#21
 4,110     Akershus (Follo)     0
Dyp utlading trenger ikke drepe batteriet, men det tar måneder eller år av levetiden.
Om vinteren kan det være drepen umiddelbart, da et tomt batteri ikke er frostsikkert.
Signatur

   #22
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Hmm. Gamle Volvo `76 244L tålte fint 6 måneder utendørs parkering, uten noe annen forberedelse enn å rulle opp vinduene og låse dørene... Startet lett som bare det, selv om det var "grønn vinter" ute  Smile Hadde ikke batterilader/strøm tilgjengelig, men det gikk greit det. Koblet ikke vekk noe batteri eller noe annet. Sikkert ikke sunt, men...  Wink
Signatur
   #23
 10,486     Akershus     0
Det er vel begrenset hvor mye strøm elektronikken i en 1976 244 trekker.

Jeg har målt bilene her, en 1992 MB 300 TD Turbo og en 1996 volvo S40. De ligger rundt 0,05A, altså ca. 1Ah i døgnet.

Jeg var en gang med og hentet en shortvan, som hadde stått ca. 10 år. Batteriet var tomt, men den startet greit med startkabler. Alt fungerte som det skulle, altså like dårlig som nytt omtrent Smile . Vi stoppet etter en mil eller så og sjekket dekktrykket, men det var bra.
Signatur
   #24
 2,264     0
Landbruksutstyr (Traktor og tresker) frem til 80tallet hadde ofte en hovedstrømsbryter tiltenkt lagringsbruk. Det var vel mest for å redusere brannfare slik jeg forstod det, men det gjorde nå susen for at batteriet holder lenger. Forøvrig tror jeg ikke klokka i kjøretøy drar så mye strøm, de går nå 2-3 år på et lite AA batteri.
   #25
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0

Det er vel begrenset hvor mye strøm elektronikken i en 1976 244 trekker.

Heh, ikke mye elektronikk i den gitt. Men mannen som oppfant mørket, Mr Lucas, hadde levert mye av det elektriske til disse, så...  ;D
Signatur
   #26
 10,486     Akershus     0
Ikke rart det holder lenge hvis ingenting fungerer lenger Smile
Signatur