Det bunner ut i hva en vektlegger mest. God komfort og høye utgifter? Eller dårligere komfort og lavere utgifter. (Hiace eller T5). Utfra dine kriterier tenker jeg at det er disse to det står mellom?
Har hatt endel Hiace, og et par Transportere/Caravelle. De kunne med fordel vært klonet. Teknikken fra Toyota og komforten fra VW. ;D
Men slik er det ikke. :( Så så lenge jeg betaler selv er valget enkelt. Hiace. Masse argumenter ift. komfort og passe på karrosseriet ja. Men det lever jeg fint med. For den koster knapt nok noe utover diesel og service. Den jeg har nå (byggebil) er en 03 D-4D aut. med litt ekstra "vitaminbjørner", og til Hiace å være er den uforskammet frisk. Uten at en behøver å bekymre seg for at den faller fra hverandre av den grunn.
Har hatt Hiace med 340' 400' og 580' (tidl. taxier med 2L-T motorer) på teller og jeg har aldri vært borte i noe alvorlig. Har gjerne byttet et skyvedørshengsel og et par andre (for disse) uvanlige ting, men aldri motor, gir, drivverk el. lignende. De går. Og går. D-4D er også en knallmotor, og automatkassen ble forbedret da disse kom. Den jeg egentilg skulle kjøpe for 2 år siden var en 02 buss aut. med 860.000 på telleren. Da... Han fant ut han hadde mer igjen for å beholde den, og den er passert 900' nå. På orginal drivlinje. Spesialbygget og med en egenvekt på over 2.200 kg + fører. Det sier meg at oppskriften funker.
Når jeg betaler selv er det mitt hovedkriterie. For det handler for meg om totalkostnad. Den jeg har nå skal selges igjen fordi jeg snart er ferdig, og jeg forventer (uten blygsel) å få det jeg gav for den. Kjempebil. Men har "litt" biler, så denne skal få gå til en som trenger den mer enn meg. Det artige er at den kommer fra et selsakp som utelukkende driver service på elektronikk rundt om her i fylket, så den har rullet lett og ser ikke spesielt brukt ut inni heller. Jeg traff igjen karen med en T5 syncro (ny i 10) som nå var hans nye servicebil. Hadde ikke selskapet (naturlig nok) gitt ham et helvete, ville han svært gjerne byttet nøkler med meg. 8 ganger på verksted på ca. et år. DSG-havari, driftsstans langt ute i "gokk" to ganger, el. feil og div. tull gjorde at han lengtet tilbake.
Hiacen går og går, og vil neppe ha et verditap på mer enn 30.000 de neste 5-6 år. Kombinert med lave kostnader. Så lenge en vasker og steller litt. I tillegg vil den ha en "minimumspris" for export i mange-mange år fremover.
Har hatt endel Hiace, og et par Transportere/Caravelle. De kunne med fordel vært klonet. Teknikken fra Toyota og komforten fra VW. ;D
Men slik er det ikke. :( Så så lenge jeg betaler selv er valget enkelt. Hiace. Masse argumenter ift. komfort og passe på karrosseriet ja. Men det lever jeg fint med. For den koster knapt nok noe utover diesel og service. Den jeg har nå (byggebil) er en 03 D-4D aut. med litt ekstra "vitaminbjørner", og til Hiace å være er den uforskammet frisk. Uten at en behøver å bekymre seg for at den faller fra hverandre av den grunn.
Har hatt Hiace med 340' 400' og 580' (tidl. taxier med 2L-T motorer) på teller og jeg har aldri vært borte i noe alvorlig. Har gjerne byttet et skyvedørshengsel og et par andre (for disse) uvanlige ting, men aldri motor, gir, drivverk el. lignende. De går. Og går. D-4D er også en knallmotor, og automatkassen ble forbedret da disse kom. Den jeg egentilg skulle kjøpe for 2 år siden var en 02 buss aut. med 860.000 på telleren. Da... Han fant ut han hadde mer igjen for å beholde den, og den er passert 900' nå. På orginal drivlinje. Spesialbygget og med en egenvekt på over 2.200 kg + fører. Det sier meg at oppskriften funker.
Når jeg betaler selv er det mitt hovedkriterie. For det handler for meg om totalkostnad. Den jeg har nå skal selges igjen fordi jeg snart er ferdig, og jeg forventer (uten blygsel) å få det jeg gav for den. Kjempebil. Men har "litt" biler, så denne skal få gå til en som trenger den mer enn meg. Det artige er at den kommer fra et selsakp som utelukkende driver service på elektronikk rundt om her i fylket, så den har rullet lett og ser ikke spesielt brukt ut inni heller. Jeg traff igjen karen med en T5 syncro (ny i 10) som nå var hans nye servicebil. Hadde ikke selskapet (naturlig nok) gitt ham et helvete, ville han svært gjerne byttet nøkler med meg. 8 ganger på verksted på ca. et år. DSG-havari, driftsstans langt ute i "gokk" to ganger, el. feil og div. tull gjorde at han lengtet tilbake.
Hiacen går og går, og vil neppe ha et verditap på mer enn 30.000 de neste 5-6 år. Kombinert med lave kostnader. Så lenge en vasker og steller litt. I tillegg vil den ha en "minimumspris" for export i mange-mange år fremover.
Lett valg for meg i allefall.
Mitt prosjekt: http://www.byggebolig.no/oppgraderinger-oppussing/fra-ronne-til-hus/