HSt
   #21
 35,438     Lillestrøm kommune     1
Når forgasser er full av gøgge så er det ikke myte at det blir avleiringer av bensin som står lenge. Rådet om å fylle på med akrylat bensin før sesongslutt er god, hos meg brukes fresen så lite at den går kun på dette. Er over 5 år gammel og aldri hatt et problem eller gjort noe som helst med den.

TSt
   #22
 13,730     0
En trenger ikke å få problemer med gammel bensin i motorer men erfaring fra bedrift som hadde serviceverksted og som har solgt over 50 000 små motorer gjennom flere tiår så en at det kom en del inn i til reparasjon hvor det ikke trengtes å bytte noe deler. Jeg er heller ikke så flink hjemme men må ha hatt en omgang på plenklipper og snøfreser siste årene. Naboens strømaggregat var også på besøk en tur. Ut i fra erfaringene så har problemet blitt større over tid, dette har trolig noe med sammensetningen i drivstoff å gjøre slik at vanlig drivstoff ikke har blitt noe bedre til å lagres.
   #23
 3,277     I huset mitt     0
Bare å chock'e/prime godt (få dratt frem bensinen)og start.


Prime godt, betyr det å sette bensintilførselen på fullt? Det er en spake for det.

Bensintilførsel, da tenke jeg på bensinkranen som åpner/stenger for bensinen fra tanken.
Choke er ofte en egen spak på freser, denne blokkerer med et lite spjeld foran forgasser sånn at motor får lite luft, men masse bensin, som den treng når den er kald.

Søk på primer bulb på Google, så får man opp masse bilder av sånne. Er en liten blære som man trykke/klemmer på flere ganger for å dra bensin til (gjennom) regulator/pumpe på forgasseren.
Når motoren er starta så gjør den alt selv, men kan gi startproblemer etter noe tids lagring uten en slik blære.
(ref historien min over med at noen starte opp Honda-fresen flere ganger hver sommer)
   #24
 3,277     I huset mitt     0
Hugs på at bensinen en kjøper på pumpe nå er E10, at den kan ha opptil 10% etanol i seg. Holdbarheten på bensin har gått ned, etter en tid vil den begynde å skille seg. Etanol er og blandbart med vann, slik bensinen vil ta opp vann i mye større grad enn før. Vil anbefale å kjøre litt akrylatbensin på siste tank før lagring, da den tåler det mye bedre, 2-4år alt ettersom det er 2t bensin eller 4t.

Legger ved en link der problemstillingen med E10 er tatt opp. Og ja, det går bra å holde på som før med vanlig bensin, men så kommer problemene.


https://www.amcar.no/aktuelt/etanol+-+hvorfor+er+det+er+problem.html

Fiffig, den artikkelen der starte med "Vi får ofte spørsmål om hvorfor Etanol utgjør et problem i eldre kjøretøy".
Tydelig at selv i amcar-miljøet er det ikke alle som plages nevneverdg av problemet det skulle være med etanol i bensinen. Wink

Det at man kommer til å få problemer om man ikke gjør visse ting på sesongens slutt er nok litt påståelig.

Jeg (og antagelig ganske mange) gjør ingenting extra for sesonglagringen og plages aldri.
Andre plages hvert år.
Serviceverkstedene jubler over letttjente peng.
Verden er rar.
   #25
 10,486     Akershus     0
Kjøp 98-oktan, da slipper man (enn så lenge) etanol.

Tidligere år, så syns jeg bensina har vært litt "rar" når den har stått. Snøfreser har jeg i liten grad, men gressklipperen har liksom måttet justeres litt for å gå skikkelig. Når fjorårets bensin er brukt opp og ny kjøpt, har den trengt justering igjen. Mulig det bare er gammel overtro eller hva det er, men jeg syns jeg har stusset litt på det noen ganger.

OM bensina er litt dårlig, så vil det nok ikke skje annet enn at den kan være verre å få start på.
Signatur
   #26
 4,057     Sørlandet     0
Kjører siste turen for sesongen på alkylatbensin og første på dette.

Tapper også ned forgasser ettet siste snøfall. Produsenten anbefaler det mener jeg å huske.

Alkylat er ren bensin som kan stå lenge (3år(?)) og er fin mot pakninger og diverse. Hadde den ikke vært så dyr hadde jeg bare kjørt på den.

På hytta har man ett honda aggregat som sviver sånn av og til. På 95 måtte man dra lenge og vel. Nå som vi kun kjører på alkylat starter det på førstem og fusker aldri. Dette sviver såpass lite at det bare kjøres på alkylat.
   #27
 38     1
Driver selv med salg/service av mindre bensinmotorer, både med forgasser og innsprøyting. Vi har hvertfall de to siste årene hatt merkbart mer med bensinrelaterte plager på motorer, og da spesielt motorer som står lagret i en tid uten bruk.
Men vi har selvsagt masse motorer som står lagret som det er overhodet ingen problem med.
Det vi ser er at bensinen "skiller" seg, og forandrer farge. På innstallasjoner med vannutskiller er dette noe en oftere ser. Dette er noe folk i bransjen er klar over, og vi anbefaler alle våre kunder å kjøre siste tank før lagring med alkylatbensin. Om en tar noen raske søk på googel får en opp masse informasjon rundt problematikken.

Ingen regel uten unntak, men greit å bare informere litt om det slik at folk kan være obs på det.


  (trådstarter)
   #28
 398     0
Alkylatbensin er altså en helt ren bensin. Lurt å dra og kjøpe en sånn, så jeg er helt sikker på enkel start neste gang.
Er den å få tak i på bensinstasjonene? Alkylatbensin 4-takt. Finnes også 2-takt.

Signatur
HSt
   #29
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Ja, pass på ikke 2-takt med olje på 4 takt.

Jeg har kjøpt på Shell på Kongsberg til ikke så skrekkelig dårlig pris (samnenlignet med Jula/Biltema). Årsaken til økt holdbarhet er at den er syntetisk fremstilt og dermed renere
  (trådstarter)
   #30
 398     0
Og jeg kan altså blande inn alkylatbensin 4-takt i det som er der i fra før. (Jeg trenger ikke kjøre snøfreseren tom før jeg har i alkylaten).
Det hadde jo selvfølgelig vært best å bli kvitt alt som er oppi fra før av. Ev. la motoren stå på tomgang.

Fyller alltid i nok bensin på forhånd før jeg tar turen ned veien for at den ikke skal stoppe underveis, for å unngå å dra den hele veien tilbake. Derfor er tanken aldri tom hos meg.
Signatur