#111
 3,535     0
Så har de funnet frem til en Leder av Trafikksikkerhetsseksjonen i Vegvesenet, som gir sin personlige mening om dette: Han har ingen tro på å blinke seg ut av rundkjøringene, det er det ingen vits i, i norske rundkjøringer. Her er det bare er venstreblinking som gjelder. Lurer på om han har reflektert over at han ville blitt bøtelagt med 2000 kroner i en hypotetisk verden der politiet faktisk hadde håndhevet slike påbud.

Er det virkelig noen som bestrider at man skal høyreblinke ut av rundkjøringen? Jeg tror du leser Kjell Seim feiil. Han mener slett ikke å si at du ikke skal blinke til høyre, eller at han 'ikke har noen tro på det', men tvert imot: At det er et problem at folk er for sene med å slå på høyreblinken - noe han forklarer med at mange norske rundkjøringer er så små at det blir for liten tid med høyreblink. Ergo, vær så tidlig ute med å slå på høyreblink som du kan være uten bli misforstått.

Det er ihvertfall slik jeg leser ham.

Det eneste punktet jeg ser der folk er uenige er det som gjelder venstreblink. Praktisk alle fra offentlig hold som anbefaler det sier at du kan venstreblinke før du kjører inn i rundkjøringen ... men ikke et ord om når du skal slå av venstreblink. Med en gang du er inne i rundkjøringen? Rett før du skifter til høyreblink for å kjøre ut? Å si noe om dette er å stikke hånda inn i et vepsebol: Uansett når du anbefaler å slå av venstreblink, får du tusen hissige debattanter på nakken som mener noe annet. Da er det bedre å ikke si noe som helst om det.

Det er ikke egentlig så veldig vesentlig: De som har fritt utsyn til vensteblinkerne dine er stort sett begrenset til fuglene som har tatt seg en hvil på grasmatta i midten. De fleste hissige argumentene for venstreblinking gjennom rundkjøringen viser til andre trafikanter som befinner seg på motsatt side av bilen, uten evne til å se tvers gjennom den. De ser ikke signalet, eller bare så vidt om de ser godt etter. Når medtrafikantene ikke ser signalet på motsatt side av bilen, og heller ikke kan stole på at det er der - det er 'frivillig' (og kanskje ikke engang det, jfr. tausheten om når det kan/skal slås av), da blir det ihvertfall ikke noe som styrer livet mitt Smile.

   #112
 3,535     0
Ellers viser vel omtalen at siden rundkjøring ikke er definer, så finner enhver opp sine egene regler.

"Rundkjøring" er ikke definert som noe eget tilfelle. Det er bare en vei som svinger 360 grader, med flere T-kryss. Alle relglene for en svingete vei med T-kryss gjelder full ut; du kan ikke lage dine egne regler.

Slik var det også for 20-30 år siden, før noen begynte å ville ha spesielle regler fordi svingen er krapp og på 360 grader. Ingen etterspør spesielle regler for venstresvinger på 90-135 grader (eller om du vil kalle det 270-315 grader; derom lerdes de stride), selv ikke hvis det er et T-kryss rett før svingen, ett midt i den, og et tredje ved slutten av svingen. Alle respekterer de tradisjonelle reglene, og de er tilstrekkelige. Det er bare hvis svingen fortsetter videre til å fullføre sirkelen at folk begynner å spørre "Jammen hvilke regler skal vi følge nå?" Svaret er: De samme! Ingen regler er opphevet.

Kan du uten spesielle regler kjøre en vei med en sving som går trekvartveis av sirkelen rundt, dvs. rett til venstre, med avkjøringer, da kan du også kjøre en rundkjøring uten spesielle regler. Du følger standard-reglene og finner ikke opp dine egne.

99% av debatten dreier seg om å finne på sine egne regler og argumentere for at fordi du ikke bare kan følge svingen 90 grader før du tar ut på sidevein til høyre, men også 180 grader til den sideveien, og 270 grader til den sideveien: Du kan også kjøre hele sirkelen rundt og kjøre tilbake til der du kom fra (hva nå enn hensikten da er med kjøringen...), det åpner for at du kan finne på dine egne regler. Jeg forstår ikke helt sammenheng mellom begrunnelse og konklusjon.

Sidespor: En kollega på jobben påpekte at den fem etasjers spiraltrappa ute i vestibylen er en 1800 graders rundkjøring med en avkjøring for hver 360 grader. Smile
   #113
 24,032     Akershus     0
Tror du er på en fremmed planet keal. Du har gjentatte ganger påpekt at det er vanskelig å se gjennom en bil. Der er vi enige, men du er pålagt å blinke til veiledning for andre trafikkanter, altså andre som kan ha nytte av at du venstreblinker. Kan du se for deg noe som kan ha nytte av å se et venstresignal? Jeg kan, da blinker jeg.

Sidespor:

Den "spiraltrappa" er vel en helix-trapp, enkel eller dobbel? Trapper i spiral har jeg knapt sett bortsett fra noen korte segmenter.
Signatur
   #114
 3,535     0
Du har gjentatte ganger påpekt at det er vanskelig å se gjennom en bil. Der er vi enige, men du er pålagt å blinke til veiledning for andre trafikkanter, altså andre som kan ha nytte av at du venstreblinker. Kan du se for deg noe som kan ha nytte av å se et venstresignal? Jeg kan, da blinker jeg.

Du kan si det samme gjelder meg, men siden jeg ikke tror noen har har nytte av et vestreblink som de for det første ikke ser (som jeg sant nok har påpekt flere ganger), og for det andre ville være feilaktig siden jeg slett ikke har tenkt å svinge inn på gressmatta i midten men fortsette midt i kjlørebanen helt til jeg skal svinge ut av den til høyre, så vet jeg ikke om noen situasjoner der andre kan ha nytte av venstreblinking fra min side.

Loigikken min er den samme som logikken din, det ar bare det at jeg aldri er i den situasjonen av jeg tror andre trafikanter har nytte av et signal de ikke ser om at jeg har tenkt å svinge opp på den sirkulære midtrabatten (som jeg faktisk ikke har tenkt). Om du tror at et usynlig signal om at du har tenkt deg opp på midtrabatten er av stor verdi for andre trafikanter, blir din konklusjon noe annerledes, selv om logikken er den samme.
HSt
   #115
 35,438     Lillestrøm kommune     0
keal her spiller du like dum som han vegvesenfyren. Finn frem googlemaps og se på rundkjøring jeg beskrev ved Olavsgaard. De som skal rett frem der kan kjøre inn i høyre felt hvis de fra 1. sidevei har vist at de skal til venstre. De som skal rett frem på tvers kan ikke gi høyre tegn før de er uti runkjøringen for ellers blir det mistolket som at de skal ut hovedveien til høyre. vegvesenfyren burde journalisten ha beskyttet mot seg selv, her får du ikke noen slik hjelp uten å tenke en gang til før svar knappen.
   #116
 611     Øvre Eiker     3
Siste rundkjøring før jeg kommer hjem er det nesten ingen som svinger til venstre når man kommer rv35 nordfra fordi den veien bare betjener 7 hus. I tillegg er det mange som skal rett fram som ikke blinker seg ut. Der blinker jeg til venstre for å sikre at motgående biler ikke antar jeg skal rett fram og kjører inn i siden på bilen min. Mitt blinklys på venstre side foran er synlig for motgående biler til jeg har svingt så mye at det likevel er klart at jeg ikke skal rett fram, og det er akkurat da jeg flipper over hendelen for å blinke meg ut til høyre.
   #117
 24,032     Akershus     0
Jeg nevnte samme type rundkjøring lenger opp. Jeg blinker venstre, ikke bare for å varsle andre, men i et lite håp om å redusere sannsynligheten for selv å bli påkjørt. I tillegg ville jeg som motgående bilist, satt pris på markeringen - "her er det ikke noe å lure på, han skal langt i rundkjøringen, ikke en som ikke gidder å blinke seg ut".
Signatur

TSt
   #118
 13,730     0
Jeg har kjørt med en som skal ta førerkort i midt-Norge nå en stund og i alle tilfeller gir det å blinke ut av rundkjøringen god info til andre bilister.  Han som trener kommenterer når andre glemmer dette, da må vi gjerne stå lenger og vente. Han lærer også og blinke til venstre når han skal mere rundt enn "rett frem" i rundkjøringen og lar venstrelyset stå på til han passerer armen før han skal av, da skifter en til høyreblink. Ellers er det "feltskifte" inne i rundkjøringer der den innerste må vike og den ytterste må gi plass til den innerste i rundkjøringer som er utformet slik at dette er fornuftig enten ved hjelpelinjer slik som på første bildet eller at det er så god plass at dette er fornuftig.  Vi synes dette virker som den beste måten både for oss selv og overfor våre med trafikanter.

Nord for Dovre trenger en ikke å blinke inn igjen til høyre når en kjører forbi bilen foran, ikke relater til rundkjørinmger, dette fikk jeg også beskjed om når førerkortet ble tatt her for flere ti år siden. Men hvorfor det skal være lokale tilpasninger det forstår jeg ikke.
   #119
 24,032     Akershus     1
Lykke til med trening og oppkjøring.

Den viktigste "øvelseskjøringen" vi gir våre håpefulle er mens de er 0-16 år!
Signatur
   #120
 3,535     0
Nord for Dovre trenger en ikke å blinke inn igjen til høyre når en kjører forbi bilen foran, ikke relater til rundkjørinmger, dette fikk jeg også beskjed om når førerkortet ble tatt her for flere ti år siden. Men hvorfor det skal være lokale tilpasninger det forstår jeg ikke.

Det er en vanlig hetsing av trøndere å si det slik. Føy gjerne til "for å spare på strømmen". Jeg hørte også det da jeg tok lappen, men da som en advarsel om en trøndersk uvane somikke ble tolerert på kjøreskolen. Det gjaldt forøvrig ikke bare å blinke inn etter forbikjøring, men all lysbruk: Trøndere, eller folk nord for Dovre, bruker blinklyse bare når de absolutt må! Også f.esk. når du svinger av til høyre; da er det sjelden noen som "må" ha et blink.

Selvsagt er det like påbudt nord for Dovre som i resten av landet. Du ligger i motgående kjørebane, til venstre, og skal skifte inn til høyre - det er en vesentlig endring av bilens plassering i kjørebanen, og da skal du blinke. I denne situasjonen er det ingen tvil om at det er andre trafikanter som har nytte av informasjonen, og de har ingen problemer med å se signalet fra deg. Hvis det er "lokale tilpasninger", så er det lokal tilpasning av (ureglementerte) uvaner som man ikke bør legge seg til. Hvis kjørelæreren din mente det alvorlig, ikke som en ironisk advarsel, da mener jeg han burde ha fått en liten oppstrammer.