Jeg legger meg vanligvis i høyre felt, kjører 270 grader og svinger ut. Hvis B kjører på meg vil nok han få skylden.
Her https://www.norgeskart.no/#17/279265/6652527
Kommer inn fra høyre, kjører inn i høyre felt og skal ut på brua etter 3/4 runde i rundkjøringen. Ut i høyre felt.
Men i praksis hadde man blitt forbanna på bil A, for det er ingen som kjører slik i hverdagen.
Men til eksemplet om bilen og lastebilen over. Eksempelet viser godt hvor viktig det er å legge seg ut i ytterste felt tidlig nok, slik at det ikke gir rom for andre å komme seg inn i ytterste felt. Har lastebilen først kommet seg inn i ytterste felt, uten å forstyrre innerste felt, så kommer ikke bilen seg ut av rundkjøringen (uten å vente på lastebilen først).
Dette ser jeg som noe av det vanskeligste i rundkjøringen.
Ja, bil B har skylda. Fasiten til Gjensidige er feil. Det ble veldig diskusjon omkring det spørsmålet for et par år siden.
Ut i fra skyggebilen ser det ut som bil A er litt tidligere inne i rundkjøringen, men hvorfor mener du hvem som er først inne har noe å si? Når begge er inne og etablert seg i hvert sitt felt "nullstilles" vikeplikten.