Hva batteri angår så bør det kobles fra og settes på vedlikeholdsladning.
Hvis batteriet er fulladet så skal det veldig mye til før det fryser til.
"Sett batteriet inn i varmen" <= Er absolutt det siste du skal gjøre. Jo varmere det er, jo kortere levetid får batteriet.
Det som er artig med batterier, alle har en mening hvordan de skal behandles. Jeg har hovedoppgave i blysyre batteriteknologi og vet hva jeg snakker om ;D
Det ble en liten tråd dette Bra det, for da kommer vi sikkert til en konklusjon. Hehe Kom på at bilen skal på EU kontroll i November så jeg skal bestille time nå. Det fordi at jeg har tenkt å avskilte bilen for året og betale "lagringsforsikring". Funker dårlig å hente ut skilt om bilen ikke er eu godkjent...
Hvordan i all verden kan hjulene på bilen bli ÅTTEkantet? HVIS det skjer noe i det hele tatt så vil dekket i verste fall bli litt flatt der det har stått på bakken/gulvet. Med litt fantasi kan det KANSKJE ligne på en trekant, men ÅTTE? ??? ;)
Jeg har forøvrig en 60 Cadillac som har 10 år gamle dekk som står på samme flekken godt over halve året, og de har aldri blitt urunde.
Å sette bilen på bukker er et større sjansespill spør du meg. Da skal man ihvertfall vite hvor man skal sette bukkene. Ikke alle plasser under bilen som er beregnet for formålet kan man si. Har sett flere eksempler på opptrykte traverser, avstivere og gulv etter langtids oppbevaring på bukker eller jekk.
Har man mulighet for å dytte bilen en halvmeter frem eller tilbake en gang i blant om vinteren så er det ikke noe å være redd for.
Joda, men prøveskilter er 250 spenn eller noe så det er ingen krise hvis du må flytte bilen uten skilter.
Det er jeg klar over. Men så åpner biltilsynet kl 08.00 og stenger 15.45 eller noe også da. Og jeg jobber fra 0800 til 1600. Biltilsynet ligger også 30 minutter unna :P Samt tiltak å hente skilt. Så blir ikke bilen EU godkjent på første forsøk og da er det samme runden igjen med å dra ned på biltilsynet etter nye skilt.
Motor kan med fordel startes en gang eller to i løpet av vinteren.
I såfall er det en fordel å kunne kjøre en tur, så eksosanlegget blir skikkelig varmt. Ellers fylles det bare med kondens, og ruster innenfra. Det er lite hjelp i å la bilen gå på tomgang "noen minutter".
Batteri ville jeg ladet opp og koblet fra. Da kan det fint stå over vinteren.
Bilen kan fint stå på hjulene. Mulig de blir litt firkantede, men det går seg fort til. Jeg var med og hentet en van for et par år sida, som hadde stått nesten 10 år. Der var hjula fortsatt runde og fine (og med korrekt trykk).
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
batteriet. Ta det gjerne ut av bilen og inn i varmen. Om det ikke er skikkelig ladet kan det fryse i stykker og slippe syren i batteritrauet.
Hvis batteriet fryser, så var det tomt for strøm, og står det tomt for strøm over vinteren, så er det uansett ødelagt.
Batteriet har det bedre jo kaldere det lagres. Skal du lagre et batteri lenge, så sett det gjerne i fryseren. Eller bare la det stå i bilen, men for all del, koble det fra! Alle biler bruker noe strøm, f.eks. til å drive en klokke eller elektronikk som aldri sover, alarm osv.I løpet av 2-3 mnd, vil de fleste biler ha ladet seg helt ut, og da er det batteriet ferdig.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
I løpet av 2-3 mnd, vil de fleste biler ha ladet seg helt ut, og da er det batteriet ferdig.
Er det nå virkelig det? Jeg har en bil som ladet seg helt ut i sommer, ladet det opp igjen, og det har fungert helt fint til daglig småkjøring frem til jeg byttet det for en mnd siden. Det har riktignok vært varmegrader nesten hele tiden.
Hvis batteriet er fulladet så skal det veldig mye til før det fryser til.
"Sett batteriet inn i varmen" <= Er absolutt det siste du skal gjøre. Jo varmere det er, jo kortere levetid får batteriet.
Det som er artig med batterier, alle har en mening hvordan de skal behandles. Jeg har hovedoppgave i blysyre batteriteknologi og vet hva jeg snakker om ;D
Kom på at bilen skal på EU kontroll i November så jeg skal bestille time nå. Det fordi at jeg har tenkt å avskilte bilen for året og betale "lagringsforsikring". Funker dårlig å hente ut skilt om bilen ikke er eu godkjent...
HVIS det skjer noe i det hele tatt så vil dekket i verste fall bli litt flatt der det har stått på bakken/gulvet.
Med litt fantasi kan det KANSKJE ligne på en trekant, men ÅTTE? ??? ;)
Jeg har forøvrig en 60 Cadillac som har 10 år gamle dekk som står på samme flekken godt over halve året, og de har aldri blitt urunde.
Å sette bilen på bukker er et større sjansespill spør du meg. Da skal man ihvertfall vite hvor man skal sette bukkene. Ikke alle plasser under bilen som er beregnet for formålet kan man si.
Har sett flere eksempler på opptrykte traverser, avstivere og gulv etter langtids oppbevaring på bukker eller jekk.
Har man mulighet for å dytte bilen en halvmeter frem eller tilbake en gang i blant om vinteren så er det ikke noe å være redd for.
Det er jeg klar over. Men så åpner biltilsynet kl 08.00 og stenger 15.45 eller noe også da. Og jeg jobber fra 0800 til 1600. Biltilsynet ligger også 30 minutter unna :P Samt tiltak å hente skilt. Så blir ikke bilen EU godkjent på første forsøk og da er det samme runden igjen med å dra ned på biltilsynet etter nye skilt.
I såfall er det en fordel å kunne kjøre en tur, så eksosanlegget blir skikkelig varmt. Ellers fylles det bare med kondens, og ruster innenfra. Det er lite hjelp i å la bilen gå på tomgang "noen minutter".
Batteri ville jeg ladet opp og koblet fra. Da kan det fint stå over vinteren.
Bilen kan fint stå på hjulene. Mulig de blir litt firkantede, men det går seg fort til. Jeg var med og hentet en van for et par år sida, som hadde stått nesten 10 år. Der var hjula fortsatt runde og fine (og med korrekt trykk).
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hvis batteriet fryser, så var det tomt for strøm, og står det tomt for strøm over vinteren, så er det uansett ødelagt.
Batteriet har det bedre jo kaldere det lagres. Skal du lagre et batteri lenge, så sett det gjerne i fryseren. Eller bare la det stå i bilen, men for all del, koble det fra! Alle biler bruker noe strøm, f.eks. til å drive en klokke eller elektronikk som aldri sover, alarm osv.I løpet av 2-3 mnd, vil de fleste biler ha ladet seg helt ut, og da er det batteriet ferdig.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Er det nå virkelig det? Jeg har en bil som ladet seg helt ut i sommer, ladet det opp igjen, og det har fungert helt fint til daglig småkjøring frem til jeg byttet det for en mnd siden. Det har riktignok vært varmegrader nesten hele tiden.