2,128    28    0  

Spørsmål rundt teknisk fagskole bygg

 9     0
Jeg har tatt fagbrev som tømrer. Men til høsten skal jeg gå videre på teknisk. Det jeg lurer på er hvordan er matten i forhold til ingeniørutdanning? Vil jeg ha like store muligheter for å konstruere og dimensjonere store konstruksjoner som ingeniøren, eller man gå videre etter teknikken for å få ta i store konstruksjoner?

   #1
 7,685     Bærum     0
Jeg vet ikke nivået, men nå har jo Kristin Halvosen funnet ut at du kan begynne rett på ingeniørhøyskole så da skal vel nivået senkes. ::)
   #2
 21,481     Enebolig     0
Det stemmer vel ikke helt. Med mindre jeg har gått glipp av noe, så vil hun innføre et påbygningsår (med rett til studieplass) for ferdig utdannede håndverkere slik at de kan få generell studiekompetanse.

Dette er igrunn ikke noe nytt ettersom "påbygningsåret" har eksistert lenge, dog har få håndverkere benyttet det. Det nye er at denne gruppen nå vil ha rett til plass på dette studiet. Eller har det kommet noe nytt etter dette?

Inntak på ingeniørlinjer krever normalt generell studiekompetanse og gjerne fordypning i fag som matte og fysikk. Men det finnes ofte også mulighet for de som ikke har disse fagene, og også håndverkere uten generell studiekompetanse. Det betyr selvsagt flere fag/forkurs underveis.

På fagskole må man ha fagbrev eller relevant kompetanse. Jeg tør ikke uttale meg bastant om forskjellen, men inntrykket mitt utifra de som har tatt studiene peker i den retning at realfagene er vanskeligere på ingeniør, og at de yrkesrettede fagene naturlig nok starter på et høyere nivå på fagskolen. Graden av dette vil sikkert variere etter type studie. Muligheten for jobb er tilnærmet lik, og det vil overraske meg om man ikke kan dimensjonere på likt grunnlag etter disse studiene.
   #3
 7,685     Bærum     0
Hvis det er som du skriver er det jo samme praksis som før. Jeg oppfattet det ikke slik på 18.30 nyhetene. Hvis det er som du sier er jo dette en "ikke-nyhet"
   #4
 24,032     Akershus     0
Det ble uttrykt bekymring for at nivået ville reduseres ved at ing-utdanning skulle ta hensyn til lavere kompetanse på studentene.

Til TS, hva er store konstruksjoner? Hardangerbro,  Svinesundsbro, Hotell Plaza? Slike jobber er trolig for spesialfirmaer, stinne av siv ing ++
Signatur
   #5
 570     Askøy-Hordaland     0
Med teknisk fagskole mener eg du kan prosjektere i tiltaksklasse 1. Ingen Hardangerbro eller høyblokker med ander ord Wink
   #6
 21,481     Enebolig     0

Hvis det er som du skriver er det jo samme praksis som før. Jeg oppfattet det ikke slik på 18.30 nyhetene. Hvis det er som du sier er jo dette en "ikke-nyhet"


Har ikke sett nyhetene i dag.

Nå som jeg har oppdatert meg selv, så ser jeg fremdeles ingen stor revolusjon. Y-veien har (som tidligere nevnt) eksistert på mange ingeniørstudier, og nå blir det flere. Kompetansen skal sånn sett ikke bli lavere, og man må fremdeles opparbeide seg "graden" av generell studiekompetanse i form av forkurs og flere fag under studiet.

Man kan diskutere om Y-veien gir bedre kompetanse i realfagene når man tross alt får mer å konsentrere seg om, men skal man tro statistikken gir Y-veien de beste ingeniørene.
   #7
 22,342     Akershus     0

Det jeg lurer på er hvordan er matten i forhold til ingeniørutdanning?
Hvor mye matte har du fra før?
For meg virket det som matten var av type videregående til og med matten de har på universitetet for de som ikke skal bruke matte senere. Egentlig enkle greier. (Synes jeg, men jeg har tatt matte på universitetet.)

   #8
 24,032     Akershus     0

, men skal man tro statistikken gir Y-veien de beste ingeniørene.



I enkelte stillinger er folk med både teoretisk og praktisk erfaring gull verd.

Imidlertid, det ble også nevnt at av dem som utvider med tillegg for generell studiekompetanse, så er frafallet stort.
Signatur
   #10
 7,685     Bærum     0
Departementet foreslår at elever med relevante fag- og svennebrev gis mulighet til å søke opptak gjennom Samordna opptak til ingeniørutdanninger, yrkesfaglærerutdanninger og utdanninger innenfor naturbruk (for eksempel landbruk, havbruk og maritime fag) ved høyskoler og universiteter. Forslaget innebærer at opptak ikke lenger vil skje på lokal basis ved det enkelte universitet eller den enkelte høyskole, og at studenter kan tas inn uten spesiell tilrettelegging. Søkerne vil dermed konkurrere om opptak med elever med generell studiekompetanse med utgangspunkt i oppnådde karakterpoeng. Karakterpoengene for elever med fag- eller svennebrev er gjennomsnittet av samtlige tallkarakterer oppnådd på Vg1 og Vg2. I tillegg vil departementet vurdere å gi tilleggspoeng avhengig av oppnådd karakter på fag- eller svenneprøven.

Jeg var ikke klar over atr man allerede hadde gjort dette. Når jeg begynte på ingeniørskole måtte vi ta ett års forkurs med fullt gymnaspensum i matte, fysikk,norsk engelsk og tysk. Dette har man altså forlatt. Ikke rart da at forelesere på universiteter og høyskoler fortviler over elevenes basiskompetanse. Jeg er positiv til alternative veier til høyere utdannelse. Jeg har selv benyttet det. Hvis det går på bekostning av faglig kompetanse er det derimot ikke bra.