Mange som synes mye her på forumet og det må man bare leve med . Noen kjøper overpriset verktøy / maskiner bare for og kunne skryte til alt og alle at de har "det beste " . Alle kjenner vi vel noen sånne som bare må bytte en ting til noe som er et lite hakk bedre enn det du selv har for at de skal kunne skryte av det . Selv har jeg en billig kærcher freser på 5.5 hk / Stiga motorsag (og hold dere fast ) en Biltema Kapp/Gjærsag . Ingen vil vel tro det men 90 grader er 90 grader på den saga, samme med 45 grader . Den brukes til det meste og har blitt brukt sånn i 3 år snart .
Og det beste med alt er at jeg ikke trengte og ta opp et rammelån for og finanisere det .
Ja jeg kan forstå at dem virker litt skeptisk på slike kinesisk produksjon ,det betyr ikke automatisk elendig hele tiden..de har jo blitt bedre o bedre etterhvert..Feks Hyundai (mitsubishi pajero) de virker forsatt på veien fordi de kjøpte jo lisens fra mitsubishi og samme bygg og teknisk i motor. likedan med rema1000 snøfreser. motoren er jo lisens fra honda..hadde dem laget egen uten andre merke ,hadde det sikkert vært noe annet.. jeg vet ikke. men for min del synes denne gule snøfresen er solid nok og jobber med og motoren ruller o ruller. like god som de 25000 kr fra honda. rart er de dyre snøfreser ruster like mye som de billige kinesisk. jeg tror dem steller ikke bra med dem som påvirker mye også...spiller jo egentlig ingen rolle pris eller merke de holder uansett bra. jeg tror de kjører hardt med sin kinesisk snøfreser for å slenge dritten over den.. hvorfor?? det står jo klart på papirene at hvor mye og hvor fort den skal jobbe med.. skal den kjører stor plass er den gul snøfresen for liten. den passer kun de er laget for..
Men når det gjelder garanti kan jeg forstå at det er så dårlig service og lang ventetid fra kina over to måneder..det er noe annet..
Jeg som selv hører dårlig så jeg ikke kunne ringe til kundeservice på orient import men dem i Rema var flink å stille opp for meg å ordne opp så får man det man trenger uten problem...jeg fikk det jeg trengte og deler finnes der.
Smokey: du har gjordt deg fornuftig.. billige holder like bra som de dyre.. jeg holder likedan unna så mye unødige og trenger heller ikke lån...kjøpe kontant så ferdig med det...
Ruster? Jeg har en 20 år gammal snapper. Finnes vel knapt nok en mikroskopisk rustflekk. Omtrent galvanisert alt sammen Denne går nok 10 år til. Nyprisen den gangen lå vel på 12K tror jeg.
Om en freser til 10K holder fulle vintere i 10 år uten tull og takler jobben er det bra. For en Honda til 30 gjør dette i 30 år.
Smokey: du har gjordt deg fornuftig.. billige holder like bra som de dyre.. jeg holder likedan unna så mye unødige og trenger heller ikke lån...kjøpe kontant så ferdig med det...
Om billig er like bra vil jeg ikke påstå ! Man må se på behovet .. En privat person som har en innkjørsel på 50 kvm trenger mest sannsynlig ikke en freser til 30 000.- Ser noen prater om hondaen som kaster snøen pokkerivold , Er det egentlig nødvendig ? Min kaster snøen 15 m og det er mer enn nødvendig her .
LOCIMAN: det er bra du steller din. men jeg snakker om de generelle snøfreser de kvitter seg de kjente merke som har en del rust rundt freser i finn.no (torget) derfor jeg valgte dette istedenfor helt ny samme pris som de gamle utslitte snøfreser...
Min ca 20 år gamle Husqvara tok farvel da den 10hk Tecumseh endelig skar seg (totalhavari). Fin freser som var stor og tung, med hele 84cm bredde i kjeften. Monsteret var egentlig hvit, men rust flekkene gjorde at det ikke var lett å se hvilken farge den opprinnelig hadde, og vanlig rutine de siste 10 årene var 1 time fresing tilsvarte 1 time mekking. Startproblemer, reimstramming, reimbytting, sluring, plugg bytte, forgasser overhaling, skruer som vibrerte løs etc etc. Den delte seg i to en gang (under drift) da monteringsboltene mellom motorsiden og freserhuset løsnet :) Når den gikk så var det med styrke og pondus støttet av kraftige kjettinger, var i det hele tatt fornøyd med denne, allt maskineri som roterer og snurrer rundt må jo vedlikeholdes, og det var mye vedlikehold :) Husk at Husqvarna 10/33var det dyreste og råeste du antageligvis kunne kjøpe for penger på slutten av 80 tallet.
Nok om den, nytt monster måtte anskaffes: Ønske: stor og tung for stabilitet, og heftig motor, og bredde på kjeften siden jeg har ca 60m privat vei pluss gårdsplass, pluss en eldre nabokones gårdsplass og hennes private vei.
Fant fort ut at brukt faktisk var dyrt, og at nye merkevarefresere var uoverkommelig høyt priset når bedden passerte 60cm. Fant et kompromiss i Park&Garden 12HK med 73,5 cm i bredden til rett under 11.000 laken. Produsert i Kina, ja takk, hva er det i de siste årene som IKKE er produsert i Kina, og prisen er under det halve av det "Gucci" fresere koster (som nok også er produsert i Kina).
Beskrivelse Park & Garden snøfreser KCST1329E(D) 12HK/375ccm, 230V el. start Arbeidsbredde 73,5cm, 5 gir forover og 2 revers. Arbeidslys og varmehåndtak. Motor er Loncin Vekt 135kg. Garanti er vanlig kjøpslov, 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett. Denne kommer i en stor eske, den er nesten ferdig montert, men det gjenstår litt montering. Handtak må brettes opp og skrues fast, vaiere må strammes, utkast må monteres, glideskinner under freser må monteres, olje må fylles på motor. Jobben med montering tar ca 20 minutter og er ikke krevende.
Fikk den hjem i kasse og monterte utblåsning og håndtak, montering på 20 minutter – bare vissvass, glem det! Jeg tok meg heller god tid, moterte håndtak og utblåser, smurte opp alle bevegelige deler, deretter begynte jeg finjustering av wire og gir, tok av dekselet til reimene (som var i stål og ikke billig plast som på Husqvarnan) fant fort ut at her var justering absolutt nødvendig. Konklusjon: hadde jeg bare satt på håndtak og kjørt så ville jeg fått raskt havnet i uføre (reimer ville slurret og blitt utslitt, pluss rotoren hadde mistet kraft, probelmer med framdrift). Ergo: skikkelig justering er og blir viktig, uansett hvilken merkelapp som er klistret i fronten!
Motoren fikk olje og bensin, og starter lett (ett trykk på el bryteren og den er igang), den går stødig og taktfast, er veldig fornøyd med denne. Har latt den gå på litt rask tomgang i 3 x 15 minutter over tre dager for innkjøring. Bare å starte, forlate freser`n, komme tilbake etter et kvarter og den går like taktfast som da den ble forlatt. Foreløpig karaktersetting: 10 poeng.
So far: Sammenstilling, justering, oljefyll og oppstart (innkjøring), 9 poeng (av 10) – 1 poeng i trekk for litt pinglete utbåsningsrør, det virker lovende dette her, vil det holde? To be continued når snøen kommer...
Absolutt ikke. Men det er vanskelig å ta det spesielt seriøst når både argumenter og uttrykksmåte er så som så:
Selv har jeg en billig kærcher freser på 5.5 hk / Stiga motorsag (og hold dere fast ) en Biltema Kapp/Gjærsag . Ingen vil vel tro det men 90 grader er 90 grader på den saga, samme med 45 grader .
Den brukes til det meste og har blitt brukt sånn i 3 år snart .
Og det beste med alt er at jeg ikke trengte og ta opp et rammelån for og finanisere det .
Men når det gjelder garanti kan jeg forstå at det er så dårlig service og lang ventetid fra kina over to måneder..det er noe annet..
Jeg som selv hører dårlig så jeg ikke kunne ringe til kundeservice på orient import men dem i Rema var flink å stille opp for meg å ordne opp så får man det man trenger uten problem...jeg fikk det jeg trengte og deler finnes der.
Om en freser til 10K holder fulle vintere i 10 år uten tull og takler jobben er det bra. For en Honda til 30 gjør dette i 30 år.
Om billig er like bra vil jeg ikke påstå ! Man må se på behovet ..
En privat person som har en innkjørsel på 50 kvm trenger mest sannsynlig ikke en freser til 30 000.-
Ser noen prater om hondaen som kaster snøen pokkerivold , Er det egentlig nødvendig ?
Min kaster snøen 15 m og det er mer enn nødvendig her .
Fin freser som var stor og tung, med hele 84cm bredde i kjeften.
Monsteret var egentlig hvit, men rust flekkene gjorde at det ikke var lett å se hvilken farge den opprinnelig hadde, og vanlig rutine de siste 10 årene var 1 time fresing tilsvarte 1 time mekking. Startproblemer, reimstramming, reimbytting, sluring, plugg bytte, forgasser overhaling, skruer som vibrerte løs etc etc. Den delte seg i to en gang (under drift) da monteringsboltene mellom motorsiden og freserhuset løsnet :)
Når den gikk så var det med styrke og pondus støttet av kraftige kjettinger, var i det hele tatt fornøyd med denne, allt maskineri som roterer og snurrer rundt må jo vedlikeholdes, og det var mye vedlikehold :)
Husk at Husqvarna 10/33var det dyreste og råeste du antageligvis kunne kjøpe for penger på slutten av 80 tallet.
Nok om den, nytt monster måtte anskaffes:
Ønske: stor og tung for stabilitet, og heftig motor, og bredde på kjeften siden jeg har ca 60m privat vei pluss gårdsplass, pluss en eldre nabokones gårdsplass og hennes private vei.
Fant fort ut at brukt faktisk var dyrt, og at nye merkevarefresere var uoverkommelig høyt priset når bedden passerte 60cm. Fant et kompromiss i Park&Garden 12HK med 73,5 cm i bredden til rett under 11.000 laken.
Produsert i Kina, ja takk, hva er det i de siste årene som IKKE er produsert i Kina, og prisen er under det halve av det "Gucci" fresere koster (som nok også er produsert i Kina).
Beskrivelse
Park & Garden snøfreser KCST1329E(D) 12HK/375ccm, 230V el. start
Arbeidsbredde 73,5cm, 5 gir forover og 2 revers. Arbeidslys og varmehåndtak.
Motor er Loncin
Vekt 135kg.
Garanti er vanlig kjøpslov, 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett.
Denne kommer i en stor eske, den er nesten ferdig montert, men det gjenstår litt montering.
Handtak må brettes opp og skrues fast, vaiere må strammes, utkast må monteres, glideskinner under freser må monteres, olje må fylles på motor. Jobben med montering tar ca 20 minutter og er ikke krevende.
Fikk den hjem i kasse og monterte utblåsning og håndtak, montering på 20 minutter – bare vissvass, glem det!
Jeg tok meg heller god tid, moterte håndtak og utblåser, smurte opp alle bevegelige deler, deretter begynte jeg finjustering av wire og gir, tok av dekselet til reimene (som var i stål og ikke billig plast som på Husqvarnan) fant fort ut at her var justering absolutt nødvendig.
Konklusjon: hadde jeg bare satt på håndtak og kjørt så ville jeg fått raskt havnet i uføre (reimer ville slurret og blitt utslitt, pluss rotoren hadde mistet kraft, probelmer med framdrift). Ergo: skikkelig justering er og blir viktig, uansett hvilken merkelapp som er klistret i fronten!
Motoren fikk olje og bensin, og starter lett (ett trykk på el bryteren og den er igang), den går stødig og taktfast, er veldig fornøyd med denne. Har latt den gå på litt rask tomgang i 3 x 15 minutter over tre dager for innkjøring. Bare å starte, forlate freser`n, komme tilbake etter et kvarter og den går like taktfast som da den ble forlatt. Foreløpig karaktersetting: 10 poeng.
So far: Sammenstilling, justering, oljefyll og oppstart (innkjøring), 9 poeng (av 10) – 1 poeng i trekk for litt pinglete utbåsningsrør, det virker lovende dette her, vil det holde? To be continued når snøen kommer...