#21
 705     0
Du kan ta en bypass på intercooler. Alternativt må du ha inn en intercooler du vet fungerer som den skal.

   #22
 5,410     Langhus     1
Sjekket Wastegate'n?
Disse har vel en styrt Wastegate, som slipper eksosen forbi turboen (og ofte brukes til å generere limp-mode når ECU oppdager en feilsituasjon)?
Signatur
   #23
 1,749     Norge     0
Høres ut som turboen er sliten. Ett verksted bør kunne luke ut alle andre elektriske feilkilder. Grunnen til at jeg mener det er at en sliten turbo gir veldig variabelt trykk.
  (trådstarter)
   #24
 5,111     Sørnorge     0
Det er ikke en wastegate, men variable finner (geometri) som styrer eksosen på eller vekk fra turbinen. Jeg har hatt kamera på samme sted som i videoen over under kjøring for å se at staget oppfører seg som det skal. ECU vet at det er lite trykk, og setter holder staget oppe konstant mens motoren går.
Det eneste som gir mening av en eventuell defekt i turboen må være at disse finnene ikke beveger seg. Jeg har derfor tatt manuell kontroll over staget, og testet at justering av dette gir seg utslag i måleverdier og opplevd ytelse. Den mulige feilen jeg står igjen med er at finnene ikke går så langt som bevegelsen på staget skulle tilsi. Derfor har en tanke vært å korte ned lengden på staget. Dette er imidlertid en operasjon som alle fraråder og sier er vil generere varige skader. Jeg skulle gjerne visst om den advarselen bygger på fare for overtrykk eller fare for at finnene berører turbinen.

Alternativene ville være slark eller friksjon i turbinenakslingen, og det er det ikke. I.o.m at friksjonen som var der ved stadie 1 er borte, virker det som om turboen er i bedre stand nå enn den var da.
   #25
 3,210     Vestlandet     0
Ifølge wiki gir MAF ut et puls-bredde signal, så det får du ikke modifisert for å lure ECU. Hvis det var feil på ledningsnett slik at signalet faller bort, tror jeg det vil gi en feilkode. Men så spørs det om du får lest den feilkoden med din leser, eller om du trenger en nissan-leser/dyrere leser.

Jeg vil ikke være den som oppfordrer til for mye kreativ triksing med sensorer, da det er veldig fort gjort å kortslutte en inngang/utgang og knekke en transistor i ECU.
  (trådstarter)
   #26
 5,111     Sørnorge     0
Prøvde en tur med turbotrykksensor frakoblet. Det ga ingen forskjell i opplevd ytelse. Heller ingen forskjell i målt luftstrøm igjennom MAF, og heller ingen synlig eksos. Det at eksosen ikke får farge tyder på problem med drivstofftilførselen? De fleste andre symptomer peker vel i retning luft?

Jeg må få gjort en skikkelig sjekk av intercooler først. På dagens kjøring, før jeg koblet fra turbotrykksensoren, sluttet turbotrykket nesten å øke etter 2000rpm. Jeg håper det er et tegn på at en eventuell sprekk i luftrør/intercooler har utvidet seg slik at de nå kan avsløres med støvsuger. Hvis ikke trenger jeg en eller annen måte å få laget høyere trykk i intercooleren enn det støvsugeren klarer å blåse. Forslag til hvordan?
   #27
 513     Sarpsborg     0
a. Kryssbytt intercooler med din andre bil.
b. Bypass intercooler
c. Et hull i intercooler som har såpass stor innvirkning på ytelse, må jo ha en viss størrelse. Jeg tror faktisk dette burde kunne oppdages ved å blåse manuelt gjennom innløp med blendet utløp.

   #28
 705     0
Har du kompressor og mulighet for å strupe trykket (slik at du ikke trykktester med 8bar) kan du trykkteste intercooleren
  (trådstarter)
   #29
 5,111     Sørnorge     0
Har ikke kompressor, men kan antagelig få lånt en. Hvordan ville du blendet av og samtidig klart å koble på kompressorslangen for å pumpe opp?
Jeg var litt inne på tanken om å klippe en sykkelslange med bilventil og tre hver ende over rørkoblingen på intercooleren, stripse fast, og pumpe opp slangen. Men en kjapp pumpetest av slange uten dekk avslørte at slangen alene ikke holder særlig med trykk. Kanskje det kan funke å drukne det hele i badekaret?

Jeg misstenker at hvis det er hull i intercooleren, er det i et elastisk materiale som holder tett inntil et visst trykk, for så å åpne seg veldig, og tette seg igjen.

Jeg får se ved neste utefikleværsanledning hvor klønete det er å få ut intercooler. Er det greit å komme til blir det nok bytte med fasitbilen. Hvis ikke vil jeg prøve å trykkteste først. Selv om kano er best egnede transportmiddel til kundebesøk i morgen, vil jeg ikke sette meg i en situasjon der ingen av bilene kan settes i kjørbar stand i.l.a en times tid.
   #30
 705     0
Mulig Tess har noen slangebiter du kan kjøpe billig? De burde ha rette dimensjoner hvertfall, også bare bruke zalo, slangeklemmer og en passende treplugg eller bolt i slangen. Jeg går ut fra at kompressoren du får låne har et manometer og mulighet for å stoppe motor manuelt når du syns trykket er passe, hvis den ikke har egen mulighet for å strupe trykket.

Luftslangen fra kompressor kan du trikse til via feks et tstykke og andre deler beregnet på vvs. Disse har ofte gjenger, slik at å bygge en løsning som gjør at du får en fungerende løsning burde være gjennomførbart.