Tanken min bygger på at en det relativt ofte dukker opp et transportbehov for tunge ting over sjøen. Man klarer å få det til med båt, men det er mye styr når ting er lengre enn båten, eller så klumpete/tunge at to mann sliter med å bære på flatmark - da vil det gå galt inn og ut av båt. Jeg tipper vi bruker 30 timer årlig på omlastinger via båt. Om vi hadde hatt en ferge hadde alle disse timene vært spart. Målet må være en flåte som kan være noe i nærheten av like tidsbesparende som en ferge for tilhengeren. Om det tar 30 timer å bygge den, vil den tiden være spart inn på et år.
(helikoptertur er bare spennende de første par gangene. Taktisk flyvning, og rappellering ned på båt i grov sjø gir derimot noen adrenalinkick som anbefales de som ikke har vært i forsvaret ennå.)
@Everlost Godt forslag! Hvordan lagde du rammeverk til brygga? Hva slags alu-profiler brukte du, og hvor fikk du tak i dem? Jeg er mest bekymret for at flåten vil vri seg når den ene siden presses opp i front og ned i bakkant, mens den andre siden får motsatt belastning. Skjevbelastning vil komme både i bølger og ved ombordkjøring.
Her oppe er det flere som har bygd flåter av isopor/styreform til å frakte sauer med, de er ca 2-2,5 meter brede og 5-6 meter lange......bygd med to pontonger med plattform over.....
De som har brukt isopor må dra de opp på land for å hindre at isopor blir vasstrukken
Vil tro man kan bygge plattform over to ( eller4)brukte båter til TS formål?
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Denne bygget vi for et par år siden. Monterer på nesehjul fra tilhenger som støttehjul når vi skal dra flåten opp og ned fra vannet. Er brukt i ferskvann. Fungerer godt til formålet,men nesehjulene skulle vært litt kraftigere. Er vel beregnet for 150kg, kjøpt på biltema. Frakter gravemaskin 1,8tonn på denne over vannet.
Tanken min bygger på at en det relativt ofte dukker opp et transportbehov for tunge ting over sjøen. Man klarer å få det til med båt, men det er mye styr når ting er lengre enn båten, eller så klumpete/tunge at to mann sliter med å bære på flatmark - da vil det gå galt inn og ut av båt. Jeg tipper vi bruker 30 timer årlig på omlastinger via båt. Om vi hadde hatt en ferge hadde alle disse timene vært spart. Målet må være en flåte som kan være noe i nærheten av like tidsbesparende som en ferge for tilhengeren. Om det tar 30 timer å bygge den, vil den tiden være spart inn på et år.
(helikoptertur er bare spennende de første par gangene. Taktisk flyvning, og rappellering ned på båt i grov sjø gir derimot noen adrenalinkick som anbefales de som ikke har vært i forsvaret ennå.)
@Everlost Godt forslag! Hvordan lagde du rammeverk til brygga? Hva slags alu-profiler brukte du, og hvor fikk du tak i dem? Jeg er mest bekymret for at flåten vil vri seg når den ene siden presses opp i front og ned i bakkant, mens den andre siden får motsatt belastning. Skjevbelastning vil komme både i bølger og ved ombordkjøring.
Det kan jeg dessverre ikke svare på. Far min som bygde den, jeg skaffet bare flyteelmentene. Aluprofilene var nok kjøpt fra rester av store industriprosjekter. Men det kan da ikke være umulig å oppdrive for privatpersoner heller vil jeg tro. Mener å huske at det er H-bjelker, men den befinner seg et annet sted enn meg, så skal ikke si det sikkert.
Jeg tipper vi bruker 30 timer årlig på omlastinger via båt. Om vi hadde hatt en ferge hadde alle disse timene vært spart. Målet må være en flåte som kan være noe i nærheten av like tidsbesparende som en ferge for tilhengeren. Om det tar 30 timer å bygge den, vil den tiden være spart inn på et år.
(helikoptertur er bare spennende de første par gangene. Taktisk flyvning, og rappellering ned på båt i grov sjø gir derimot noen adrenalinkick som anbefales de som ikke har vært i forsvaret ennå.)
@Everlost
Godt forslag!
Hvordan lagde du rammeverk til brygga? Hva slags alu-profiler brukte du, og hvor fikk du tak i dem? Jeg er mest bekymret for at flåten vil vri seg når den ene siden presses opp i front og ned i bakkant, mens den andre siden får motsatt belastning. Skjevbelastning vil komme både i bølger og ved ombordkjøring.
De som har brukt isopor må dra de opp på land for å hindre at isopor blir vasstrukken
Vil tro man kan bygge plattform over to ( eller4)brukte båter til TS formål?
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Fungerer godt til formålet,men nesehjulene skulle vært litt kraftigere. Er vel beregnet for 150kg, kjøpt på biltema. Frakter gravemaskin 1,8tonn på denne over vannet.
Det kan jeg dessverre ikke svare på. Far min som bygde den, jeg skaffet bare flyteelmentene. Aluprofilene var nok kjøpt fra rester av store industriprosjekter. Men det kan da ikke være umulig å oppdrive for privatpersoner heller vil jeg tro. Mener å huske at det er H-bjelker, men den befinner seg et annet sted enn meg, så skal ikke si det sikkert.
http://www.nrk.no/nyheter/1.12471788
Står ikke noe om kantring...