Fiks bilen først, så får du kanskje fikset tilhengerkontakten som en bonus.
Parklys og baklys går ofte på samme sikring. Sjekk derfor sikring først. Neste skritt blir å sjekke pærer.
Og før du demonterer noe som helst - sjekk ALLE lys. Gjenta sjekken når du er ferdig. Når du først har åpnet opp for å bytte en pære er det veldig praktisk å bytte nabopæra samtidig om den er død. Og om noe lyser før du åpner, og ikke etter, er det lettere å feilsøke når du vet at det er resultatet av noe du har gjort.
Merk deg også om blinklysene lyser oransje før du åpner. Mange biler har hvite blinklys med fargede pærer, hvor pærefargen forsvinner etterhvert. Veldig ukult å feile på EU-kontroll pga manglende farge på blinklys.
Får ta en kikk i romjula, litt for mye å som skal koordineres og ordnes nå, og i garasjen har jeg "gjemt" gaven til fruen på tilhengeren, og det regner sidelengs ute, så feilsøking utgår for øyeblikket. Har som nevnt i første post skiftet pæren som ikke lyste uten at det hadde noen effekt, neste blir sikringer. Men greit å ha tid/mulighet til å gå innom butikken for å få tak i nye dersom det var problemet, det har jeg ikke før i romjula:)
Pærene på blinklys byttet de på egen oppfordring for å få den EU-godkjent for noen år tilbake. Slike småting fikser de jo uten å "feile" den først.
Edit: fant også ut at høyre bakdør ikke reagerer på sentrallåsen... den må låses manuelt. Og til de som måtte lure, nei, det er ikke jeg som kjører den bilen til vanlig...
Siste redigering: Friday, December 23, 2016 9:06:56 PM av Everlost
En dør som ikke låser opp har jeg også slitt med på tilhengerbilen. Det gjelder førerdøra og inntreffer bare når luftfuktighet og temperatur er helt riktig - altså 4-5 dager i året. Workaround er å trykke lås - åpne - lås -åpne på fjernkontrollen (etter at åpning har feilet).
De er programmert til å skape kabelbrudd etter en tid. (Uker til år) Men mye brukt da det bare tar sekunder å koble seg innpå en kabel med dem. Mot etpar minutter for å klippe kabelen, sette på 3 Abiko på endene som skal kobles sammen og bruke en 1-3 fordeler.
Om du absolutt må bruke strømtyv, så bør du spjelke den ettertrykkelig med vulketape så ledningene ikke kan bevege seg. I en bil vil ledninger være i vibrasjon uansett hvor godt de er stripset, og så kommer bruddet i strømtyven der ledningen er svekket.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Lydproblematikken ble løst med bytte av en 5ah sikring. Takk forum for å ha spart meg den verkstedsregningen! sentrallås høyre bak funker fortsatt kun sporadisk. Litt stress siden det er der barnesetet til 2åringen står...
Sentrallås på VW er kjent som problemstilling. Må justeres veldig nøyaktig sluttstykker samt at det er kjempeproblem med kondens inne på låsflatene som henger som underkjølte dråper og fryser når noe kommer i kontakt med de (les når døren åpnes). Skoda har akkurat samme låser men er vistnok montert noen grader annerledes slik at kondensdråper sklir av før de fryser.
Det som gjør det enda mer stressende er at vanligvis når en åpner en dør fra innsiden som er låst, så låser den seg opp. Men nå går den synlige "låsepinnen" (den i plast som ses gjennom vinduet) opp når jeg tar i dørhåndtaket fra innsiden, men går ned igjen så snart jeg slipper. Må derfor inn med to hender og åpne døra mens jeg holder igjen låsepinnen, alt mens 2åringen står og tripper og venter. I dag fungerte den plutselig utmerket, kan kanskje ha en sammenheng med at det er litt mildere ute nå.
Får ta en kikk i romjula, litt for mye å som skal koordineres og ordnes nå, og i garasjen har jeg "gjemt" gaven til fruen på tilhengeren, og det regner sidelengs ute, så feilsøking utgår for øyeblikket. Har som nevnt i første post skiftet pæren som ikke lyste uten at det hadde noen effekt, neste blir sikringer. Men greit å ha tid/mulighet til å gå innom butikken for å få tak i nye dersom det var problemet, det har jeg ikke før i romjula:)
Pærene på blinklys byttet de på egen oppfordring for å få den EU-godkjent for noen år tilbake. Slike småting fikser de jo uten å "feile" den først.
Edit: fant også ut at høyre bakdør ikke reagerer på sentrallåsen... den må låses manuelt. Og til de som måtte lure, nei, det er ikke jeg som kjører den bilen til vanlig...
Slike: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Kabelkoblinger/Skjoteklemmer-10-stk-2000018398/
De er programmert til å skape kabelbrudd etter en tid. (Uker til år)
Men mye brukt da det bare tar sekunder å koble seg innpå en kabel med dem. Mot etpar minutter for å klippe kabelen, sette på 3 Abiko på endene som skal kobles sammen og bruke en 1-3 fordeler.
Om du absolutt må bruke strømtyv, så bør du spjelke den ettertrykkelig med vulketape så ledningene ikke kan bevege seg. I en bil vil ledninger være i vibrasjon uansett hvor godt de er stripset, og så kommer bruddet i strømtyven der ledningen er svekket.
For ikke å si fransk
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Hvordan justerer man slikt?