1,309
26
1
Varmekabler på rullebanen = snøfri flyplass?
1,307
Hardanger
0
En flyplass, eksempelvis Gardermoen bruker ganske mye ressurser på å rydde snø om vinteren. Svære brøytebiler, full gass og stormende jubel hver vinter.
Hvorfor legger de ikke varme i rullebanenene for å smelte snøen? Har jo masse grunnvann å ta varme ifra i det strøket der.
Nå er det helt sikkert en god grunn til at ting blir gjort som de blir blir gjort per idag, men er det noen som har noen forklaring på hvorfor oppvarming ikke blir brukt som snøfjerning på flyplasser?
Hvorfor legger de ikke varme i rullebanenene for å smelte snøen? Har jo masse grunnvann å ta varme ifra i det strøket der.
Nå er det helt sikkert en god grunn til at ting blir gjort som de blir blir gjort per idag, men er det noen som har noen forklaring på hvorfor oppvarming ikke blir brukt som snøfjerning på flyplasser?
Signatur
Husk at rullebanen er ganske stor. På OSL er dem 60 meter brede, og har en lengde på henholdsvis 3000 og 3600 meter. Blir NOEN m2 å varme opp det gitt :)
Og hva skjer når vannet fordamper ifra rullebanen ? Da får vi tåke. Vel, det har vi ganske mye av på OSL uansett, men problemet hadde ihvertfall ikke blitt noe mindre :)
Å benytte grunnvarme for å ”varme opp grunnen” er vel ikke særlig energiøkonomisk.
En vil rett og slett tappe varme fra grunnen under rullebanen, noe som fører til minsket ”naturlig” varmetilskudd.
Brønnene til et slikt anlegg måtte ligge i behørig avstand fra rullebanen, og på et sted der det ikke blir konflikt med grunneiere som ”mister” enorme energimengder fra grunnen (ikke gunstig mht jordbruks- eller boligområder).
Mht bruk av energi og estimat med eks. el.
Rulle- og taksebaner tot. 10.600m, bredde 45m og 400w pr m2 skulle det bli effektbehov 190.800 kW.
Med fjorårets kraftpriser og aktiv periode ca 100 dager ville det vel resultert i en faktura på nesten en halv milliard :'(