1,624
10
0
Trygt å bytte xenon selv?
3,210
Vestlandet
0
Ser det er mange advarsler i instruksjonsboka på v70 om bytte av xenon hovedlyspærer. Siden det er gassutladningslamper er det vel noen kV involvert.
Er det fare for å få støt ved pærebytte? Det er vel en kondensator der - kan spenninga fra denne stå på kontakten selv om lyset er avskrudd?
Er det fare for å få støt ved pærebytte? Det er vel en kondensator der - kan spenninga fra denne stå på kontakten selv om lyset er avskrudd?
edit: husk å ikke ta på glasset på pæra!
Har hvertfall det på min 2007 S40, genialt enkelt, og når du først har hele lyktehuset ute, tar det 22 sekunder å byte pæra.
http://www.osram.com/osram_com/news-and-knowledge/automotive-special/automotive-performance-lamps-full-power-of-light-for-your-vehicle/xenarc-night-breaker-unlimited-product-details/index.jsp
Dette skulle vært standarden, og absolutt noe EU skulle hatt lovpålagt, så mye annen dritt dem har. Det er latterlig når hele fronten på bilen skal demonteres for pærebytte (bortsett fra verksteder da som tjener masse på mer jobb)
Og pass på at du ikke knekker plasthakene som høydejusteringen bruker. (Det gjorde bilxtra verkstedet på min lykt, og det tok lang tid før jeg fattet at lyset hadde blitt mye dårligere og hvorfor.)