893
16
0
Tips til elbil med 8/14A lader (ion og sikkert da også c-zero og miev)
2,256
Ski
0
Hvis man ikke har en egen kontakt på veggen så man får 14A så kan man bare holde en magnet inntil siden på kontakten når man setter den inn i veggen, så har man 14A. Den kontakten man får montert på veggen inneholder en liten magnet som aktiverer 14A ladingen. Magneten trenger ikke være der under ladingen, kun når man setter i kontakten. Med en liten magnet så virker det kun på en side av kontakten, mulig en stor virker hvor som helst. Pass på at kurs og kontakt tåler 14A
Ufattelig hvor lite disse bilforhandlerne vet om sitt produkt!
Veldig nyttig informasjon uansett. Jeg var litt fristet til å buksprette ladekladden til C-Zeroen for å finne ut hva som fikk den til å skjønne at den stod i en "grønn" kontakt, men regnet egnetlig med at det var noen RFID-greier som ville være vanskelig å hacke uansett..
- Men nå er det bare å finne en passelig magnet som kan henge i nøkkelknippet, så kan jeg slå på "kjapplading" der det er mulig. ;D
Men: er det noen andre elbiler bruker dette facye "grønnstøpselet"?
Jeg hadde ikke hørt om noe slikt før jeg kjøpte elbil..og det er totalt meningsløst om det ikke er en standard som blir brukt i offentlige ladepunkt, der behovet for en "skikkelig" schuko definitivt er størst..
Fest heller magnet i ladestøpselet, så risikerer du ikke å gjøre noe "galt"med magnet i nøkkelknippet
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
I stikkontakten hjemme er det liten vits i da det er sikret med 10A, og bilen skal stå hele natten uansett.
Men når jeg er på farten hadde det gjordt seg å kunne slå på kjapplading ved behov f.eks ved en 16A ladeplass på kjøpesenter..
Eller, hva mener du kan gå galt med magnet i nøkkelknippet?
Støpselet på ladekabel blir det vel......den man har med seg på tur
Ødela flere bankkort med magnetpenn i samme lomme...... Men nå er det jo mindre bruk av magnetfelt på kortene
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
-Behovet, blir uansett det samme: en liten magnet med hull i for en nøkkelring eller tråd.
Kjøp to, en limer du på hjemmekontakten, en fester du med en snor på ladekladden.
Snakket med en lokal elektrikker og Tesla 32A enfas ble nevnt. Han mente at en på Kråkerøy (utenfor Fredrikstad) vurderte å innføre restriksjoner på 32A enfas-lading. Knekker nettet.
En kan trolig se for seg at det på sikt blir krav om 3-faslading for 32A
På nybygg var det det nå vanlig med egen 16A kurs til egen parkeringsplass fra leilighet. Vet ikke om det er allment, men tydeligvis en trend. Den burde i tillegg være 3-fas.