3,667
31
0
Valg av arbeidsbil/byggebil
167
Froland
0
Er nå på leting etter en ny varebil som skal gjøre det Opel Combo-en har gjort til nå, dvs. være mitt primær-kjøretøy til/fra jobb samt noe kjøring i arbeidstiden når firmaets leasingbiler ikke er tilgjengelig.
Det jeg virkelig savner på Combo-en er et hengerfeste.
Hvilken tulling bestiller egentlig en varebil UTEN hengerfeste?
Jeg kjøpte den som et alternativ til å leie en bil når vi skulle frakte diverse greier fra Tromsø og helt ned til Arendal, og dette var den eneste bilen i min prisklasse som jeg hadde lyst til å ta den kjøreturen i - men dessverre, ingen hengerfeste :P
Videre så MÅ den kunne ta standardplater i lasterommet! Det er helt uaktuelt med noe annet!
Den eneste som jeg så langt har prøvekjørt og som jeg vet tar standardplater, er en VW Transporter (T5).
Var på nippet til handle en slik, men er blitt litt småskremt av kostnader til reparasjoner knyttet til clutch/gearkasse/svinghjul som GARANTERT kommer på disse når de har blitt kjørt et stykke.
Prøver å finne biler der dette nettopp er byttet, og disse er der ute, men de forsvinner raskt!
Finnes det noen andre biler folket her kan anbefale som dekker mitt behov?
Ford vil jeg IKKE ha. Er blitt allergisk etter å hatt dem på jobben et par år siden
Det jeg virkelig savner på Combo-en er et hengerfeste.
Hvilken tulling bestiller egentlig en varebil UTEN hengerfeste?
Jeg kjøpte den som et alternativ til å leie en bil når vi skulle frakte diverse greier fra Tromsø og helt ned til Arendal, og dette var den eneste bilen i min prisklasse som jeg hadde lyst til å ta den kjøreturen i - men dessverre, ingen hengerfeste :P
Videre så MÅ den kunne ta standardplater i lasterommet! Det er helt uaktuelt med noe annet!
Den eneste som jeg så langt har prøvekjørt og som jeg vet tar standardplater, er en VW Transporter (T5).
Var på nippet til handle en slik, men er blitt litt småskremt av kostnader til reparasjoner knyttet til clutch/gearkasse/svinghjul som GARANTERT kommer på disse når de har blitt kjørt et stykke.
Prøver å finne biler der dette nettopp er byttet, og disse er der ute, men de forsvinner raskt!
Finnes det noen andre biler folket her kan anbefale som dekker mitt behov?
Ford vil jeg IKKE ha. Er blitt allergisk etter å hatt dem på jobben et par år siden
For øvrig er det en evighetsmaskin som tåler betydelig mer mishandling enn gjennomsnittet...
Er dette vanlige problemer på T5? Var T4 bedre på dette?
Har hatt diverse Ford. Transit var ikke noen høydare. Så hadde jeg en Courier, denne kunne feies opp...
Kjøp deg en varehenger med kapell, da har du et slikt lasterom.
Da kan du forandre søket ditt til f.eks: Porsche Cayenne, Jaguar E class, Mercedes SLK, Toyota MR2, Toyota Celica, Toyota Yaris, Mini Cooper, Citroen Berlingo, Rol.......
Bare for å nevne noen i forskjellige prisklasser ;D
Den aktuelle T5 jeg kikket på og prøvekjørte lå ute til 109' + reg.
Så pluss minus 100k er vel omtrent riktig, og hva jeg "får lov" til å bruke på meg selv :)
Men at jeg begrenser søket slik at vi allerde er nede på en eller to biler utover VW T5 er jo en god ting. Mindre valg, mindre vingling! ;D
Ja, skulle gjerne forsøkt å forsvare valget om MR2 som jobbil til å frakte plater med for kone-emnet, men tror kanskje også det lokale konstabular hadde hatt et og annet de ville sagt om lastsikring
Tror nok at "alle" moderne dieselbiler nå kommer med DMF.
Grunnen er jo at vi liker vår komfort, og vårt krav til bensinmotorens kjørekomfort og det skuddsikre så-og-si vedlikeholdsfrie dieselmotor varebilene som bare går og går, ikke er forenelig.
Kan ikke si hvor mye det egentlig har å si for kjørbarheten å ha en bil med det ene eller det andre, men merker jo bare på min 2003 Combo, som jeg mener har SMF, sammenlignet med våre 2010 og 2011 folkevogner på jobben med 102 og 140 hk motorer, at det er et HAV som skiller dem i kjørekomfort.
Virker som en DMF er som en slitedel å regne, likt med bremseskiver og klosser, bare synd at du må bruke 24k+ på å bytte det på verksted.
De bilene aktivt leter etter som har hatt denne jobben gjort, har som regel kjørt rundt 120-130' km, og det er derfor jeg er litt var på å handle bil som statistisk er moden for denne reparasjonen.
Ser jo forøvrog at det faktisk finnes konverteringskitt for å installere SMF i biler som orginalt kom med DMF i stedet for å bytte likt-for-likt når den feiler, men da går det sikkert utover andre ting som girkasse mm. som må håndtere mer vibrasjoner og mekaniske påvirkninger.