2,041    11    1  

Vannbåren varme i oppkjørsel - utnyttelse av overskuddsvarme

 2     0
Hei!

Jeg har en tanke om å etterhvert asfaltere oppkjørselen min, og har lyst å legge rør for vannbåren varme under asfaltdekket for oppvarming/tining vinterstid.

Huset har allerede vannbåren varme i alle rom, med luft/vann-varmepumpe samt dobbel varmtvannstank. Teknisk rom, hvor alt dette står, har en konstant temperatur på noe over 30 grader. Altså er det mye varme her som jeg ikke får utnyttet på noen spesiell måte...

Idéen min er som følger:

Jeg tenker å lage til et system utenfor den eksisterende vannbårne varmen slik at oppvarmingen av innkjørselen blir i et eget lukket system. Vil jeg kunne utnytte varmen i teknisk rom med en varmeveksler i fornuftig størrelse, og en sirkulasjonspumpe, effektivt nok til å kunne holde innkjørselen isfri? 
Grunnen til at jeg vil gjøre det sånn, er at jeg ikke ønsker å være avhengig av å passe på frostvæskeinnhold i vannet i øvrig anlegg, samt at jeg ikke vil risikere å tappe ned hele anlegget om det skulle gå hull på rørslyngen i oppkjørselen. Om dette er mulig å få på en effektiv måte, er det jo forsåvidt "gratis" å holde det fritt for is Smile

Feltet jeg vil holde isfritt er kanskje 40 kvadrat.

Kommentarer eller innspill tas imot med stor takk :) 

KE
   #1
 3,667     Hordaland     0
Lag gjerne ett lukket system til oppvarming av innkjørsel.
Men jeg ville sett litt på om du kan isolere det vannbårne systemet mer slik at du ikke får så høy temperatur i det tekniske rommet, så kan du bruke en væske/væske varmeveksler for å holde litt temperatur på den utvendige sløyfen.
  (trådstarter)
   #2
 2     0
Hei. Det har vært en tanke å isolere det, men det står to varmtvannstanker, alle rør til systemet, etc. på et rom på knappe 4m2, så er usikker på hvor mye jeg klarer å redusere temperaturen der inne.
HSt
   #3
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Overskuddsvarmen i form av luft er bare en liten dråpe i havet av energi du trenger. Her jeg bor er det belegningsstein og trikset er å måke før snøen tråkkes ned da er det selv med så mye trøbbel med underkjølt regn kun noen få noen dager med is. Har vel brukt en liten pose med Leca Safe i vinter. I fjor fikk jeg spørsmål om jeg hadde varme i innkjøring av en nabo... De har alle tykk stålis. Jeg har litt sol i innkjøring, det hjelper, men måkingen er trikset.

Skal du legge glykol krets så kombiner dette med vakuum solfangere.
   #4
 3,535     1
Jeg fikk for en tid siden noen erfaringsdata fra Oslo kommunes fortauer for å smelte snø og is. De har et gjennomsnittlig årsforbruk på 55 kWt/kvm, altså 2200 kWt på 40 kvm. De anbefaler en effekt på 180-250 W/kvm - for dine 40 kvm vil det si 7,2 til 10 kilowatt effekt. Du har neppe noe i nærheten av dette varmetapet fra utstyret i ditt tekniske rom. Antagelig ligger det en størrelsesorden under - det skal ikke mye energi til for å få et rom på 4 kvm til å virke varmt!

Selv om du skulle tine oppkjørselen fra varmepumpa, ikke fra varmlufta i rommet, så må du ha en varmeveksler til en egen, isolert krets, med glykol i vannet og egen sirkulasjonspumpe. HSt nevner solfangere - det kan nok hjelpe til for å få en tjuvstart på våren, men du har ikke mye nytte av dem når snøen kommer lavende ned i desember og januar og legger seg både på oppkjørselen og på solfangerne... Skal du satse på solfangere til vintersbruk må du vinkle dem opp fra taket så de har sjans til å komme over snøen, og dessuten blir vinklet mer mot sola. Og hvis du bor på et vindffullt sted bør du avstive dem svært grundig!
HSt
   #5
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Det blir dyre 10x4m, det virker som TS er mer redd for is en snø så kanskje er han fornuftig nog til å fortsatt måke og evt bruke undervarme til å få bort is. På soldagene besøkte jeg en på Grefsen i Oslo han hadde en manuell innkobling av glykolslanger i innkjørselen slik at de blr med på sirkulasjonen mot solfangerne. Han kunne da ta en slik isfjerne runde noen ganger i løpet av vinteren.
   #6
 4,110     Akershus (Follo)     0
55 KWt/M^2 er mindre enn jeg tenkte meg. Jeg har også spekulert på oppvarming av oppkjørselen, men tenkte meg det ville bli mye mer. På offentlige steder bruker de det jo til å brøyte fortauene. Jeg ser for meg å skru på når det er meldt underkjølt regn og for å løsne iskakene som samler seg selv når man prøver å brøyte det snøfritt. Noen ganger har man jo ikke anledning til å brøyte før man kjører på snøen. Er det noen her som har en pekepinn om kostnaden ved slik bruk?

Signatur
KE
   #7
 3,667     Hordaland     0
Det er jo tråder her inne om passiv oppvarming av innkjørsel ved hjelp av energibrønner.
Jeg tror ikke man trenger rare temperaturen på glykolen for å få tint bort is, med varmeveksler, ventil og temperaturmåler på glykolkretsen kan man selv velge hvor mye effekt som skal brukes til is-smelting.
Overskuddsvarmen fra teknisk rom får du se på som en annen utfordring, det er ikke nok energi der til å tine noe innkjørsel, prøv heller å isolere alle rørene om de ikke allerede er isolerte.

TSt
   #8
 13,730     0
Det trengs enorne mengder med vann ved lav temperatur hvis en skal få til dette. Smeltevarme på vann (dvs is ved 0 grader til vann ved same temperatur) tilsvarer omtrent den energi som skal til for å varme opp vannet 80 grader. Vi skulle hjelpe våren med å tine på jobb hvor det skulle lages gulv og da matte jeg finne frem tallene for å finne ut av hvorfor den ene tanken etter den andre forsvant på byggvarmeren uten at det skjedde så mye. Her var det helt andre arealer enn ved husbygging. En slik løsning må påvirke temeratur i en brønn hvis en ikke har voldsom utskifting av vann i grunnen.
   #9
 3,535     0
Smeltevarme på vann (dvs is ved 0 grader til vann ved same temperatur) tilsvarer omtrent den energi som skal til for å varme opp vannet 80 grader.

Dette gjekder uansett om vi snakker om løs snø eller hardpakket snø/is med samme vekt men mye mindre volum.

Likevel vet vi alle, som det også er nevnt høyere oppe i tråden, at der vi går/kjører på snøen og pakker den sanmmen, der blir det liggende som is-spor mye lengre utover våren.

Kan noen gi en god forklaring på hvorfor snø smelter raskere enn sammen vekt is eller hardpakket snø? For vanlige isolasjonmaterialer er hovedregelen at jo mere luft i materialet, jo mindre varmeledningsevne. Etter det skulle man jo tro at de ytterste/øverste lag av snøen ville isolere lagene innenfor/under mot varmen, men det virker jo nærmest som det er motsatt med snø og is!
HSt
   #10
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Naturlovene er nok fortsatt de samme Wink, men jeg vil tro at en isflate blir våt på overflaten og deler av dette vannet fordamper da tar det varme fra isen under og kjøler den ned. Så en får med deler av enda en faseovergang (fordampe vann) i dette tilfellet og isen smelter saktere. I tillegg er en viktig faktor at med snø er det lettere å få huller ned på mørk bakke som varmes opp i sol og smelter dermed fra 2 sider.