#13
 304     Akershus     0
Korte traffic/primastar/vivaro tar ikke 240 plater pga skrå vegg. Men de er gode å kjøre og går som regel lang hvis man ikke kjøper 1,9 dieselen. 2.0 dirselen har reg. Kjede og bedre girkasse enn 1,9. Girkassen er fortsatt ikke overdimensjonert, men så er det da heller ingen banebil... Min har rullet 150k uten trøbbel, en kompis har en som har hått 470k med ett girboksskifte pluss alt av slitedeler en gang og to... Min er 2.0, hans er faktisk en chippa 1,9....
   #14
 5,608     0

Single/Dual Mass Fly wheel? Jeg henger ikke helt med.

Det er riktig:
Fra NAF:
Vi har fått flere henvendelser fra våre medlemmer som har opplevd unormal slitasje av svinghjulet på Toyota-, Volkswagen-, enkelte Ford-, Nissan- og Mitsubishi-modeller. Oppdages feilen etter at garanti og reklamasjonsfrister er gått ut, må bileier betale reparasjonen selv, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud.

Reparasjonen kan fort beløpe seg til 20.000 kroner eller mer, ifølge NAF.

For å dempe vibrasjonene fra motorene på nyere dieselbiler, har flere bilprodusenter endret konstruksjonen til et såkalt dobbelt svinghjul. I stedet for et tradisjonelt svinghjul, bygges det en dempende plate med fjæring og demping inn i det doble svinghjulet.

- Bileieren vil merke feilen som risting, vibrasjoner i bilen og ulyd, som kan komme og gå ved ulike turtall. Ristingen er tegn på at det skjer noe i sammenføyningen i svinghjulet, sier Audun Bergerud.

Bilen må på verksted, og siden dette er en omfattende reparasjon, der blant annet girkassen må ut, kan regningen kun for jobben fort komme opp i 10.000 kroner, ifølge Bergerud.

- Det er ikke uvanlig å betale det samme for et nytt svinghjul i tillegg til arbeidspenger, for dette er ikke en del som kan repareres, men må byttes, sier Bergerud.
  (trådstarter)
   #15
 167     Froland     0

Single/Dual Mass Fly wheel? Jeg henger ikke helt med.


Ja, SMF og DMF :)

Single Mass Flywheel/Dual Mass Flywheel

Masse skrekkeksempler på hvordan det arter seg når disse er ved å feile, eller har feilet.
Den "nye" slitedelen virker det som, men med en heftig prislapp  :P
Virker som yrkesbiler som konstant kjøres hardt og tungt lastet sliter dem ut raskere enn andre biler, men siden "alle" nå har dieseltrimbokser i bilene sine, så vil det nok slites ut raskere også på private biler.
pwb
   #16
 2,256     Ski     0
Aha, det forklarer hvorfor de sa at det var noen fjærer i svinghjulet som hadde røket. Litt glad for at det skjedde under garanti kan man si Wink Men er i hvertfall mer og mer sikker på at det ALDRI skal bli en dieselbil igjen.
nik
   #17
 633     0
Svaret til trådstarter er enkelt, du skal se deg om etter en lang Toyota Hiace!
Disse får du forholdsvis billig, og mer pålitelig arbeidsbil finnes ikke!  :)
Hiace er ikke moderne, den romler og bråker litt inni, 4*4 utgaven har stooor svingradius, den ruster om den ikke vaskes jevnlig, men disse tingene kan du leve med. Du finner ikke en bedre varebil, så enkelt er det!

Selv kjører jeg en kort 2000 modell kombi 6-seter 4*4.
Knall vinterbil, og plass til alt jeg ønsker å ha med, + kone og unger!
Men det er selvsagt mer komfort i Passaten som kona kjører...  Wink

   #18
 3,010     Akershus     0
Har en nabo som måtte ut med en del tusen da svinghjulet i hans 06-07 Passat var på grensen til å gi seg.

Diesel er helt kurant å kjøpe hvis kjøremønsteret ditt passer for det. Alle ville jo ha diesel for de så pumpepris og lavt forbruk, men visste ingenting om EGR-ventiler som sotet igjen og partikkelfilter som feiler pga. korte kjøreturer. Man må se bilens totale driftskostnader og ikke bare hva det koster i drivstoff. Kjører man derimot lengre turer så får partikkelfiltret regenerert seg og EGR-ventilen blir blåst mer ren.
   #19
 1,293     Nordpolen     0
hiace kom i 1996 i den modellen som gikk ut nå .ble flikket på underveis. hadde begge samtidig (1996 og 2008 modell) .likte faktisk den gamle motoren best. mye smidigere å kjøre. fronten som kom nå sist har dem hadd her i Asia i flere år på en annen varebil. Siste halvåret før jeg byttet jobb så kjørte jeg en helt ny MB vito, kanonbil Smile
   #20
 2,264     0
Før siste bilkjøp (bruktbil) laget jeg en liste over ulemper med diesel i forhold til servicekostader:

-Partikkelfilter (på flere biler skal disse byttes på 120, 180 eller 240k, noen byttes ved behov)
-Regenereringsvæske til partikkelfilter (enkelte modeller, skal etterfylles på service)
-Fare for turbohavari, (på aktuell bil jeg så på, hadde ikke bensinmotoren turbo)
-Vanskelig å bytte glødeplugger (enkelt på bensin)
-DMF (fare for at det ryker, komplisert/dyrt å bytte)
-EGR/soting generelt
-Høyere årsavgift (selv med partikkelfilter var den høyere enn bensin)
-Insprøytningstrøbbel (har fortsatt en følelse av at diesel har mer trøbbel enn bensin med innspøytningssystemet)
-Aktuell dieselmotor hadde regreim, bensinmotor hadde kjede.

Bare servicekostnadene på en dieselbil var over 20 000 dyrere fra 100 000 til 200 000 enn sammenlignbar bensinmotor. Så kommer faren for at noe dyrt ryker i tillegg.

Jeg skulle da kjøpe en bil som hadde gått rundt 100 000, og forventet å ha den noen år, med 20 000 årlig kjørelengde.

Det ble bensin... selv med 8 mil om dagen, og høyere drivstoffforbruk, angrer jeg ikke i det hele tatt.

Starter raskt og enkelt i 30 minus, har ikke hatt noe teknisk trøbbel enda. Dieselbilen til kona er fast gjest på verksted nå om dagen grunnet ukjent problem som gjør at motoren makser ut på ca 20 hestekrefter og toppfart 40 km/t.

Sier ikke at diesel bare er for traktorer, men i mitt tilfelle, var det ikke noen tvil. Jeg hadde hvertfall vært skeptisk til å kjøpe en diesel som har gått 100 000 og er utenfor garanti.

Bensin er den nye diesel! Smile (hvertfall for godt brukte biler).