2,809    28    0  

Verkstedspriser og tidsestimering

 68     0
Har en -96 mod Toyota som tenningslåsen gikk fløyten på og fikk pris på ny inkl. bytting. Det lokale Toyotaverkstedet skulle ha 2151 kr  for jobben + 280 i miljøgebyr....
De estimerte 2 timer på jobben. Tok et kjapt søk på nettet og fant ut at dette var relativt enkelt. Kjøpte delen og byttet på 20 min. Dermed hadde jag spart nesten like mye som veiavgifta som kom i posten i dag...
Mistenker at dersom verkstedet hadde gjort jobben, hadde jeg betalt for 2 timer uansett om de også hadde brukt 20 min...
Verkstedsprisene er i utgangspunktet alt for høye og hvis de så tar seg betalt for 6 ganger den tiden de bruker så blir det jo en timepris som ligger høyere enn advokater....!
Signatur

   #1
 8,022     Bærum     0
Oh yes.
På sist EU-kontroll fikk jeg mangellap og liste fra lokalt verksted på hva de skulle ha for å fikse de ulike tingene.
F.eks skifte skiltlyspære skulle de ha 120 eks moms for å gjøre.  Selve pæra skulle tok de 140kr for. Den pæra koster 22,90 på biltema.

Det tar ca 2min å skifte pæra.
pwb
   #2
 2,256     Ski     0

Oh yes.
På sist EU-kontroll fikk jeg mangellap og liste fra lokalt verksted på hva de skulle ha for å fikse de ulike tingene.
F.eks skifte skiltlyspære skulle de ha 120 eks moms for å gjøre.  Selve pæra skulle tok de 140kr for. Den pæra koster 22,90 på biltema.

Det tar ca 2min å skifte pæra.


Vel, jeg gidder i hvertfall ikke å skifte pærer så ofte så jeg holder meg unna Biltema sine. Har prøvd dem men har rett og slett ikke tid til å skifte pærer 3 ganger så ofte som med skikkelige pærer og det var longlife pærene dems.
   #3
 186     Bergen     0
Fikk pris på 5600,- for bytte av hjullager bak på en volvo 850 og beskjed om at dette var noe en burde la verkstedet gjøre.. Kjøpte lager selv på skruvat.no og byttet hele driten på 40 min selv på parkeringsplassen.. (måtte kjøpe en 36mm pipe for å få av navet, kostet vel 50kr på biltema).

Ellers tar de seg SINNSYKT overbetalt hver gang de skifter stabilisatorstag på biler.. (du klarer FINT å skifte det selv på MAX 5 minutter).

Nå er ikke jeg noe mekaniker selv, men VELDIG mye er fullt mulig å gjøre selv.

Bremseklosser, skiver, stabilisatorstag, bærearmer, motor/gearkassefester, hjullager, støtdempere, fjærer osv. er IKKE vanskelig å bytte selv om man gidder å bruke noen minutter på youtube og TØRRE å prøve litt selv...
Mye penger spart der som man kan bruke på andre artigere ting Smile
pwb
   #4
 2,256     Ski     0

Fikk pris på 5600,- for bytte av hjullager bak på en volvo 850 og beskjed om at dette var noe en burde la verkstedet gjøre.. Kjøpte lager selv på skruvat.no og byttet hele driten på 40 min selv på parkeringsplassen.. (måtte kjøpe en 36mm pipe for å få av navet, kostet vel 50kr på biltema).

Ellers tar de seg SINNSYKT overbetalt hver gang de skifter stabilisatorstag på biler.. (du klarer FINT å skifte det selv på MAX 5 minutter).

Nå er ikke jeg noe mekaniker selv, men VELDIG mye er fullt mulig å gjøre selv.

Bremseklosser, skiver, stabilisatorstag, bærearmer, motor/gearkassefester, hjullager, støtdempere, fjærer osv. er IKKE vanskelig å bytte selv om man gidder å bruke noen minutter på youtube og TØRRE å prøve litt selv...
Mye penger spart der som man kan bruke på andre artigere ting :)


Flott å vite, da skal jeg komme til deg neste gang jeg trenger å få skiftet ett stabilisatorstag hvor det har rustet fast, kan til og med betale deg for 1/2 time, det er ikke dårlig for 5 minutters arbeid ;-)
   #5
 186     Bergen     0
I ALLER verste fall er det greit å ha en vinkelkutter tilgjengelig... Tar ikke lange tiden å bare kappe bolten/mutteren rett av.. Når en skal bytte staget uansett har det NULL å si.. Det som ikke VIL av SKAL av..
   #6
 2,264     0
Enkelt å bytte hjullager? Jeg brukte 1.5 time på verksted sammen med proff mekaniker pr hjul. Det inkluderer følgende verktøy:
600 nm muttertrekker
skjærebrenner
hydraulisk pumpeverktøy som kan settes rett på navet, uten å fjerne det fra bilen

Hadde aldri i verden startet på denne jobben alene.
(Ja, jeg bytter clutch og regreim glatt på egenhånd).

All respekt til verksteder som håndterer fastrusta deler.

Alle bransjer har sorte får, der noen prøver seg på enkle penger.
   #7
 186     Bergen     0
Nå er det ikke pressede lager bak på 850/v70 da (De kommer i en del, så det bare er å nappe av det gamle og sette på plass nytt) Smile Så er å få av navmutteren som er største problemet. I mitt tilfelle gikk det fint med latmannsarm å dra av bolten på første forsøk.
Deretter er det bare å nappe av hele lageret i ett stykke..gjøre rent og hive på det nye.
Dra til med momentnøkkel + 60grader. Ferdig.

Klart, det er verre når lagrene er presset og ting sitter som bare f$%#.. Og all respekt til verkstedene som sliter med ting som sitter fast dag og ut og dag inn..
Problemet er at verkstedene går ut fra AutoData når de beregner tid (og denne tiden er som regel regnet med ALT SOM FINNES av forbehold)..
Er derfor de gjerne regner 4 timer på en jobb som tar en brøkdel av det på mesteparten av bilene de har inne. Fordi at det KAN ta så lang tid om ting1, ting2 og ting3 skjer.

   #8
 8,022     Bærum     0


Oh yes.
På sist EU-kontroll fikk jeg mangellap og liste fra lokalt verksted på hva de skulle ha for å fikse de ulike tingene.
F.eks skifte skiltlyspære skulle de ha 120 eks moms for å gjøre.  Selve pæra skulle tok de 140kr for. Den pæra koster 22,90 på biltema.

Det tar ca 2min å skifte pæra.


Vel, jeg gidder i hvertfall ikke å skifte pærer så ofte så jeg holder meg unna Biltema sine. Har prøvd dem men har rett og slett ikke tid til å skifte pærer 3 ganger så ofte som med skikkelige pærer og det var longlife pærene dems.

Jeg kjøper bare Biltema-pærer. Funker helt gull her. Hvor stor forskjell er det på en bit glødetråd?
   #9
 22,342     Akershus     0
Det er en forskjell, men du merker det vel neppe for du har vel fransk bil med lav ladespenning ;D
   #10
 8,022     Bærum     0

Bremseklosser, skiver, stabilisatorstag, bærearmer, motor/gearkassefester, hjullager, støtdempere, fjærer osv. er IKKE vanskelig å bytte selv om man gidder å bruke noen minutter på youtube og TØRRE å prøve litt selv...
Mye penger spart der som man kan bruke på andre artigere ting :)


Enig. Men for mange er det likevel ingen opsjon å gjøre det selv. Manglende interesse er nok stikkordet. Bilen er en svart boks som transporter fra A til B. Utover det gidder man ikke ha noe forhold til den.