Enig. Men for mange er det likevel ingen opsjon å gjøre det selv. Manglende interesse er nok stikkordet. Bilen er en svart boks som transporter fra A til B. Utover det gidder man ikke ha noe forhold til den.
Som dere kanskje vet, har jeg en 2002 Laguna. Jeg gjør i utgangspunktet svært lite med den på egenhånd. Skifter dekk, fyller bensin, olje og vasker den (selvsagt for sjelden i følge fruen). En gang skulle jeg imidlertid skifte en gåen lyspære (nærlys). Dette hadde jeg gjort flere ganger på vår gamle Opel Astra. Jeg måtte gi opp etter å ha prøvd en stund, det var ikke mulig å komme til. I stedet fikk jeg byttet den på verksted i forbindelse med annen reparasjon.
Verkstedet kunne fortelle at de måtte fjerne kjøleveskebeholderen og litt annet for å få plass til å bytte pæra. Så selv om man vil, er det ikke alltid så lett å få til
Siste redigering: Wednesday, February 26, 2014 9:34:38 AM av cheffen
Du kan vel be om å få betale for tiden som er brukt, dette vil man ofte spare på, men en kan gå i ei skikkelig felle også om det skaper trøbbel. Men ber man om pris på en jobb på forhånd så setter de opp en tid som de mener at de burde ha rekt det innen, selv med en del trøbbel. Bruker de kortere tid så er jo det fint, mne du har allerede godtatt prisen. Det er en del tilfeller der det blir estimert for lite tid også, og det er jo fordelen for en kunde med forhåndspris. Da tjener du på det.
Skal like å se noen bytte ett helt stabilisatorstag på 5 minutter. Regner med du sikter til ett bikkjebein, ikke selve stabstaget? Det kan by på problemer det også, og er ikke alltid at vinkelkutteren kommer til.
At folk ikke skrur på bilene sine selv, er et symptom på at vi bor i verdens rikeste land.
Folk har tydligvis råd til å betale 1200kr timen for å bytte lyspærer, sjekke væskenivå og bytte hjul.
Jeg gremmes. Rett og slitt inkompetente latsabber som gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ikke være selvhjulpen.
Jeg leser meg opp og fikser bilene selv. Betale noen i dyre dommer for arbeide som relativt sett er enkelt, gjør jeg ikke. Istedenfor å se på tv og drikke øl, tar jeg meg heller en tur ned til bilen og gjør det som trengs. Siste arbeide jeg har gjort: Bytte bremseskjold, hjullager, bremseskiver, bærearmer, bremseklosser, lufte bremsesystem, bytte div. filtre, oljer etc.
Trenger ikke noe fancy verktøy for denne jobben, men bilen må ha hjulstillingskontroll etter bytte av bærearmer (verksted med kostbart utstyr).
Du skyter knallhardt som vanlig, Hondaen. Jeg er for så vidt ikke uenig med deg, men det er litt drøyt å kalle folk for latsabber fordi de ikke skrur på sine egne biler. Det er ikke bare vondt i viljen, det er også en konsekvens av at moderne biler er kompliserte saker. Dessuten er det så mye garantirelaterte saker på nye biler som tvinger folk til å forholde seg til (merke) verksted.
Sånn ellers har jeg ingen problemer med å innrømme at jeg har prioritert bort å bruke tid på å lære meg å skru på bil. Jeg har heller ikke tenkt å bruke vesentlig mer tid på det i fremover. Bruker heller tiden på barna nå som de er små, så kan jeg heller begynne å mekke bil når de flytter ut om en 17-18 år. Sløving med øl på sofaen er det lite av, men jeg kan ikke se at det skulle være noe galt med det heller fra tid til annen.
De som "skyter" på de som ikke skrur bil selv, kaster garantert stein i sitt eget glasshus. Kan noen i norge skryte på seg at de aldri har benyttet seg av en betalt tjeneste de kunne valgt å gjøre selv? Da må du isåfall bo på en lavvo på fjellet isolert fra det meste.
Dette handler om prioriteringer. Noen skrur bil selv, andre lager møbler selv fra bunnen av, andre blåser egne glass.
Jeg leser meg opp og fikser bilene selv. Betale noen i dyre dommer for arbeide som relativt sett er enkelt, gjør jeg ikke.
Den tiden du har brukt på å lese deg opp på noe du skal fikse så har jeg kanskje jobbet og tjent mer enn det det koster å reparere bilen. Tenk også på at mens du sitter å leser og ser youtube filmer til krampa tar deg så nyter vi andre en øl og koser med kjærringa. Tid er dyrebart og mange velger kanskje dermed å bruke sin dyrebare tid på andre ting enn det du gjør. Kan vel faktisk si at tid er så dyrebart at å sløse den bort på å reparere bil ikke er aktuelt?
Jeg er enig med både Hondaen og de andre her. Med Hondaen, fordi det er tildels latskapen som gjør at verkstedene kan ta seg så skyhøyt betalt. Det er blitt alt for enkelt å trekke på skuldrene og si at dette klarer jeg ikke, man kan tross alt bare jobbe noen timer overtid for å betale regninga. Selv bagateller blir overlatt fagfolk, noe som igjen gjør at minste driftproblem tvinger fram besøk av Naf eller Viking, fordi kunnskapen om bil blir totalt fraværende.
Når så du naboen skifte dekk sist? Selv en enkelt sak som dette blir etterhvert overlatt verksteder av makelighetshensyn.
Nå er det dessverre ikke slik at det er like enkelt å skru på bil etterhvert. Det er ufattelig kronglete å skru på nye biler som er stappfulle av elektronikk og så kompakte at man enkelte ganger må demontere halve bilen for å komme til en enkel komponent. Mangel på løfteutstyr som gjør at man bruker 10 x av tid på utførelsen, om man i det hele tatt kommer til. For ikke å snakke om enkelte fabrikanters forkjærlighet for utspekulert spesialverktøybehov.
Det hadde vært en god hjelp for vanlige folk om veimyndighetene hadde nektet å typegodkjenne en bil man ikke kunne skifte en så viktig sikkerhetskomponent som hovedlyspære uten bruk av rutinert mekaniker. Slik det er idag er det mange som gir opp allerede der.
Apropos skifte av hovedlyspærer. Jeg ser det står advarsler på xenon-lys om at man ikke må finne på å skifte dem selv. Er det noe hold i dette? Hvis lyset er slått av, er det da noen fare for å få støt? Er det en kondensator der kanskje?
Jeg nekter å tro at du ikke har en ledig kveldsstund for å fikse bilen. Hva er det du egentlig driver med?
Selv er jeg småbarnsfar. Etter leggetid 19:00 så har jeg noen timer "voksentid". Drikke øl og kose med kjerringa gjør jeg ikke hver dag.
Leser meg heller ikke opp på youtube, men bruker Hondas verkstedsmanualer som er veldig gode. Bruker ikke mye tid på det (siden jeg er relativt erfaren). Det går mest i å lese montasjerekkefølge, moment og se over hvilke deler jeg bør bytte.
Deler får jeg fra England til halve prisen. Kjøpe bildeler i Norge er uaktuelt.
Ser du tar "jobbe overtid" trikset. Vet ikke hva du tjener, men usannsynlig du får utbetalt 1200kr timen etter skatt.
Selv er jeg i oljebransjen og har det ganske romslig. Men igjen så hiver jeg ikke penger etter folk. Jeg liker å gjøre det jeg kan gjøre selv innenfor gitte rammer (tid og penger). Jeg liker også å gjøre en god deal. Dvs, kjøpe bildeler i Norge utgår.
Kom dere ut i gaten og gjør enkelt vedlikehold selv! ;D
Jeg leser meg opp og fikser bilene selv. Betale noen i dyre dommer for arbeide som relativt sett er enkelt, gjør jeg ikke.
Den tiden du har brukt på å lese deg opp på noe du skal fikse så har jeg kanskje jobbet og tjent mer enn det det koster å reparere bilen. Tenk også på at mens du sitter å leser og ser youtube filmer til krampa tar deg så nyter vi andre en øl og koser med kjærringa. Tid er dyrebart og mange velger kanskje dermed å bruke sin dyrebare tid på andre ting enn det du gjør. Kan vel faktisk si at tid er så dyrebart at å sløse den bort på å reparere bil ikke er aktuelt?
Aldri så galt at det ikke er godt for noe
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Som dere kanskje vet, har jeg en 2002 Laguna. Jeg gjør i utgangspunktet svært lite med den på egenhånd. Skifter dekk, fyller bensin, olje og vasker den (selvsagt for sjelden i følge fruen). En gang skulle jeg imidlertid skifte en gåen lyspære (nærlys). Dette hadde jeg gjort flere ganger på vår gamle Opel Astra. Jeg måtte gi opp etter å ha prøvd en stund, det var ikke mulig å komme til. I stedet fikk jeg byttet den på verksted i forbindelse med annen reparasjon.
Verkstedet kunne fortelle at de måtte fjerne kjøleveskebeholderen og litt annet for å få plass til å bytte pæra. Så selv om man vil, er det ikke alltid så lett å få til
Byggebolig på Facebook |
Men ber man om pris på en jobb på forhånd så setter de opp en tid som de mener at de burde ha rekt det innen, selv med en del trøbbel. Bruker de kortere tid så er jo det fint, mne du har allerede godtatt prisen.
Det er en del tilfeller der det blir estimert for lite tid også, og det er jo fordelen for en kunde med forhåndspris. Da tjener du på det.
Skal like å se noen bytte ett helt stabilisatorstag på 5 minutter. Regner med du sikter til ett bikkjebein, ikke selve stabstaget?
Det kan by på problemer det også, og er ikke alltid at vinkelkutteren kommer til.
Folk har tydligvis råd til å betale 1200kr timen for å bytte lyspærer, sjekke væskenivå og bytte hjul.
Jeg gremmes. Rett og slitt inkompetente latsabber som gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ikke være selvhjulpen.
Jeg leser meg opp og fikser bilene selv. Betale noen i dyre dommer for arbeide som relativt sett er enkelt, gjør jeg ikke. Istedenfor å se på tv og drikke øl, tar jeg meg heller en tur ned til bilen og gjør det som trengs. Siste arbeide jeg har gjort: Bytte bremseskjold, hjullager, bremseskiver, bærearmer, bremseklosser, lufte bremsesystem, bytte div. filtre, oljer etc.
Trenger ikke noe fancy verktøy for denne jobben, men bilen må ha hjulstillingskontroll etter bytte av bærearmer (verksted med kostbart utstyr).
Sånn ellers har jeg ingen problemer med å innrømme at jeg har prioritert bort å bruke tid på å lære meg å skru på bil. Jeg har heller ikke tenkt å bruke vesentlig mer tid på det i fremover. Bruker heller tiden på barna nå som de er små, så kan jeg heller begynne å mekke bil når de flytter ut om en 17-18 år. Sløving med øl på sofaen er det lite av, men jeg kan ikke se at det skulle være noe galt med det heller fra tid til annen.
Byggebolig på Facebook |
Kan noen i norge skryte på seg at de aldri har benyttet seg av en betalt tjeneste de kunne valgt å gjøre selv?
Da må du isåfall bo på en lavvo på fjellet isolert fra det meste.
Dette handler om prioriteringer. Noen skrur bil selv, andre lager møbler selv fra bunnen av, andre blåser egne glass.
Hilsen en som skrur bil og pusser opp hus selv.
Den tiden du har brukt på å lese deg opp på noe du skal fikse så har jeg kanskje jobbet og tjent mer enn det det koster å reparere bilen. Tenk også på at mens du sitter å leser og ser youtube filmer til krampa tar deg så nyter vi andre en øl og koser med kjærringa. Tid er dyrebart og mange velger kanskje dermed å bruke sin dyrebare tid på andre ting enn det du gjør. Kan vel faktisk si at tid er så dyrebart at å sløse den bort på å reparere bil ikke er aktuelt?
Når så du naboen skifte dekk sist? Selv en enkelt sak som dette blir etterhvert overlatt verksteder av makelighetshensyn.
Nå er det dessverre ikke slik at det er like enkelt å skru på bil etterhvert. Det er ufattelig kronglete å skru på nye biler som er stappfulle av elektronikk og så kompakte at man enkelte ganger må demontere halve bilen for å komme til en enkel komponent. Mangel på løfteutstyr som gjør at man bruker 10 x av tid på utførelsen, om man i det hele tatt kommer til. For ikke å snakke om enkelte fabrikanters forkjærlighet for utspekulert spesialverktøybehov.
Det hadde vært en god hjelp for vanlige folk om veimyndighetene hadde nektet å typegodkjenne en bil man ikke kunne skifte en så viktig sikkerhetskomponent som hovedlyspære uten bruk av rutinert mekaniker. Slik det er idag er det mange som gir opp allerede der.
Selv er jeg småbarnsfar. Etter leggetid 19:00 så har jeg noen timer "voksentid". Drikke øl og kose med kjerringa gjør jeg ikke hver dag.
Leser meg heller ikke opp på youtube, men bruker Hondas verkstedsmanualer som er veldig gode. Bruker ikke mye tid på det (siden jeg er relativt erfaren). Det går mest i å lese montasjerekkefølge, moment og se over hvilke deler jeg bør bytte.
Deler får jeg fra England til halve prisen. Kjøpe bildeler i Norge er uaktuelt.
Ser du tar "jobbe overtid" trikset. Vet ikke hva du tjener, men usannsynlig du får utbetalt 1200kr timen etter skatt.
Selv er jeg i oljebransjen og har det ganske romslig. Men igjen så hiver jeg ikke penger etter folk. Jeg liker å gjøre det jeg kan gjøre selv innenfor gitte rammer (tid og penger). Jeg liker også å gjøre en god deal. Dvs, kjøpe bildeler i Norge utgår.
Kom dere ut i gaten og gjør enkelt vedlikehold selv! ;D