#121
 24,032     Akershus     0
Er ikke "kjørelærerhøyskolen" i Stjørdal? Trønderske vaner bør vel spre seg over hele landet? Grin
Signatur

   #122
 1,052     Trøndelag     0
Er ikke "kjørelærerhøyskolen" i Stjørdal? Trønderske vaner bør vel spre seg over hele landet? Grin

La oss håpe ikke, blinklysbruken her i bartebyen ser nemlig ut til å være utdøende. Og nærmere 20 % kjører uten baklys døgnet rundt...
  (trådstarter)
   #123
 5,568     0
Siste rundkjøring før jeg kommer hjem er det nesten ingen som svinger til venstre når man kommer rv35 nordfra fordi den veien bare betjener 7 hus. I tillegg er det mange som skal rett fram som ikke blinker seg ut. Der blinker jeg til venstre for å sikre at motgående biler ikke antar jeg skal rett fram og kjører inn i siden på bilen min. Mitt blinklys på venstre side foran er synlig for motgående biler til jeg har svingt så mye at det likevel er klart at jeg ikke skal rett fram, og det er akkurat da jeg flipper over hendelen for å blinke meg ut til høyre.

Etter min mening 100% riktig oppførsel i en rundkjøring. Tenk hvis alle kjørte nøyaktig slik du beskriver her. Det er informativt for andre bilister, og hensynsfullt da det muliggjør at de som får vikeplikt for deg vet om det noen sekunder før de ser at du svinger. Da trenger de gjerne ikke stoppe i det hele tatt - ofte holder det å slippe gassen litt - med påfølgende MYE bedre flyt (i motsetning til en bråstopp som det gjerne blir når man plutselig bryter mønsteret til "alle andre"). Dess tyngre bil, dess viktigere med tidlig informasjon.

Når svingen er startet, vil plasseringen i prinsippet overta kommunikasjonen av hva du har tenkt deg - da er venstreblinken helt overflødig og kan/bør slås av. Eller byttes ut med høyreblink, slik i ditt tilfelle.

Jeg anbefaler deg, av hensyn til din mentale helse, å ALDRI kjøre bil i Stavangerområdet Grin
   #124
 895     1
Jeg anbefaler deg, av hensyn til din mentale helse, å ALDRI kjøre bil i Stavangerområdet Grin


Støttes! Flyttet også sørover for i overkant av 10 år siden. Da kjørte jeg MC. Forestill deg det i Stavanger! Det var jammen med livet som innsats. Nå har ikke jeg lest alt i denne tråden, men det hjelper ikke på at mange av rundkjøringene som kom her ofte bare ble byttet ut med det som tidligere var et kryss, uten å utvide veien noe mer. Det resulterer i at en drøss av rundkjøringene er en hvit flekk på størrelse med et sykkelhjul som også innbyr til alt for stor hastighet inn i rundkjøringen. Her er mentaliteten at dersom en er først inn i rundkjøringen er en på trygg grunn.

Tok også oppkjøring på bil her, og da kommenterte kjørelærer "jeg ser du blinker ut av rundkjøringen, men her i distriktet må du blinke inn i forkant, det ser sensor etter!" Jeg hadde da tatt oppkjøring på MC lenger nord, og selvsagt lært at en blinker ut av rundkjøring, og inn dersom det er tjenlig (f.eks. blinke til høyre før rundkjøring dersom en skal til høyre første utkjørsel osv.). Kjører fortsatt støtt og stadig bak både politi og læreskolebiler der ingen av de blinker seg ut. Jeg ser ikke håp for en endring i rundkjøringskulturen her.
  (trådstarter)
   #125
 5,568     0
Nei, men jeg ser et potensiale for å holde statsbudsjettet i balanse dersom man begynner å bøtelegge 2000 kroner for manglende blinking ut av rundkjøringer i Stavanger..
   #127
 611     Øvre Eiker     0
Nord for Dovre trenger en ikke å blinke inn igjen til høyre når en kjører forbi bilen foran, ikke relater til rundkjørinmger, dette fikk jeg også beskjed om når førerkortet ble tatt her for flere ti år siden. Men hvorfor det skal være lokale tilpasninger det forstår jeg ikke.


Selvsagt er det like påbudt nord for Dovre som i resten av landet. Du ligger i motgående kjørebane, til venstre, og skal skifte inn til høyre - det er en vesentlig endring av bilens plassering i kjørebanen, og da skal du blinke. I denne situasjonen er det ingen tvil om at det er andre trafikanter som har nytte av informasjonen, og de har ingen problemer med å se signalet fra deg. Hvis det er "lokale tilpasninger", så er det lokal tilpasning av (ureglementerte) uvaner som man ikke bør legge seg til. Hvis kjørelæreren din mente det alvorlig, ikke som en ironisk advarsel, da mener jeg han burde ha fått en liten oppstrammer.


Min kjørelærer mente det var unødvendig fordi det er en selvfølge at man ikke skal fortsette i motgående kjørebane etter en forbikjøring. Men han var nøye på at man ikke skal svinge tilbake før man ser den andre bilen i bakspeilet.

Ellers er det mitt inntrykk at de som er generelt dårligst på blinklysbruk er sånne businessmenn i Audi eller BMW. Jeg antar det er fordi det er en businesshemmelighet hvor de skal.