18,714    12    1  

Bidda: Billig motorisering av garasjeport

 3,704     Ringerike     0
Tips til billig å motorisere en leddport som har spiralfjærer på aksel (font eller bakaksel).

Etter at garasjen vår var ferdig (2005) har jeg for 3. gang brukt en selvutviklet metode for å billig få motorisert en leddport. Normalt koster sånne 3-fas industrimotorer og styring nærmere 10 store, bruker nå fra 1500-2500kr.

Legger ved en bildeserie som viser framgangsmåten (for aksel bak):
Siste redigering: Friday, November 9, 2012 7:55:07 PM av Bidda
Bidda: Billig motorisering av garasjeport - Bilde 2 Eske.JPG - Bidda
Bidda: Billig motorisering av garasjeport - Bilde 3 Motor.JPG - Bidda
Bidda: Billig motorisering av garasjeport - Bilde 4 Kjede.JPG - Bidda
Bidda: Billig motorisering av garasjeport - Bilde 6 Tannhjul.JPG - Bidda
Bidda: Billig motorisering av garasjeport - Bilde 8 Ramme.JPG - Bidda
Bidda: Billig motorisering av garasjeport - Bilde 9 ramme +motor.JPG - Bidda
Signatur

  (trådstarter)
   #2
 3,704     Ringerike     0
Har også laget løsningen på vår andre port som har aksel foran. Den har nå vært i drift i 8 år og slik er den:
Siste redigering: Friday, November 9, 2012 7:57:26 PM av Bidda
Motorisering av industrileddport - Bilde 20 Alternativ montering.JPG - Bidda
Signatur
   #3
 22,342     Akershus     0
Hvordan får du åpneren til å huske endene? og hvordan er det med max lukkekraft?
  (trådstarter)
   #4
 3,704     Ringerike     0
I motorkassa sitter brytere som påvirkes etter antall omdreininger hver av disse kan justeres for endeposisjon. (justering sees på siden av motoren)

Når den lukker og treffer noe så snur den og stopper, automatikken er innebygget i motorkassa.

Det er viktig at porten er justert slik at den ballanserer, brukte badevekt på min for å sjekke kraft= ca. 30kg. Motor maks 80kg. (kraft kan justeres på motoren)

Det fulgte med 2 fjernkontroller.
Siste redigering: Monday, June 23, 2008 6:22:34 AM av Bidda
Signatur
   #5
 22,342     Akershus     0
Hvordan har du beregnet utvekslingen på kjedehjulene?

Portåpneren er av den typen der man programerer endestoppene. God ide å løse det på denne måten.
  (trådstarter)
   #6
 3,704     Ringerike     0
På min første innstallasjon i -93 så hadde jeg et bakdrev fra en tråsykkel med mange forskjellige diameter som jeg prøvde på og fant en grei fart.

På siste bilde vises noe jeg gjorde i 2000 og der har jeg sveiset et sykkeldrev (tror det er 37 tennner) på en foring (akselskjøt) som ble påskrudd akslingen.

Det tannhjulet som er avbildet har jeg fått tak i av en portmontør, måtte slipe ned tanntykkelsen for å få på kjede.

Brukes det for liten diameter kan det hende at en ikke oppnår nok omdreininger i motoren (dvs. porten går ikke helt opp). Normalt ikke problem på de høyder som er i private garasjer.
Signatur

HSt
   #8
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Motorlift 2000 er en standard garasjeportåpner av god  kvalitet.  Bidda modifiserer denne så den fungerer med hans spesielle port (hvis jeg ikke misforsto).
  (trådstarter)
   #9
 3,704     Ringerike     0
Motor er standard villagarasjeportmotor, får kjøpt de i byggevarehandelen, bare husk at du må ha en som har kjededrift om du vil gjøre som jeg. Du finner sikkert flere typer/modeller på Finn.

Grunnen til løsningen er at industriportmotorer ofte koster 8-10 lapper noe jeg ikke ønsket å bruke, samt at min port hadde vinduer i toppelementet og da blir elementet svakere og derfor ikke egnet i å dra i slik en normalt montert villaportmotor er montert.
Signatur
   #10
 735     0
Nå er denne tråden noen år gammel, men kanskje trådstarter eller noen andre vet noe om den akslingen som stikker ut av porten.
Hvordan klarte du å skjøte den? Jeg ser ingen skjøt eller lignende.
Hvis du har byttet den, hvordan klarte du det uten av torsjonsfjæren spant seg ut? Eller gjør den det?