2,809
28
0
Verkstedspriser og tidsestimering
68
0
Har en -96 mod Toyota som tenningslåsen gikk fløyten på og fikk pris på ny inkl. bytting. Det lokale Toyotaverkstedet skulle ha 2151 kr for jobben + 280 i miljøgebyr....
De estimerte 2 timer på jobben. Tok et kjapt søk på nettet og fant ut at dette var relativt enkelt. Kjøpte delen og byttet på 20 min. Dermed hadde jag spart nesten like mye som veiavgifta som kom i posten i dag...
Mistenker at dersom verkstedet hadde gjort jobben, hadde jeg betalt for 2 timer uansett om de også hadde brukt 20 min...
Verkstedsprisene er i utgangspunktet alt for høye og hvis de så tar seg betalt for 6 ganger den tiden de bruker så blir det jo en timepris som ligger høyere enn advokater....!
De estimerte 2 timer på jobben. Tok et kjapt søk på nettet og fant ut at dette var relativt enkelt. Kjøpte delen og byttet på 20 min. Dermed hadde jag spart nesten like mye som veiavgifta som kom i posten i dag...
Mistenker at dersom verkstedet hadde gjort jobben, hadde jeg betalt for 2 timer uansett om de også hadde brukt 20 min...
Verkstedsprisene er i utgangspunktet alt for høye og hvis de så tar seg betalt for 6 ganger den tiden de bruker så blir det jo en timepris som ligger høyere enn advokater....!
Signatur
På sist EU-kontroll fikk jeg mangellap og liste fra lokalt verksted på hva de skulle ha for å fikse de ulike tingene.
F.eks skifte skiltlyspære skulle de ha 120 eks moms for å gjøre. Selve pæra skulle tok de 140kr for. Den pæra koster 22,90 på biltema.
Det tar ca 2min å skifte pæra.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Vel, jeg gidder i hvertfall ikke å skifte pærer så ofte så jeg holder meg unna Biltema sine. Har prøvd dem men har rett og slett ikke tid til å skifte pærer 3 ganger så ofte som med skikkelige pærer og det var longlife pærene dems.
Ellers tar de seg SINNSYKT overbetalt hver gang de skifter stabilisatorstag på biler.. (du klarer FINT å skifte det selv på MAX 5 minutter).
Nå er ikke jeg noe mekaniker selv, men VELDIG mye er fullt mulig å gjøre selv.
Bremseklosser, skiver, stabilisatorstag, bærearmer, motor/gearkassefester, hjullager, støtdempere, fjærer osv. er IKKE vanskelig å bytte selv om man gidder å bruke noen minutter på youtube og TØRRE å prøve litt selv...
Mye penger spart der som man kan bruke på andre artigere ting
Flott å vite, da skal jeg komme til deg neste gang jeg trenger å få skiftet ett stabilisatorstag hvor det har rustet fast, kan til og med betale deg for 1/2 time, det er ikke dårlig for 5 minutters arbeid ;-)
600 nm muttertrekker
skjærebrenner
hydraulisk pumpeverktøy som kan settes rett på navet, uten å fjerne det fra bilen
Hadde aldri i verden startet på denne jobben alene.
(Ja, jeg bytter clutch og regreim glatt på egenhånd).
All respekt til verksteder som håndterer fastrusta deler.
Alle bransjer har sorte får, der noen prøver seg på enkle penger.
Deretter er det bare å nappe av hele lageret i ett stykke..gjøre rent og hive på det nye.
Dra til med momentnøkkel + 60grader. Ferdig.
Klart, det er verre når lagrene er presset og ting sitter som bare f$%#.. Og all respekt til verkstedene som sliter med ting som sitter fast dag og ut og dag inn..
Problemet er at verkstedene går ut fra AutoData når de beregner tid (og denne tiden er som regel regnet med ALT SOM FINNES av forbehold)..
Er derfor de gjerne regner 4 timer på en jobb som tar en brøkdel av det på mesteparten av bilene de har inne. Fordi at det KAN ta så lang tid om ting1, ting2 og ting3 skjer.
Jeg kjøper bare Biltema-pærer. Funker helt gull her. Hvor stor forskjell er det på en bit glødetråd?
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Enig. Men for mange er det likevel ingen opsjon å gjøre det selv. Manglende interesse er nok stikkordet. Bilen er en svart boks som transporter fra A til B. Utover det gidder man ikke ha noe forhold til den.
- Baderomsbloggen min
....
...
...