#11
 627     Bergen     0

Litt off-topic:
Han mente at en på Kråkerøy (utenfor Fredrikstad) vurderte å innføre restriksjoner på 32A enfas-lading. Knekker nettet.

En kan trolig se for seg at det på sikt blir krav om 3-faslading for 32A



Når en gang "smart-grid"/AMS endelig lander i de 1000 hjem blir det nok aktuelt med fjernstyrt utkobling, eller effektjustering av sånne laster ihvertfall. -Men det blir vel neppe forbud mot 32A tofase sikringskurser, det skulle tatt seg ut.. :D  Og i den andre enden av kontakten kan elbiler bli utstyrt med ladere som kan justere seg etter antall ledere og tilgjengelig effekt.
(Som Renault med sin "chameleon-lader", som kan bruke fra 2 til 43 kW)

   #13
 1,151     Akershus     0
Det ligger litt i lufta at det blir restriksjoner i neste nek 400 for sikringsstørrelse og opplegg for elbil i private hjem.

Har ikke detaljene men mener å ha hørt maks 3 fas 16 ampere. (Om det er 400 volt og da kan omsettes som 11 kw aner jeg ikke. Men det får vi vite iløpet av året)
Smile.
Ebe
   #14
 4,452     Vestlandet     0


Noe slikt må jo være fremtiden! El-bil-bransjen skyter seg vel grovt i foten nå som de ikke har klart å komme frem til en felles platform for hurtigladere. Slik det er nå må jo en hurtigladerstasjon ha tre tilloblingskabler per ladeplass for å dekke dagens marked? (Tesla-, Leaf- og VW-type?)
Signatur
pwb
  (trådstarter)
   #15
 2,256     Ski     0
Har nå brukt elbil (ion) i en uke og det går jo egentlig veldig greit. Men hurtigladere må jo være en vits, tenkte å prøve og av 3 stk i Sandvika så var 2 ute av drift. Å lade hjemme på 14A hvis man skal noe senere på kvelden virker veldig bra og lading på 8A over natten. Problemet er varmen i bilen, må nok isolere litt og kanskje sette inn en dieselvarmer.
Når det gjelder magneten så bruker jeg en magnet fra ett magnetix leketøy, når kontakten er satt inn så kan man fjerne magneten og den holder seg på 14A så lenge kontakten står i veggen, så man kan ta seg en kjøretur, komme hjem igjen og putte laderen i bilen og den står fortsatt da på 14A.
Ebe
   #16
 4,452     Vestlandet     0
Vi har hatt en Leaf i snart tre mnd som bil nr to, daglig pendling på 4-5 mil pluss all kjøring på ettermiddagen. Lader kun på 9A hjemme. Har 16A kurs, men laderen som følger med har aldri trukket mer enn 9A. Har dog aldri hatt problemer med nok strøm. Noen som har testa på den laderen?

Litt Off-topic: Vi er kjempefornøyd! Ikke problemer med varme, bilen er varm før vi er ute på hovedveien. Sprek nok i massevis. Nå tenker jeg ikke lengre på at det er en elbil når jeg kjører den.

Bilen bruker ca 1,8Kwh på mila i følge bilen selv. Vi har ladet i underkant av 600kwh (målt med Clas Ohlson-måler) på snart 3000 km.
Signatur