Så mange forslag, og så få svar på spørsmålet som stilles ...
Jeg syns idéen høres artig ut, og kunne fort vekk funnet på noe tilsvarende selv. Dimensjoneringen din syns jeg høres drøy ut, så der tror jeg du har en del å gå på.
Skulle jeg mekket til noe sånt, ville jeg sett på muligheten for gjenbruk, altså bruke det som en flytebrygge, flytende "veranda", eller rett og slett ha muligheten til å dra den med bak båten og bruke som "veranda" ute på vannet. Kjekt med litt god plass til solstoler, sofa osv når anledningen byr seg.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Flyteevnen blir kanskje viktigst under ombord- og ilandkjøring. Dersom den senkes en halvmeter når hengeren kjøres ombord blir det kanskje en utfordring. Spesielt om du setter den på en rampe. Da må den i så fall ligge ganske langt ute for ikke å bli stående på grunn.
Jeg tenker å ha støttebein i enden som senkes ned til bunnen før ilandkjøring, nettopp for at den skal stå på grunn når belastningen er skjev. En utfordring vil være ombordkjøring. Om man setter støttene på grunn før belastning, får man dem kanskje ikke opp igjen når flåten er lastet. Her trengs noe tenking på hvordan mekanikken kan løses. Kanskje man må dytte tilhengeren litt utpå landsgangen før støttebeina senkes ned?
Støttebeina blir viktige for å unngå at flyteelementene blir ødelagt.
Overslaget på dimisjonering var et slags worst-case for vekt, og litt veiledning for kostnader. Ved å regne litt på saken, og undersøke hvordan innfestingen på flyteelementene faktisk ser ut, kan den helt sikkert slankes endel kilo. Men hoveddelen av vekta var jo terrassebordene, og der er det nok ikke mye slanking som er mulig uten å bytte til et materiale som gir lavere terrassefaktor.
For å øke gjenbrukbarheten har jeg vært inne på tanken om å støpe glassfiberskrog som erstattning for flyteelementer. Det vil gi langt mindre motstand i vannet og dermed øke flåtens mobilitet. Trenger å finne en enkel måte å gjøre det på.... En måte som ikke inkluderer å lage støpeform.
Forsvaret solgte for en tid tilbake "flytekasser" i aluminium som kunne brukes til mye. De har beslag for sammenkobling og brukes til flåter, brygger, pongtongbruer...
Er det tre-materialer? I såfall så flyter faktisk tre. Er bare å rygge hengeren med pakka på ned en båtslipp og sjøsette materialpakka. Kan være en ide med et godt strammet spannsett rundt pakka. Man kan også feste et slepetau i dette. Tanta og onkelen min gjorde dette med alle materialene til hytta dems når de bygde.
Det negative med dette er at det må håndlesses opp til hytta eller opp på en evt ATV-henger.
Signatur
Det er ikke resultatet som teller, men at det tar lang tid og aldri blir helt ferdig...
@Dotsetsveen: Beklager, kjøper ikke denne løsningen. Impregnerte materialer flyter dårlig og vasstrukken saltet panel eller konstruksjonsvirke er ikke stas å bygge med. Glem det.
Tja, interessant er det, men jeg ville brukt tiden på bygging... Lekter på finn.no til salgs for 500,- NOK Ligger i Asker: finnkode=59636908
Helikopter for transport løfter gjerne ca 1 tonn pluss i ett løft. Om distansen er 1 kilometer rekker en gjerne en 15-20 løft i timen. (Ca. 3 minutt pr. runde tur/retur! og altså nærmere 20 tonn løftet til hytteveggen.... Timepris ligger på 6.000 til 12.000,- NOK. (Avhengig av sesong, og hvordan det passer inn i schedule for selskapet.) (Forståelig nok så lønner det seg å ha en meget god dialog med selskapet slik at mest mulig er 101% klart fra første minutt.). Avtaler du så kan det tenkes at du får deg en flyvetur selv, eller legger til noen kroner ekstra for en 10-15 minutter...
Materialene til en hytte i nærheten ble kastet på sjøen og slept 500 m i 1946. Hytta står fremdeles.
En kirke på Vestlandet var planlagt på nordsiden av fjorden etter mye diskusjon med sørsiden av fjorden. Materialene var ankommet og plassert ved sjøen. En natt når vindretningen var gunstig ble materialene rullet på fjorden av ukjente gjerningsmenn, og drev tvers over fjorden. Sørsiden påberopte seg Guds vilje, og kirken ble satt opp på sørsiden. Det ble senere kommunesenteret. Den står fint den dag i dag, hundre år etter.
Men det var en digresjon, poenget var at jeg støtter forslaget om heli og en ekstra tur på kjøpet
Ang. flyteelement så hentet jeg for mange år siden flere gratis såpefat fra bilvasken til en bensinstasjon (blå "plasttønne"). Disse er nå i bruk på en flytebrygge av aluminuim/tre. Men hvor mye oppdrift de har aner jeg ikke, og har heller ikke kompetanse til å regne på... Men det kan sikkert noen andre. Dersom det forstatt er mulig å få tak i, så sparer du i alle fall noen kroner der Førvrig en interessant og kreativ plan du har!
Jeg syns idéen høres artig ut, og kunne fort vekk funnet på noe tilsvarende selv. Dimensjoneringen din syns jeg høres drøy ut, så der tror jeg du har en del å gå på.
Skulle jeg mekket til noe sånt, ville jeg sett på muligheten for gjenbruk, altså bruke det som en flytebrygge, flytende "veranda", eller rett og slett ha muligheten til å dra den med bak båten og bruke som "veranda" ute på vannet. Kjekt med litt god plass til solstoler, sofa osv når anledningen byr seg.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Støttebeina blir viktige for å unngå at flyteelementene blir ødelagt.
Overslaget på dimisjonering var et slags worst-case for vekt, og litt veiledning for kostnader. Ved å regne litt på saken, og undersøke hvordan innfestingen på flyteelementene faktisk ser ut, kan den helt sikkert slankes endel kilo. Men hoveddelen av vekta var jo terrassebordene, og der er det nok ikke mye slanking som er mulig uten å bytte til et materiale som gir lavere terrassefaktor.
For å øke gjenbrukbarheten har jeg vært inne på tanken om å støpe glassfiberskrog som erstattning for flyteelementer. Det vil gi langt mindre motstand i vannet og dermed øke flåtens mobilitet. Trenger å finne en enkel måte å gjøre det på.... En måte som ikke inkluderer å lage støpeform.
Kanskje de har flere?
Det negative med dette er at det må håndlesses opp til hytta eller opp på en evt ATV-henger.
Lekter på finn.no til salgs for 500,- NOK Ligger i Asker: finnkode=59636908
Helikopter for transport løfter gjerne ca 1 tonn pluss i ett løft.
Om distansen er 1 kilometer rekker en gjerne en 15-20 løft i timen. (Ca. 3 minutt pr. runde tur/retur! og altså nærmere 20 tonn løftet til hytteveggen....
Timepris ligger på 6.000 til 12.000,- NOK. (Avhengig av sesong, og hvordan det passer inn i schedule for selskapet.)
(Forståelig nok så lønner det seg å ha en meget god dialog med selskapet slik at mest mulig er 101% klart fra første minutt.).
Avtaler du så kan det tenkes at du får deg en flyvetur selv, eller legger til noen kroner ekstra for en 10-15 minutter...
Vel verd pengene.
En kirke på Vestlandet var planlagt på nordsiden av fjorden etter mye diskusjon med sørsiden av fjorden. Materialene var ankommet og plassert ved sjøen. En natt når vindretningen var gunstig ble materialene rullet på fjorden av ukjente gjerningsmenn, og drev tvers over fjorden. Sørsiden påberopte seg Guds vilje, og kirken ble satt opp på sørsiden. Det ble senere kommunesenteret. Den står fint den dag i dag, hundre år etter.
Men det var en digresjon, poenget var at jeg støtter forslaget om heli og en ekstra tur på kjøpet