6,331
14
6
Ariens drar ikke bensin ved oppstart
1,696
Trondheim
1
Hei
Jeg har en Ariens som har en del år på baken.
Jeg sliter med at den er litt tungstartet. Når den først starter går den helt fint.
Ut fra hva jeg finner ut får den bensin inn til forgasseren (det drypper bensin ut fra forgasseren om jeg pumper den og det er bensin i "den runde boksen under forgasseren") men tennpluggen er helt tørr dersom jeg tar den ut. Heller jeg litt bensin rett i sylinderen starter den uten videre.
Den har choke som er på og gassen er på fullt. Når den går må jeg slå av choken for at den skal gå pent, så den virker å fungere ok.
Jeg tok bensinslangen av forgasseren og den er i alle fall åpen, som forventet ettersom det er mer enn nok bensin i forgasseren.
Det er elektrisk start på den, så den dras godt rundt når jeg forsøker å starte den, så den burde klare å dra inn bensin.
Noen som har tips om hva som kan være problemet og hvordan jeg kan fikse det?
Jeg har en Ariens som har en del år på baken.
Jeg sliter med at den er litt tungstartet. Når den først starter går den helt fint.
Ut fra hva jeg finner ut får den bensin inn til forgasseren (det drypper bensin ut fra forgasseren om jeg pumper den og det er bensin i "den runde boksen under forgasseren") men tennpluggen er helt tørr dersom jeg tar den ut. Heller jeg litt bensin rett i sylinderen starter den uten videre.
Den har choke som er på og gassen er på fullt. Når den går må jeg slå av choken for at den skal gå pent, så den virker å fungere ok.
Jeg tok bensinslangen av forgasseren og den er i alle fall åpen, som forventet ettersom det er mer enn nok bensin i forgasseren.
Det er elektrisk start på den, så den dras godt rundt når jeg forsøker å starte den, så den burde klare å dra inn bensin.
Noen som har tips om hva som kan være problemet og hvordan jeg kan fikse det?
Signatur
Du sier ikke hva du mener med "endel år", men i gamle dager hadde slike motorer stift+kondensator.
Og stod maskinen ute dannet det seg gjerne rust på løfteknasten. Sleperen på stiften skrubbet av denne rusten men ofret litt av seg selv i prosessen. Følgen var mindre stiftåpning.
Jeg er ikke kjent med stift og kondensator.
Antar dette er relatert til svinghjul og generering av gnist?
Klarer ikke å se sammenhengen mellom det og at den ikke drar inn bensin når den skal startes ipp.
Kunne du forklart litt nærmere?
Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...
men enkle metoden er å skru av luftfilter å spraye ett eller aent vidundermiddel inn over alt man kommer til. typisk forgasserrens av ett eller aent merke. la det virke en stund å etterpå blåse med trykkluft der du kommer til.
greit å prime den med fersk bensin å uten plugg etterpå, så du får ut eventuelt rester av stoffet du brukte.
ellers må du nesten sjekke att chokespjeldet er justert korrekt å lukker som det skal.
Greit å holde over innsug som nevnt over. dette kan du gjerne gjøre etter rens også, så den kan suge selv eventuelle rester av rens å smuss osv.
Er det en snøfreser kanskje? ganske typisk på ting som står lenge at man får problem med forgasser. typisk samme på påhengsmotor eller plenklipper.
ofte lurt etter sesongen å la det stå olje i forgasser. blir litt røyk første oppstart neste sesong, men gir seg fort det
Øverste del av bensintanken er litt over forgasseren.
Men uttaket er godt under, og slangen går ned og deretter opp til forgasseren. Tar jeg bensinslangen løs fra forgasseren renner det bensin ut (om jeg ikke slår av bensintilførselen).
Dette er en snøfres ja. Jeg tror ikke det har med at bensinen er dårlig å gjøre. Pluggen er knusk tørr, så jeg tenker det må være at den får for lite bensin.
Choken ser ut til å fungere helt fint. Lukker/åpner spjelet som forventet.
Får starte med å rense forgasseren. Kan sikkert trengs.
Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...