Siden det er et enk, blir ikke gjelden slettet når boet er ferdig behandlet. Om kreditorer godtar en akkord blir ikke dette en vanlig konkurs. Meld kravet i boet, boet trekker normalt inn de eiendelene selskapet har, jeg antar at de også ville tatt beslag i utestående krav. Jeg har sett at de får utbetalt penger til livsopphold, men ikke så mye mer, om det da er noe å hente av løpende utbetalinger.
Har nå fått Bettum i tale (skriftlig), og han sier han erekstra bundet akkurat nå den nærmeste tiden pga det skattemyndighetene krever, og at han ikke har tenkt at noen andre skal lide for dette. Han lover å levere til meg. Jeg håper da at det til slutt ordner seg.
Her er en statusoppdatering på hva jeg erfarte i etterkant av konkursen. Det har på tross av til dels lovende kommunikasjon i etterkant dessverre ikke blitt noen levering til meg av det som manglet. Jeg har nå 3,5 år etter handel (forhåndsbetaling), kjøpt inn dette på nytt og nå fra Danmark. Kjøpte fra VarmtVandFraSolen. (https://www.varmtvandfrasolen.dk/). Disse har mye god informasjon tilgjengelig på nettstedet, god nettbutikk, og en pålitelig og rask levering til Norge. Økonomisk tap for meg er 25-30.000 kr.
Takk for link, interessant nettsted. Jeg er jo på jakt etter en styring til hyttesystemet mitt (2 gulvvarmekretser + solvarme) og hadde tenkt å bruke Sorel XHCC. Dog er det jo vanskelig å finne en brukbar leverandør i Skandinavia på dette så jeg ser etter alternativer. Denne UVR16x2-styringen jeg fant på den nettsiden så veldig interessant ut. Har sendt de en mail så får vi se hvor bra kundeservicen er
Jeg kom så langt at jeg i sommer ba om et tilbud på "Solvarmepakke Flexi Stor", som i følge websidene skulle koste 52.450,-, men var forberedt på at dette var foreldede priser (selv om de stadig står på nettsiden). Dette skulle være utgangspunkt for videre tilpasning av pakken til mine behov.
Jeg fikk et tilbud på 211.000,-. Om jeg var villig til å komme med pengene uten å få utlevert varene kunne jeg få rabatt ned til 167.000,-. Det var naturligvis ikke samme pakken - det var lagt til et helt hav av ting som jeg aldri hadde bedt om, og ikke var interessert i. Enkelte komponenter var inkludert to ganger i tilbudet, f.eks. to ulike ekspansjonstanker (ulik modell, beskrevet så ulikt, og på ulike steder i tilbudet, at jeg kunne oversett dubleringen). Jeg hadde i min forespørsel beskrevet flere tillegg som ville være aktuelle, med de krav jeg stilte til dem. Mine spesifiserte krav var på en rekke punkter totalt ignorert, og det som var tatt inn i tilbudet var helt på tvers av mine ekspistt spesifiserte krav/ønsker.
For komponenter som også var i "Maxi Stor"-pakken var prisene skrudd opp med 30-60% i forhold til det som var angitt på websidene. Tilbudet inneholdet en klausul om leveringstid: "enkelte produkter og bestillingsvarer i perioder inntil 2-3 mnd fra bestillingsdato". Andres erfaringer gir grunn til å mistenke at dette er en minimums-leveransetid framfor et maksimum.
Tilbudet spesifiserte et organsisasjonsnummer. Da jeg sjekket dette på brreg.no ventet jeg å finne et nyetablert AS (som det lenge hadde vært snakk om). Nummeret tilhørte et velkjent enkeltpersonforetak som var slått konkurs, men konkursbehandlingen var innstilt fordi det i boet ikke fantes midler til å betale kostnadene (ifølge informasjonen på brreg.no).
Jeg svarte på tilbudet med å be en rekke komponenter strøket, og en ny pris på det jeg var interessert i. Jeg indikerte også at jeg ønsket samlet levering av alle komponentene, og ville forholde meg til det som et ordinært salg av produkter, der bestilling fra min side ville være en juridisk bindende kontrakt, med forpliktelse til å betale den kontraktfestede kjøpesummen, og at betaling ville skje ved leveranse. Selger ville være sikret betaling på en kontraktsfestet dato, kjøper ville være sikret komplett leveranse.
Når selger er et firma der konkursbehandlingen ble avbrutt pga manglende midler i boet, er det ikke rimelig å forvente at en kunde har så stor tillit til firmaet at han betaler inn 100-200.000 kr i håp om at varene vil bli levert tre måneder (eller mer) senere - særlig ikke med de tidligere erfaringer som er gjort.
Etter det har det vært fullstendig taust, og jeg har avskrevet dette alternativet. Selv om jeg nå skulle få et nytt tilbud, vil jeg ikke vurdere det seriøst.
Det tok så lang tid å få vridd ut et tilbud at det ble for sent på året for installasjon. (Jeg skal f.eks. ha en nedgravet kulvert mellom tank og solfangere. Med så usikker leveringstid kunne snøen være kommet før varene var levert.) Jeg hadde også fått inn et annet tilbud, men bestemte meg uansett for å utsette det hele til våren. Antagelig blir jeg stående uten noen faglig kyndig konsulent, og må selv ta ansvaret for å sette sammen komponenter på fornuftig måte - men med så mye fram og tilbake som det har vært, føler jeg at jeg begynner å få litt peiling
Kjøpte fra VarmtVandFraSolen. (https://www.varmtvandfrasolen.dk/). Disse har mye god informasjon tilgjengelig på nettstedet, god nettbutikk, og en pålitelig og rask levering til Norge.
Hvordan ordnet du betaling?
(Jeg har hørt om "Dankort", men om det finnes i Norge, er det ikke noe jeg har. Er ikke MobilePay lagt ned, ihvertfall i Norge?)
Etter å ha bygget opp hele bestillinga i nettbutikken erfarte jeg at jeg ikke kunne betale med norske kredittkort (Dankort og MobilePay var ikke noe alternativ i Norge å betale med så det ut til). Sendte da e-post, og fikk raske svar og avklaringer på at salg til Norge skjer med fratrekk dansk mva der fortolling i Norge da tillegger norsk mva (dvs. vanlig praksis som handel med utland). Jeg tok (på nytt) risikoen med å forhåndsbetale (inkl. frakt) og overførte beløpet til dansk bank før varene ble sendt. Min frakt til Tromsø ble relativt høy 5-6.000 som vistnok er 2-3 ganger høyere enn fraktpris til Østlandsområdet. Den dyre frakta gjenspeiler levering av noe uhåndterlig dobbelpall i lengde med 37 vakuumrør/kollektor. Med tillegg av alt det utstyr som trengs omkring solfangerdelen inn mot min eksisterende Dalatank. (Kontroller hadde jeg fra før Sorel XHCC). I sum kostet dette meg 36.000 Nkr, men da kjøpte jeg en del ekstra fra den relativt omfattende nettbutikken som jeg tidligere ikke hadde kjøpt inn. Tollklarering skjedde av/via transportfirma i Oslo engasjert av selger. Jeg betalte norsk mva og klareringsgebyret til dem. Da visste jeg at leveransen var på vei med vekt 197 kg ut i fra tollpapirene. Sånn sett var risikoen med forhåndsbetaling på 80% av sluttbeløpet.
Jeg ble positivt overrasket over det danske firmaet. Raske svar og tilbakemeldinger, og en levering som gikk 100% etter plan og det som ble sagt. I tillegg ga den store mengden info som lå på nettstedet samt den rikholdige nettbutikken meg et bedre utgangspunkt for bestilling enn det jeg hadde i sin tid ved bestilling hos Bettum. På enkelte detaljer er den tekniske løsninga omkring f.eks. håndtering av stagnasjon i solfanger tilsynelatende bedre håndtert nå enn den jeg starta med for 3-4 år siden.
Så hva er da endret, før og etter en konkursbehandling, økonomisk sett?
Her er en statusoppdatering på hva jeg erfarte i etterkant av konkursen. Det har på tross av til dels lovende kommunikasjon i etterkant dessverre ikke blitt noen levering til meg av det som manglet. Jeg har nå 3,5 år etter handel (forhåndsbetaling), kjøpt inn dette på nytt og nå fra Danmark. Kjøpte fra VarmtVandFraSolen. (https://www.varmtvandfrasolen.dk/). Disse har mye god informasjon tilgjengelig på nettstedet, god nettbutikk, og en pålitelig og rask levering til Norge. Økonomisk tap for meg er 25-30.000 kr.
Jeg fikk et tilbud på 211.000,-. Om jeg var villig til å komme med pengene uten å få utlevert varene kunne jeg få rabatt ned til 167.000,-. Det var naturligvis ikke samme pakken - det var lagt til et helt hav av ting som jeg aldri hadde bedt om, og ikke var interessert i. Enkelte komponenter var inkludert to ganger i tilbudet, f.eks. to ulike ekspansjonstanker (ulik modell, beskrevet så ulikt, og på ulike steder i tilbudet, at jeg kunne oversett dubleringen). Jeg hadde i min forespørsel beskrevet flere tillegg som ville være aktuelle, med de krav jeg stilte til dem. Mine spesifiserte krav var på en rekke punkter totalt ignorert, og det som var tatt inn i tilbudet var helt på tvers av mine ekspistt spesifiserte krav/ønsker.
For komponenter som også var i "Maxi Stor"-pakken var prisene skrudd opp med 30-60% i forhold til det som var angitt på websidene. Tilbudet inneholdet en klausul om leveringstid: "enkelte produkter og bestillingsvarer i perioder inntil 2-3 mnd fra bestillingsdato". Andres erfaringer gir grunn til å mistenke at dette er en minimums-leveransetid framfor et maksimum.
Tilbudet spesifiserte et organsisasjonsnummer. Da jeg sjekket dette på brreg.no ventet jeg å finne et nyetablert AS (som det lenge hadde vært snakk om). Nummeret tilhørte et velkjent enkeltpersonforetak som var slått konkurs, men konkursbehandlingen var innstilt fordi det i boet ikke fantes midler til å betale kostnadene (ifølge informasjonen på brreg.no).
Jeg svarte på tilbudet med å be en rekke komponenter strøket, og en ny pris på det jeg var interessert i. Jeg indikerte også at jeg ønsket samlet levering av alle komponentene, og ville forholde meg til det som et ordinært salg av produkter, der bestilling fra min side ville være en juridisk bindende kontrakt, med forpliktelse til å betale den kontraktfestede kjøpesummen, og at betaling ville skje ved leveranse. Selger ville være sikret betaling på en kontraktsfestet dato, kjøper ville være sikret komplett leveranse.
Når selger er et firma der konkursbehandlingen ble avbrutt pga manglende midler i boet, er det ikke rimelig å forvente at en kunde har så stor tillit til firmaet at han betaler inn 100-200.000 kr i håp om at varene vil bli levert tre måneder (eller mer) senere - særlig ikke med de tidligere erfaringer som er gjort.
Etter det har det vært fullstendig taust, og jeg har avskrevet dette alternativet.
Selv om jeg nå skulle få et nytt tilbud, vil jeg ikke vurdere det seriøst.
Det tok så lang tid å få vridd ut et tilbud at det ble for sent på året for installasjon. (Jeg skal f.eks. ha en nedgravet kulvert mellom tank og solfangere. Med så usikker leveringstid kunne snøen være kommet før varene var levert.) Jeg hadde også fått inn et annet tilbud, men bestemte meg uansett for å utsette det hele til våren. Antagelig blir jeg stående uten noen faglig kyndig konsulent, og må selv ta ansvaret for å sette sammen komponenter på fornuftig måte - men med så mye fram og tilbake som det har vært, føler jeg at jeg begynner å få litt peiling
Hvordan ordnet du betaling?
(Jeg har hørt om "Dankort", men om det finnes i Norge, er det ikke noe jeg har. Er ikke MobilePay lagt ned, ihvertfall i Norge?)
Hva betalte du i frakt til Norge?
(Ikke uten betydning: Hva bestod leveransen av?)
Jeg tok (på nytt) risikoen med å forhåndsbetale (inkl. frakt) og overførte beløpet til dansk bank før varene ble sendt. Min frakt til Tromsø ble relativt høy 5-6.000 som vistnok er 2-3 ganger høyere enn fraktpris til Østlandsområdet. Den dyre frakta gjenspeiler levering av noe uhåndterlig dobbelpall i lengde med 37 vakuumrør/kollektor. Med tillegg av alt det utstyr som trengs omkring solfangerdelen inn mot min eksisterende Dalatank. (Kontroller hadde jeg fra før Sorel XHCC). I sum kostet dette meg 36.000 Nkr, men da kjøpte jeg en del ekstra fra den relativt omfattende nettbutikken som jeg tidligere ikke hadde kjøpt inn.
Tollklarering skjedde av/via transportfirma i Oslo engasjert av selger. Jeg betalte norsk mva og klareringsgebyret til dem. Da visste jeg at leveransen var på vei med vekt 197 kg ut i fra tollpapirene. Sånn sett var risikoen med forhåndsbetaling på 80% av sluttbeløpet.
Jeg ble positivt overrasket over det danske firmaet. Raske svar og tilbakemeldinger, og en levering som gikk 100% etter plan og det som ble sagt. I tillegg ga den store mengden info som lå på nettstedet samt den rikholdige nettbutikken meg et bedre utgangspunkt for bestilling enn det jeg hadde i sin tid ved bestilling hos Bettum. På enkelte detaljer er den tekniske løsninga omkring f.eks. håndtering av stagnasjon i solfanger tilsynelatende bedre håndtert nå enn den jeg starta med for 3-4 år siden.