#191
 344     2
Degenereringen til helsike startet da elektrisitet ble markedsobjekt.  Skriv 1991, Senterpartiet og Eivind Reiten.  Ola Borten Moe 2005 - 2013 gav konsesjon (tillatelser til å bygge) utenlandskabler.   Dumskap, svik og ufaglighet inntullet i globalisering pø om pø over tid av det minst markesdfokuserte politiske partiet, nest etter kommunistene i Rødt. Heldigvis ser det ut som folket vet å belønne svikere, 20% på galuppen for 1,5 år siden, 13,5% ved valget i fjor og 6,3% ved siste poll.  

Paralellt har privatøkonomisk grådighet blomstret  i full offentlighet, uten dressur.  Statens lønnstrinn passerte 100 01.05.2012.  Lønn til daglig leder i BKK over for eksempel: 1,86 millioner finner man ikke der.  Uansett, der gikk nettutbyggingen fløyten.  Gratulerer Stoltenberg 1 og 2, med sosialisme og inntektsutjevning, the Norwegian way.

Teknikerne må diskutere videre om det kan vere 50 eller 77 kroner å spare på å kjøpe seg utjevningsutstyr til 2000 inkl mva.  Jeg har ikke slik kompetanse - er bare en skarve vedfyrende økonom fra landet med fuktighetsmåler på batteri.
Signatur

   #194
 5,608     1
hehe.. eg er for å privatisere og konkuranseutsette mykje rart (men ikkje alt) da eg meiner at det gjer i dei fleste tilfeller betre resurssutnyttelse og betre sammfunnsøkonomi og meir innovasjon.
Enkelte utslag vil det jo gje dessverre, men synes vel me balanserer det greit ut i Norge.
Men me må på passe på , ref. Argentum karen som fekk 24,5 millioner av våre skattepenger i fjor i et statlig selskap og som eg skriv over; om utbytte fra nettselskap og andre som tar seg til rette på andres bekostning.
TSt
   #195
 13,730     0
Jeg har sett på en noen år gammel bil lader, EVlink fra Schneider og den har desverre kun mulighet for å enten redusere effekt eller tidstyring via en og samme inngang. Dvs at på denne kan en ikke få til begge fuksjonene via laderen. Da er en avhengig at bilen sine fuksjoner kan dekke opp en av disse funksjonene siden begge blir ønsket nå i fremtiden etter dette blir innført.
KE
   #196
 3,667     Hordaland     0
Jeg har sett på en noen år gammel bil lader, EVlink fra Schneider og den har desverre kun mulighet for å enten redusere effekt eller tidstyring via en og samme inngang. Dvs at på denne kan en ikke få til begge fuksjonene via laderen. Da er en avhengig at bilen sine fuksjoner kan dekke opp en av disse funksjonene siden begge blir ønsket nå i fremtiden etter dette blir innført.

Evlink kommer også i en smart utgave hvor man kan sette strømbegrensning eksternt, laveste er 6A.
TSt
   #197
 13,730     0
Det er dokumentasjonen på en EVH2S7P02K jeg har sett på. Den er noen år gammel men tyder som sagt på at en kan få litt utfordringer med å dekke ønsker som oppstår ved ny nettleie modell. Siden nettleien også er lavere på natt / helg er tid styring enda mere ønsket.

kip
   #198
 484     Vestfold     0
Jeg har problemer med å se formålet med den nye modellen.
I ene øyeblikket vil de ha folk til å flytte forbruket over til natten da kapasiteten er tilgjengelig, man øker da samtidig kapasiteten på dagtid ettersom det er mindre forbruk der.
Men så roter de det til med å samtidig si at man ikke skal bruke for mye, for da skal man straffes. Så det man ellers kunne flyttet over på natten vil man da måtte spre på flere av døgnets timer for å unngå straffen, og dermed flyttes ikke alt man kunne over på natten likevel.

Det hadde vert bedre om de startet med å differensiere natt- og dagstrøm, det alene ville jevnet ut forbruket gjennom døgnet. Det hadde også vert enkelt å forholde seg til. Så kunne de heller latt det gå 1-2 år før de vurderte mer avanserte modeller.


Det har vært snakk om å f.eks. kun la regelen om høyeste timeforbruk være gjeldende i morgentimene og ettermiddagstimene om vinteren (fordi det er da nettet i realiteten samlet er mest belastet), men man har endt opp med de annonserte reglene isteden fordi man trodde folk ikke ville klare å forstå et mer komplisert opplegg.

Etter min personlige mening tror jeg for det første veldig mange ikke allikevel forstår de "forenklede" reglene (litt fordi de får noen logiske brister og litt fordi de allikevel er rimelig anderledes enn det man var vant med), for det andre tror jeg bransjen har tenkt litt for lite på at det vil være automatikk/apper som skal styre av og på forbruket, kundene kommer ikke til å løpe frem og tilbake og skru av og på apparater (og det burde jo åpenbart være en situasjon man ikke ønsker kunden skal måtte gjøre heller). Man kunne like gjerne hatt veldig avanserte men korrekte beregningsregler, tror jeg, i og med det er automatikken som skal styre dette her dersom man i det hele tatt skal tilpasse seg det nye prisregiemet på detaljnivå utover "lad bilen om natta, ikke bruk absolutt alt samtidig".
   #199
 24,032     Akershus     0
Tror dette vil roe seg nd til å lade elbilen om natta og ellers marinale endringer.
Futt i det ville det kan det bli om bilbatterier er evigvarende og en kan kjøre strømmen ut og inn etter ønske. Mao at bilen kan funksjonere som Tesla powerwall.
Dog med stadig flere som bor i leilighet vil det være sameiet som nyter godt av en slik løsning. Med bare 0.3 P-plass pr leilighet vil det bli få tilgjengelige elbilbatterier også.
Signatur
   #200
 5,608     0
Ja, iallefall for oss med BKK er forskjell så liten at det er begrensa kva som lønner seg av tiltak,
men trur nok at det vil auke på med integrasjoner som støttar ulike straumprofilar.