893    16    0  

Tips til elbil med 8/14A lader (ion og sikkert da også c-zero og miev)

pwb
 2,256     Ski     0
Hvis man ikke har en egen kontakt på veggen så man får 14A så kan man bare holde en magnet inntil siden på kontakten når man setter den inn i veggen, så har man 14A. Den kontakten man får montert på veggen inneholder en liten magnet som aktiverer 14A ladingen.  Magneten trenger ikke være der under ladingen, kun når man setter i kontakten. Med en liten magnet så virker det kun på en side av kontakten, mulig en stor virker hvor som helst. Pass på at kurs og kontakt tåler 14A


Ebe
   #1
 4,452     Vestlandet     0
Hmm, dette må jeg prøve på Leafen også! Smile
Signatur
   #2
 24,032     Akershus     0
Har lest tråden på elbil.no

Ufattelig hvor lite disse bilforhandlerne vet om sitt produkt!
Signatur
   #3
 627     Bergen     0
Forhandlerene vet nok bare det de får beskjed om å vite fra kontoret i frankrike.. ;D

Veldig nyttig informasjon uansett. Jeg var litt fristet til å buksprette ladekladden til C-Zeroen for å finne ut hva som fikk den til å skjønne at den stod i en "grønn" kontakt, men regnet egnetlig med at det var noen RFID-greier som ville være vanskelig å hacke uansett..
- Men nå er det bare å finne en passelig magnet som kan henge i nøkkelknippet, så kan jeg slå på "kjapplading" der det er mulig. ;D


Men: er det noen andre elbiler bruker dette facye "grønnstøpselet"?
Jeg hadde ikke hørt om  noe slikt før jeg kjøpte elbil..og det er totalt meningsløst om det ikke er en standard som blir brukt i offentlige ladepunkt, der behovet for en "skikkelig" schuko definitivt er størst..
pwb
  (trådstarter)
   #4
 2,256     Ski     0
Bruker en magnet jeg tok ut av en harddisk, virker på ene siden. Kan sikkert bruke noe mindre bare man vet hvor man akkurat skal treffe. Måtte prøve alle sidene før jeg fant punktet. Men det gikk :-)
   #5
 6,009     Finnmark     0

Forhandlerene vet nok bare det de får beskjed om å vite fra kontoret i frankrike.. ;D

Veldig nyttig informasjon uansett. Jeg var litt fristet til å buksprette ladekladden til C-Zeroen for å finne ut hva som fikk den til å skjønne at den stod i en "grønn" kontakt, men regnet egnetlig med at det var noen RFID-greier som ville være vanskelig å hacke uansett..
- Men nå er det bare å finne en passelig magnet som kan henge i nøkkelknippet, så kan jeg slå på "kjapplading" der det er mulig. ;D


Men: er det noen andre elbiler bruker dette facye "grønnstøpselet"?
Jeg hadde ikke hørt om  noe slikt før jeg kjøpte elbil..og det er totalt meningsløst om det ikke er en standard som blir brukt i offentlige ladepunkt, der behovet for en "skikkelig" schuko definitivt er størst..


Fest heller magnet i ladestøpselet, så risikerer du ikke å gjøre noe "galt"med magnet i nøkkelknippet
Signatur
   #6
 627     Bergen     0
I støpselet..eller stikkontakten?

I stikkontakten hjemme er det liten vits i da det er sikret med 10A, og bilen skal stå hele natten uansett.

Men når jeg er på farten hadde det gjordt seg å kunne slå på kjapplading ved behov f.eks ved en 16A ladeplass på kjøpesenter..

Eller, hva mener du kan gå galt med magnet i nøkkelknippet?
   #7
 6,009     Finnmark     0

I støpselet..eller stikkontakten?

I stikkontakten hjemme er det liten vits i da det er sikret med 10A, og bilen skal stå hele natten uansett.

Men når jeg er på farten hadde det gjordt seg å kunne slå på kjapplading ved behov f.eks ved en 16A ladeplass på kjøpesenter..

Eller, hva mener du kan gå galt med magnet i nøkkelknippet?


Støpselet på ladekabel blir det vel......den man har med seg på tur
Ødela flere bankkort med magnetpenn i samme lomme...... Men nå er det jo mindre bruk av magnetfelt på kortene
Signatur

   #8
 627     Bergen     0
Skjønner.. ;D Lommebok, telefon og nøkler bor i vær sine lommer, men det er kansje en ørliten sjangse for å kødde til bilnøkkelen litt.. ::)

-Behovet, blir uansett det samme: en liten magnet med hull i for en nøkkelring eller tråd.

   #10
 24,032     Akershus     0
Litt off-topic:

Snakket med en lokal elektrikker og Tesla 32A enfas ble nevnt. Han mente at en på Kråkerøy (utenfor Fredrikstad) vurderte å innføre restriksjoner på 32A enfas-lading. Knekker nettet.

En kan trolig se for seg at det på sikt blir krav om 3-faslading for 32A

På nybygg var det det nå vanlig med egen 16A kurs til egen parkeringsplass fra leilighet. Vet ikke om det er allment, men tydeligvis en trend. Den burde i tillegg være 3-fas.
Signatur