Skjønte ikke helt det siste med at det tar tid å få fylt opp med bensin igjen. Jeg skrur av et stort lokk på toppen av tanken og heller bensinen oppi der.
mulig slike moderne fresere er trege med å fylle opp forgasser med bensin.
jeg har en hønngammal ariens, denne har primerblære på gasser, så 4 trykk på den. så starter galskapen på andre trekket. dette etter at jeg kjører den tom hver gang jeg bruker den
Når forgasser er kjørt tomt tar det tid å få bensin fra tank og til å ha fylt opp med bensin igjen. Er det ikke bensin pumpe må en trekke mye for å få det igjennom. I tillegg vil en ta med seg alt evt rusk inn i systemet. Ellers kan en håpe at det kun flyter igjen i tanken.
Jeg har aldri kjørt snøfreseren tom. Noen ganger har bensinen dampet bort i løpet av sommeren. Pleier å passe på å helle lite bensin oppi på slutten av sesongen.
Snøfreser, gressklipper, motorsager, hekktrimmere, kantklippere ++ får stå til neste sesong som de var da jeg var ferdig med jobben. Burde nok fylt full tank for å hindre kondens, etc, men ofte så blir de nok stående med mye i tanken her hos meg av seg selv.
Bare å chock'e/prime godt (få dratt frem bensinen)og start. Utstyret står i utebod/kjeller når ikke brukes. Bensinen vi har her i nord og sentral-europa er så bra at de mytene om problemer med lagring blir nettopp myter. Lagres bensin i tett kanne, så holder den leeeeenge.
Honda snøfres har vel ikke primer, så iløpet av sommeren så kan den bli vanskelig å starte til neste sesong pga forgasser tørka litt ut++. -Vet om noen som starte Honda-fresen i skjul 3-4 ganger gjennom sommeren for å kunne opprettholde følgende utsagn ved sesongstart; "starta på 2de draget iår igjen".
Hm, nå sjekket jeg hva som er gjort på service. Demontert og renset bensinkran/slanger, Drenert og renset bensintank, Destruksjon olje og bensin, pluss en masse mer. Da har vel han som gjorde det fylt på en lunk med fersk bensin til slutt, siden det var bensin i freseren da den kom tilbake.
Så jeg har en blanding av gammel og fersk bensin oppi, ikke bare gammel.
Det var første tur med snøfreseren i vinter i dag. Og kjøreværet er ikke noe å skryte av dessverre.
Hvis du heller på bensin fra en kanne som er tett og har stått i 10 år så vil det gå helt fint. Diesel derimot kan bli ødelagt bare etter noen mnd. Det som foringer bensinen er fordampning men det skal så vannvittig mange tusen m3 med luft til for å ødelegge 10 liter med bensin att ingen bør bekymre seg for det.
Hugs på at bensinen en kjøper på pumpe nå er E10, at den kan ha opptil 10% etanol i seg. Holdbarheten på bensin har gått ned, etter en tid vil den begynde å skille seg. Etanol er og blandbart med vann, slik bensinen vil ta opp vann i mye større grad enn før. Vil anbefale å kjøre litt akrylatbensin på siste tank før lagring, da den tåler det mye bedre, 2-4år alt ettersom det er 2t bensin eller 4t.
Legger ved en link der problemstillingen med E10 er tatt opp. Og ja, det går bra å holde på som før med vanlig bensin, men så kommer problemene.
Hvis du heller på bensin fra en kanne som er tett og har stått i 10 år så vil det gå helt fint. Diesel derimot kan bli ødelagt bare etter noen mnd. Det som foringer bensinen er fordampning men det skal så vannvittig mange tusen m3 med luft til for å ødelegge 10 liter med bensin att ingen bør bekymre seg for det.
Det der gjaldt før. Slik er det ikke lenger når det er etanol blandet i bensinen.
Jeg skrur av et stort lokk på toppen av tanken og heller bensinen oppi der.
jeg har en hønngammal ariens, denne har primerblære på gasser, så 4 trykk på den. så starter galskapen på andre trekket. dette etter at jeg kjører den tom hver gang jeg bruker den
Noen ganger har bensinen dampet bort i løpet av sommeren. Pleier å passe på å helle lite bensin oppi på slutten av sesongen.
Snøfreser, gressklipper, motorsager, hekktrimmere, kantklippere ++ får stå til neste sesong som de var da jeg var ferdig med jobben.
Burde nok fylt full tank for å hindre kondens, etc, men ofte så blir de nok stående med mye i tanken her hos meg av seg selv.
Bare å chock'e/prime godt (få dratt frem bensinen)og start.
Utstyret står i utebod/kjeller når ikke brukes.
Bensinen vi har her i nord og sentral-europa er så bra at de mytene om problemer med lagring blir nettopp myter.
Lagres bensin i tett kanne, så holder den leeeeenge.
Honda snøfres har vel ikke primer, så iløpet av sommeren så kan den bli vanskelig å starte til neste sesong pga forgasser tørka litt ut++.
-Vet om noen som starte Honda-fresen i skjul 3-4 ganger gjennom sommeren for å kunne opprettholde følgende utsagn ved sesongstart; "starta på 2de draget iår igjen".
Så jeg har en blanding av gammel og fersk bensin oppi, ikke bare gammel.
Det var første tur med snøfreseren i vinter i dag. Og kjøreværet er ikke noe å skryte av dessverre.
Prime godt, betyr det å sette bensintilførselen på fullt? Det er en spake for det.
Legger ved en link der problemstillingen med E10 er tatt opp. Og ja, det går bra å holde på som før med vanlig bensin, men så kommer problemene.
https://www.amcar.no/aktuelt/etanol+-+hvorfor+er+det+er+problem.html
Det der gjaldt før. Slik er det ikke lenger når det er etanol blandet i bensinen.