18,714
12
1
Bidda: Billig motorisering av garasjeport
3,704
Ringerike
0
Tips til billig å motorisere en leddport som har spiralfjærer på aksel (font eller bakaksel).
Etter at garasjen vår var ferdig (2005) har jeg for 3. gang brukt en selvutviklet metode for å billig få motorisert en leddport. Normalt koster sånne 3-fas industrimotorer og styring nærmere 10 store, bruker nå fra 1500-2500kr.
Legger ved en bildeserie som viser framgangsmåten (for aksel bak):
Etter at garasjen vår var ferdig (2005) har jeg for 3. gang brukt en selvutviklet metode for å billig få motorisert en leddport. Normalt koster sånne 3-fas industrimotorer og styring nærmere 10 store, bruker nå fra 1500-2500kr.
Legger ved en bildeserie som viser framgangsmåten (for aksel bak):
Siste redigering: Friday, November 9, 2012 7:55:07 PM av Bidda
Signatur
Eier av Lesjø Utvikling AS, og har stor interesse for prosjekter, teknikk, logistikk og planløsninger 
Egne prosjektfilmer på YouTube

Egne prosjektfilmer på YouTube
Egne prosjektfilmer på YouTube
Egne prosjektfilmer på YouTube
Når den lukker og treffer noe så snur den og stopper, automatikken er innebygget i motorkassa.
Det er viktig at porten er justert slik at den ballanserer, brukte badevekt på min for å sjekke kraft= ca. 30kg. Motor maks 80kg. (kraft kan justeres på motoren)
Det fulgte med 2 fjernkontroller.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Portåpneren er av den typen der man programerer endestoppene. God ide å løse det på denne måten.
På siste bilde vises noe jeg gjorde i 2000 og der har jeg sveiset et sykkeldrev (tror det er 37 tennner) på en foring (akselskjøt) som ble påskrudd akslingen.
Det tannhjulet som er avbildet har jeg fått tak i av en portmontør, måtte slipe ned tanntykkelsen for å få på kjede.
Brukes det for liten diameter kan det hende at en ikke oppnår nok omdreininger i motoren (dvs. porten går ikke helt opp). Normalt ikke problem på de høyder som er i private garasjer.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Grunnen til løsningen er at industriportmotorer ofte koster 8-10 lapper noe jeg ikke ønsket å bruke, samt at min port hadde vinduer i toppelementet og da blir elementet svakere og derfor ikke egnet i å dra i slik en normalt montert villaportmotor er montert.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Hvordan klarte du å skjøte den? Jeg ser ingen skjøt eller lignende.
Hvis du har byttet den, hvordan klarte du det uten av torsjonsfjæren spant seg ut? Eller gjør den det?