Er det mulig å registrere de i Norge om de er merket som vraket i USA? Hvordan er det med garanti på biler som er vraket?
Registering åpenbart, det er jo et par på FINN , Garanti, mer som selvassurandør, neppe NISSAN-Norge vil stå for noe om det så var så trivielt som hanskeromlåsen.
Er det mulig å registrere de i Norge om de er merket som vraket i USA? Hvordan er det med garanti på biler som er vraket?
Når man eksporterer en bil ut av USA så kan man vistnok få ett rent rulleblad. Disse bilene er tatt inn til Litauen og godkjent der, siden de er med i EU og vi i EØS så er det bare å levere ut skilter og la svindelen gå sin gang. Men i utgangspunktet skal det ikke være mulig å registrere en bil som er vraket i USA, men det finnes altså smutthull. Siden det sikkert tar tid før slikt blir tettet så er det nå sikkert mye enklere å få hentet seg en skikkelig bil også, bare ta veien om Litauen.
Er det mulig å registrere de i Norge om de er merket som vraket i USA? Hvordan er det med garanti på biler som er vraket?
Når man eksporterer en bil ut av USA så kan man vistnok få ett rent rulleblad. Disse bilene er tatt inn til Litauen og godkjent der, siden de er med i EU og vi i EØS så er det bare å levere ut skilter og la svindelen gå sin gang. Men i utgangspunktet skal det ikke være mulig å registrere en bil som er vraket i USA, men det finnes altså smutthull. Siden det sikkert tar tid før slikt blir tettet så er det nå sikkert mye enklere å få hentet seg en skikkelig bil også, bare ta veien om Litauen.
Se der ja, lærte enda mer, nemlig å ligge unna direkte kjøp av slike. I det lange løp sikkert best for helsa!
Når selger ble konfrontert med hva som er sannheten så endret han bare litt på teksten. Men hvorfor utelate at det var saltvann og at den har vært innom Litauen og hvorfor si 2013 når det er en 2012?
"Dette er en tidligere utstilling/demobil fra USA, som var med i orkanen sandy, og fikk derfor en god del vann over seg, den har blitt renset grundig nå, og er nå i helt fin stand. På grunn av denne "ulykken" så fikk bilen en såkalt "salvage title" i USA, bilen er nå registrert som normalt i Norge."
Noen over på elbilforum.no begynte å nøste i noen biler som lå på finn.no og fant ut at disse var salvage merket i USA. Med regnr så kan man få tak i chassinr fra vegvesen.no og så kan man sjekke mot databaser i USA. Fikk hentet ut alle registrerte Leaf chassinr fra vegvesen.no på fredag og noen vaska lista for å få den ned til bare de som hadde USA chassinr og så sjekket vi disse mot forskjellige databaser. Heldigvis så dukket det ikke opp så veldig mange fler så det er nok ett ganske nylig påfunn fra noen kreative typer som skulle tjene raske penger. Nå som vi har hele EL serien lastet ned så er det ikke mye arbeid å sjekke nye biler i fremtiden. Så hvis noen har gjort eller har tenkt å gjøre noen slike stunt så vil det bli oppdaget og eiere av disse bilene vil bli tatt kontakt med og gjort oppmerksom på at man kan ha blitt lurt/svindlet. Men da det sikkert er flere slike biler i landet som ikke er registrert enda eller som er på vei så kan det lønne seg å sjekke chassinr mot www.salvagedb.com eller andre leverandører av slike rapporter i USA før man kjøper en Leaf fra andre enn forhandler, det er en enkel og billig forsikring.
Dette er da bilene som har en historie fra USA. Hvis noen har disse bilene og ikke har blitt opplyst om at de har vært skada/"kondemnert" så bør de ta kontakt med selger og få ryddet opp i det.
EL19362 2013 1N4AZ0CP3DC407985 SALVAGE CERTIFICATE (P) ROLLOVER EL21987 2012 JN1AZ0CP3CT022194 CERT OF TITLE-SALVAGE SIDE EL26909 2011 JN1AZ0CP1BT009331 CERTIFICATE OF TITLE SIDE EL28239 2011 JN1AZ0CP6BT008661 SALVAGE CERTIFICATE-CA FRONT END EL28321 2012 JN1AZ0CP7CT022585 SALVAGE - GREATER THAN 75%-MD FRONT END http://finn.no/45489122 EL28963 2011 JN1AZ0CPXCT025156 SALVAGE CERTIFICATE-CA FRONT & REAR EL34083 2012 JN1AZ0CP2CT024048 SALVAGE CERTIFICATE-CA RIGHT SIDE EL34085 2013 1N4AZ0CP0DC408107 SALVAGE CERTIFICATE (P) DAMAGE HISTORY http://finn.no/48594689 EL35238 2012 1N4AZ0CP8DC408713 SALVAGE CERTIFICATE (P) ROLLOVER http://finn.no/48235177 EL40792 2012 JN1AZ0CP8CT019081 MV907A-PARTS ONLY (P) WATER/FLOOD http://finn.no/49304015
Registering åpenbart, det er jo et par på FINN , Garanti, mer som selvassurandør, neppe NISSAN-Norge vil stå for noe om det så var så trivielt som hanskeromlåsen.
Når man eksporterer en bil ut av USA så kan man vistnok få ett rent rulleblad. Disse bilene er tatt inn til Litauen og godkjent der, siden de er med i EU og vi i EØS så er det bare å levere ut skilter og la svindelen gå sin gang. Men i utgangspunktet skal det ikke være mulig å registrere en bil som er vraket i USA, men det finnes altså smutthull. Siden det sikkert tar tid før slikt blir tettet så er det nå sikkert mye enklere å få hentet seg en skikkelig bil også, bare ta veien om Litauen.
Se der ja, lærte enda mer, nemlig å ligge unna direkte kjøp av slike. I det lange løp sikkert best for helsa!
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49304015&searchclickthrough=true
http://www.salvagedb.com/search?q=JN1AZ0CP8CT019081
"Dette er en tidligere utstilling/demobil fra USA, som var med i orkanen sandy, og fikk derfor en god del vann over seg, den har blitt renset grundig nå, og er nå i helt fin stand.
På grunn av denne "ulykken" så fikk bilen en såkalt "salvage title" i USA, bilen er nå registrert som normalt i Norge."
Hvordan kom du forresten over dette, greit å ha i minnebarken.
Med regnr så kan man få tak i chassinr fra vegvesen.no og så kan man sjekke mot databaser i USA. Fikk hentet ut alle registrerte Leaf chassinr fra vegvesen.no på fredag og noen vaska lista for å få den ned til bare de som hadde USA chassinr og så sjekket vi disse mot forskjellige databaser. Heldigvis så dukket det ikke opp så veldig mange fler så det er nok ett ganske nylig påfunn fra noen kreative typer som skulle tjene raske penger.
Nå som vi har hele EL serien lastet ned så er det ikke mye arbeid å sjekke nye biler i fremtiden. Så hvis noen har gjort eller har tenkt å gjøre noen slike stunt så vil det bli oppdaget og eiere av disse bilene vil bli tatt kontakt med og gjort oppmerksom på at man kan ha blitt lurt/svindlet. Men da det sikkert er flere slike biler i landet som ikke er registrert enda eller som er på vei så kan det lønne seg å sjekke chassinr mot www.salvagedb.com eller andre leverandører av slike rapporter i USA før man kjøper en Leaf fra andre enn forhandler, det er en enkel og billig forsikring.
EL19362 2013 1N4AZ0CP3DC407985 SALVAGE CERTIFICATE (P) ROLLOVER
EL21987 2012 JN1AZ0CP3CT022194 CERT OF TITLE-SALVAGE SIDE
EL26909 2011 JN1AZ0CP1BT009331 CERTIFICATE OF TITLE SIDE
EL28239 2011 JN1AZ0CP6BT008661 SALVAGE CERTIFICATE-CA FRONT END
EL28321 2012 JN1AZ0CP7CT022585 SALVAGE - GREATER THAN 75%-MD FRONT END http://finn.no/45489122
EL28963 2011 JN1AZ0CPXCT025156 SALVAGE CERTIFICATE-CA FRONT & REAR
EL34083 2012 JN1AZ0CP2CT024048 SALVAGE CERTIFICATE-CA RIGHT SIDE
EL34085 2013 1N4AZ0CP0DC408107 SALVAGE CERTIFICATE (P) DAMAGE HISTORY http://finn.no/48594689
EL35238 2012 1N4AZ0CP8DC408713 SALVAGE CERTIFICATE (P) ROLLOVER http://finn.no/48235177
EL40792 2012 JN1AZ0CP8CT019081 MV907A-PARTS ONLY (P) WATER/FLOOD http://finn.no/49304015