12 timer innkjøring av handy snøfreser. den ruller bra. starter lett.
Tenkte på innkjøring 20 timer er jo mange timer før begynner å frese snø bør motor være ferdig innkjøring. kanskje lurt kjøpe snøfreser etter vinteren og før vinteren da har man fått gjordt ferdig innkjøring og sjekker alt virker sånn den er klart til tungt arbeid. synes rart at de selger snøfreser som er midt i vinteren uten innkjøring. derfor motorhavari??? snø er jo tungt .....EN TIPS .ikke sette snøfreser din ute om vinteren. reim kan bli stiv og ikke stramme for mye når freser jobber for hardt for det er sannsynligvis reim er kalt.. jo mer man justere mer stramme jo ødelegge mere. ta av svart deksel på toppen og se hvor mye man trekker håndtak inn ser hvor mye fjær ble brukt ,. Feks strammer dere reim pluss fjær helt ut kan sliter hjullager og plate som kan ble bøyd. anbefaler sette snøfreser i varm rommet. da er reim mer myk og bedre kontakt mot metall. reim er jo gummi og fryser lett og hardt.. Når dere starter freser ute i kulden da er reim allerede kaldt og når dere merker feser for dårlig så ikke stramme mere , sette freser inne til den tiner så starter dere igjen og kjør ut da ser dere forskjellige etterpå.
Dette hørtes veldig komplisert ut. Min freser (Norlett) har stått i kald garasje i alle år. Starter og går fint. At du må kjøre inn motoren i 20t for ikke å få motorhavari kan da ikke stemme. Står dette i brukerveiledningen? Hvordan kjører du den i tilfelle inn? Vil anta at det er nok å sørge for liten belasning de første timene.
Hei ja alle motorer må alltid innkjøring uansett. ingen er vedlikeholdsfritt.. Nei nei men jeg prøver å gi dem tips å justere selv o sjekke om dette er stramt nok..uten å leverer verksted (unødige tur) sånn de kan lære p kjenne å bruke snøfreser sin for å gjøre det selv. Selv om garanti gjelder ikke dette men garanti gjelder kun defekt deler ,men justering står det jo i boka. merkerlig mange klarte ryke reima mens den er ny , Kanskje du har god råd??? hvorfor klarte dem ryke reima på kort tid..... hva tror du?
Innkjøring består i korte økter med normalt turtall (full gass) men ikke tung belastning (forsiktig ved kram snø eller brøyteskavler). Øktene forlenges etterhvert. Motoren skal bli skikkelig varm. Mellom øktene et minutt eller to så den får bli kvitt litt varme. Å si den skal gå på tomgang i timesvis er vranglære og ikke bra for motoren! I den grad innkjøring i det hele tatt er noe vits med en moderne motor så skal ialfall stempelringene få anledning til å slite seg til før sylinderveggene glaseres. Og har de ikke belastning så slites de ikke til og vil for alltid ha lekkasje med effekttap og høyere oljeforbruk til følge.
En annen fare ved å la den stå og putre på tomgang i lang tid er at da finner endel bensin veien ned forbi stempelringene og i oljen. Smøringen blir dårligere og du risikerer skader på rådelagre når du så belaster motoren.
Men motoren skal få gå seg varm før den belastes. Dette gjelder ikke bare innkjøring, men også senere bruk. Å "piske" en kald motor er ikke måten å øke levetiden på.
Og husk å sjekke oljen jevnlig. En ny motor kan bruke noe mer olje enn en som har noen timer gangtid.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Synes det er ganske artig og lese i denne tråden her, mange mener mye, og det er jo vel og bra Når man velger fres bør man vel også tenke litt på hvor mye man har og frese på og hvor mye snø man må regne med og få iløpet av en vinter.
Jeg er som mange andre skeptisk til billige ting, og kina produkter, selv om jeg vet det er en del som er både rimelig og kina produsert som er vel verdt pengene.
Men en ting jeg har lagt merke til, veldig mange her sammenligner nye kina freser med 20-30 år gamle fresere, dere er vel klar over at det er svært få ting som blir produsert i dag som er av samme kvalitet som for 20-30 år siden? F.eks en 30 år gammel ariens, det er en god fres, men kjøper man en ny i dag får man langt fra samme kvaliteten, Dette har jeg fra en forhandler som selger ariens!
Honda lever på sitt gode navn og rykte. Det er gode fresere, det er det ingen tvil om, men feilfrie er de ikke, kjenner en som har kjøpt ny honda i år til over 30K som har hatt en del trøbbel og har hatt den på verksted 3 ganger i vinter! Kina fresen nabon hans kjøpte har gått greit hele vinteren uten noen problemer bortsett fra en brytepinne eller to, og det kan man ikke se på som noe problem heller.
Selv har jeg ikke freser, jeg går med snøskuffa fortsatt, den svikter hvertfall aldri de fleste som har en freser som svikter iløpet av vinteren får jo ikke måka snø før den er ferdig reparert igjen, for og ta i ei snøskuffe, det hadde jo vært ett nederlag...
Etter en sesong med Toroen, er det på tide å avlegge rapport.
Selve Toro freseren er helt fantastisk. Kjempesolid bygget og det 2-trinns utkastersystemet er genialt. Kapasiteten og kastelengde er imponerende. Joysticken som styrer retning og høyde på utkastet med ett håndgrep er også kjempesmart.
Det som ikke er veldig bra er Briggs & Stratton Snow-series motoren som Toro har valgt. Kan ikke si at den er direkte dårlig på noe vis. Og den har nok hester og vel så det til å gjøre jobben bra. Likevel.... dette er ingen Honda.
Etter noen runder har jeg funnet ut hva som funker og det funker faktisk hver gang.
Gassen må stå i stilling 3/4. Choke må stå i stilling 3/4. Bensinkrana må være åpen(!) Primerknappen må få 3 trykk.
Startsnora dras i en gang. Deretter en gang til og da starter vidunderet - alltid! Den går tålig jevnt og fint, men et og annet lite smell er det i eksospotta. Stort sett holder det med 3/4 gass, men med store snømengder, er det greit med full gass.
Å starte vidunderet når motoren er varm er også litt viktig at gjøres riktig. Gass ned til kvart og som regel kun et drag i snora. Så er det bare å gasse opp igjen.
Å forklare kona disse tingene er ikke veldig lett. Får bare beskjed om at dette er jeg så flink til at det er best jeg gjør det. Problemet løst.
Med en Honda hadde det bare vært et drag i snora uansett kald eller varm motor og intet å forklare kona. På den annen side kostet en Honda nesten det dobbelte.
Nå er jeg vant med motoren og kona er vant med at det er jeg som freser og freseren som sådan er helt glimrende.
Så alt i alt? Kjøp en freser som kona kan bruke uten startproblemer, ta deg en øl og et fast grep rundt fjernkontrollen til TV'n. Det er nok verdt de ekstra kronene. ;)
Signatur
290 m² 70-tallshus. Oppvarmet hovedsaklig med CTC Ecoheat 7,5 kW varmepumpe. 160m aktiv brønndybde. 200L VVB i serie med CTC. 65° ut fra VVB. Enermet strømmåler. Actaris CF Echo II energimåler.
Etter noen runder har jeg funnet ut hva som funker og det funker faktisk hver gang.
Gassen må stå i stilling 3/4. Choke må stå i stilling 3/4. Bensinkrana må være åpen(!) Primerknappen må få 3 trykk.
Startsnora dras i en gang. Deretter en gang til og da starter vidunderet - alltid! Den går tålig jevnt og fint, men et og annet lite smell er det i eksospotta. Stort sett holder det med 3/4 gass, men med store snømengder, er det greit med full gass.
Å starte vidunderet når motoren er varm er også litt viktig at gjøres riktig. Gass ned til kvart og som regel kun et drag i snora. Så er det bare å gasse opp igjen.
Har en like sær gressklipper. Det er nok en feil på den, men med riktig prosedyre starter den på første hver gang, så dette blir ikke fikset. Det at bensinkranen må være åpen er uøkonomisk, men selv Honda har vel ikke løst dette ;D
B&S flyttet til Kina i 1986 - nittenåttiseks ;)
http://www.nytimes.com/1986/06/21/business/briggs-stratton-in-china-venture.html
http://zjchijiang.en.made-in-china.com/product/oeOQMjLKLuWY/China-6-5HP-Chipper-Shredder-BRIGGS-STRATTON-.html
Og Tecumseh motoren blir produsert av Jiangsu Goodpower Machinery Co.,Ltd China:
http://www.china-goodpower.com/ks-tecumseh-gasoline-engine/
Tenkte på innkjøring 20 timer er jo mange timer før begynner å frese snø bør motor være ferdig innkjøring. kanskje lurt kjøpe snøfreser etter vinteren og før vinteren da har man fått gjordt ferdig innkjøring og sjekker alt virker sånn den er klart til tungt arbeid. synes rart at de selger snøfreser som er midt i vinteren uten innkjøring. derfor motorhavari??? snø er jo tungt .....EN TIPS .ikke sette snøfreser din ute om vinteren. reim kan bli stiv og ikke stramme for mye når freser jobber for hardt for det er sannsynligvis reim er kalt.. jo mer man justere mer stramme jo ødelegge mere. ta av svart deksel på toppen og se hvor mye man trekker håndtak inn ser hvor mye fjær ble brukt ,. Feks strammer dere reim pluss fjær helt ut kan sliter hjullager og plate som kan ble bøyd. anbefaler sette snøfreser i varm rommet. da er reim mer myk og bedre kontakt mot metall. reim er jo gummi og fryser lett og hardt.. Når dere starter freser ute i kulden da er reim allerede kaldt og når dere merker feser for dårlig så ikke stramme mere , sette freser inne til den tiner så starter dere igjen og kjør ut da ser dere forskjellige etterpå.
Komplisert?..... ja... ingen er bekvam vet du.
En annen fare ved å la den stå og putre på tomgang i lang tid er at da finner endel bensin veien ned forbi stempelringene og i oljen. Smøringen blir dårligere og du risikerer skader på rådelagre når du så belaster motoren.
Men motoren skal få gå seg varm før den belastes. Dette gjelder ikke bare innkjøring, men også senere bruk. Å "piske" en kald motor er ikke måten å øke levetiden på.
Og husk å sjekke oljen jevnlig. En ny motor kan bruke noe mer olje enn en som har noen timer gangtid.
Jeg er som mange andre skeptisk til billige ting, og kina produkter, selv om jeg vet det er en del som er både rimelig og kina produsert som er vel verdt pengene.
Men en ting jeg har lagt merke til, veldig mange her sammenligner nye kina freser med 20-30 år gamle fresere, dere er vel klar over at det er svært få ting som blir produsert i dag som er av samme kvalitet som for 20-30 år siden? F.eks en 30 år gammel ariens, det er en god fres, men kjøper man en ny i dag får man langt fra samme kvaliteten, Dette har jeg fra en forhandler som selger ariens!
Honda lever på sitt gode navn og rykte. Det er gode fresere, det er det ingen tvil om, men feilfrie er de ikke, kjenner en som har kjøpt ny honda i år til over 30K som har hatt en del trøbbel og har hatt den på verksted 3 ganger i vinter! Kina fresen nabon hans kjøpte har gått greit hele vinteren uten noen problemer bortsett fra en brytepinne eller to, og det kan man ikke se på som noe problem heller.
Selv har jeg ikke freser, jeg går med snøskuffa fortsatt, den svikter hvertfall aldri de fleste som har en freser som svikter iløpet av vinteren får jo ikke måka snø før den er ferdig reparert igjen, for og ta i ei snøskuffe, det hadde jo vært ett nederlag...
Selve Toro freseren er helt fantastisk. Kjempesolid bygget og det 2-trinns utkastersystemet er genialt.
Kapasiteten og kastelengde er imponerende.
Joysticken som styrer retning og høyde på utkastet med ett håndgrep er også kjempesmart.
Det som ikke er veldig bra er Briggs & Stratton Snow-series motoren som Toro har valgt.
Kan ikke si at den er direkte dårlig på noe vis. Og den har nok hester og vel så det til å gjøre jobben bra.
Likevel.... dette er ingen Honda.
Etter noen runder har jeg funnet ut hva som funker og det funker faktisk hver gang.
Gassen må stå i stilling 3/4.
Choke må stå i stilling 3/4.
Bensinkrana må være åpen(!)
Primerknappen må få 3 trykk.
Startsnora dras i en gang. Deretter en gang til og da starter vidunderet - alltid!
Den går tålig jevnt og fint, men et og annet lite smell er det i eksospotta.
Stort sett holder det med 3/4 gass, men med store snømengder, er det greit med full gass.
Å starte vidunderet når motoren er varm er også litt viktig at gjøres riktig.
Gass ned til kvart og som regel kun et drag i snora. Så er det bare å gasse opp igjen.
Å forklare kona disse tingene er ikke veldig lett.
Får bare beskjed om at dette er jeg så flink til at det er best jeg gjør det. Problemet løst.
Med en Honda hadde det bare vært et drag i snora uansett kald eller varm motor og intet å forklare kona.
På den annen side kostet en Honda nesten det dobbelte.
Nå er jeg vant med motoren og kona er vant med at det er jeg som freser og freseren som sådan er helt glimrende.
Så alt i alt? Kjøp en freser som kona kan bruke uten startproblemer, ta deg en øl og et fast grep rundt fjernkontrollen til TV'n.
Det er nok verdt de ekstra kronene. ;)