Les den presentasjonen om Tyssedal en gang til. Dette er en "test site" der de "trolig ville spare...om de installerte..." Pussig testsite. Videre litt rart at den engelske forhandleren med hele Scotland i nabolaget må ty til testsites in Norway.
Personlig ville jeg utformet den siden på en helt annen måte. Hele websiden deres for den saks skyld. Ener er ikke gode på markedsføring synes jeg, men det må en ikke ta produktet for. Det blir samme som at om produktet presenteres på glanset papir så blir det troverdig. Men ener skal ha en ting, Fru Prantl var enda værre enn det meste. Hun bommet totlat på det hun burde fortalt. Rommet var spekkfult av ingeniører og hun snakket til en gjeng med husmødre. Det var umåtelig synd.
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Vissvass Aasg. Du skriver jo om alt annet en tema. Jeg tror tilliten din synker for hvert innlegg. Vi er tydelig nå forbi stadiet hvor vi diskuterte virkemåten på maskinen. Nå dreier alt seg om totalt uinteressante ting. Du skriver jo selv at det ble servert mye tull fra fruen på sermonien. At noen spør om professoren kan termodynamikkens 1. og 2. lov er ikke da helt usaklig da disse er relevante for hans påstander. Hvis han ikke har mer selvtillit enn at han blir sur fordi utlendinger ikke vet at han må tiltales Dr. eller Prof. blir det patetisk. Hyggelig for deg at du er bevandret i gammeltysk kotyme.
Fint at du kan være med på en saklig tone.
Å spørre om han kan termodynamikkens første og andre er for det første en håpløs inngang til problemet. Selvsagt kan han dem. "Dø, kan du forklare termodynamikkens første og andre setning".
Det var mange på møtet som reagerte på måten det ble spurt på. Det var fler enn Prantl som oppfattet det som meget frekt. At du ikke er tilhenger av høflighetsfraser får være din sak. Men jeg tviler på at du har særlig erfaring fra internasjonale miljøer. Amerikanere, briter, spansjoler, tyskere, japanere holder faktisk veldig sterkt på høflighetsfraser og det er gjengs at de anser nordmenn generelt for uopplyste frekke og uhøflige. Uansett hva du synes så ble det som det ble på det møtet og det å fornærme vedkommende en har sjanse til å stille spørsmål til er lite taktisk trekk om en ønsker noen svar.
Jeg var som kjent ikke på møtet så jeg vet ikke hvordan vedkommende uttrykte seg. Imidlertid må man tåle slikt og håndtere det profesjonelt. Hvordan du kan uttale deg om min erfaring fra internasjonale miljøer er en gåte. Det som imidlertid fremdeles er mest interesant er dokumentasjon på maskinens energiproduksjon. Der har vi ikke kommet en millimeter lenger.
Og det konstruktive innlegget der var? Dette er bare ren skittkasting mot produktet med delvise sannheter kokt sammen til å forsøke gi inntrykk av noe uhumsk.
OK, la oss gå tilbake til det vi vet: CBB montert i Billingstad barnehage har dårligere virkningsgrad enn en varmtvannstank! Hva sier du?
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
På møtet bekreftet oppfinneren selv, Professor Prantl at maskinen kunne fungere i en bolig som min hvor det er mest BestBorad men en del nedstøpte gulvvarmerør.
Disse BestBoard-listene kjøpte du via ENER?
Jeg så en brosjyre på dem og første reaksjon var; Bullshit. Men så så jeg at det var fra Ener og jeg hadde handlet med dem mange år tilbake og fikk så utrolig god service den gangen. Så jeg tenkte jeg kunne undersøke litt. Jeg skulle legge et gulv som ikke tåler gulvvarme under. Latinamerikansk kirsebærtre plank. Det må absolutt ikke ha varme under gulvet. Så jeg ringte først til ener, så snakket jeg med flere som hadde det installert og så var jeg å så på det i en bolig. Og så kjøpte jeg det. Fra ener. Ferdig montert og innfelt i veggen. Det ble tegnet inn når vi tegnet huset.
Siden jeg har såpass mye glass i stua ville jeg ha noe som sikret at det ikke ble kaldt langs vinduet. Har ca 40 kvm vinduer i stua, inntil 4 m under taket og intil 3,5 m vinduer.
Så var det meningen at jeg skulle ha en CBB, hadd en på bestilling, men avbestilte den. Hovedgrunn; ikke økonomisk forsvarlig. Huset er på ca 300 kvm inntil 4 m under taket i stua inntil 6 meter i hallen hvor gangbrua fra kontoret til gjesteavdelingen går. Så det er et meget krevende hus både å varme opp og ventilere. Men det ser ut til å fungere greit uten varmepumpe eller ved og annet enn strøm brukte jeg ca 17 tusen kWt med strøm siste 12 mnd og forrige vinter var jævli kaldt på denne siden av fjorden. ca 57 kwt / kvm/år med kun elektrisk fyring.
Vissvass Aasg. Du skriver jo om alt annet en tema. Jeg tror tilliten din synker for hvert innlegg. Vi er tydelig nå forbi stadiet hvor vi diskuterte virkemåten på maskinen. Nå dreier alt seg om totalt uinteressante ting. Du skriver jo selv at det ble servert mye tull fra fruen på sermonien. At noen spør om professoren kan termodynamikkens 1. og 2. lov er ikke da helt usaklig da disse er relevante for hans påstander. Hvis han ikke har mer selvtillit enn at han blir sur fordi utlendinger ikke vet at han må tiltales Dr. eller Prof. blir det patetisk. Hyggelig for deg at du er bevandret i gammeltysk kotyme.
Fint at du kan være med på en saklig tone.
Å spørre om han kan termodynamikkens første og andre er for det første en håpløs inngang til problemet. Selvsagt kan han dem. "Dø, kan du forklare termodynamikkens første og andre setning".
Det var mange på møtet som reagerte på måten det ble spurt på. Det var fler enn Prantl som oppfattet det som meget frekt. At du ikke er tilhenger av høflighetsfraser får være din sak. Men jeg tviler på at du har særlig erfaring fra internasjonale miljøer. Amerikanere, briter, spansjoler, tyskere, japanere holder faktisk veldig sterkt på høflighetsfraser og det er gjengs at de anser nordmenn generelt for uopplyste frekke og uhøflige. Uansett hva du synes så ble det som det ble på det møtet og det å fornærme vedkommende en har sjanse til å stille spørsmål til er lite taktisk trekk om en ønsker noen svar.
Jeg var som kjent ikke på møtet så jeg vet ikke hvordan vedkommende uttrykte seg. Imidlertid må man tåle slikt og håndtere det profesjonelt. Hvordan du kan uttale deg om min erfaring fra internasjonale miljøer er en gåte. Det som imidlertid fremdeles er mest interesant er dokumentasjon på maskinens energiproduksjon. Der har vi ikke kommet en millimeter lenger.
Angående internasjonale miljøer så burde du være kjent med at det er slik. Det spiller liten rolle om vi liker det eller ikke. Slik er det. Utlendinger aksepterer ikke at man slurver med høflighetsfrasene.
Angående internasjonale miljøer så burde du være kjent med at det er slik. Det spiller liten rolle om vi liker det eller ikke. Slik er det. Utlendinger aksepterer ikke at man slurver med høflighetsfrasene.
Utsiktene til å få innsalg burde vel gjøre en noe mer hardhudet?
Ellers, med 80% besparelse på 17000kWh/år med en driftstid på minst 20 år så går CBB i pluss. Tenk om den varer i 30 år. Synes du ga deg for tidlig.
Enig med Aasg. Høflighet er viktig, selv om man har kritiske spørsmål (nå snakker jeg åpenbart ikke om dette forumet). Det å fornærme en østerriker er ikke alltid så lurt, men samtidig bør den gode professor tåle kritiske spørsmål tatt i betrakning hans banebrytende oppfinnelse. Men så er det jo måten man sier ting på.. (og siden jeg ikke var der, har jeg ingen anelse, men det er jo opplagt at Herr Doktor Prantl enten ble satt til veggs eller ble en smule bestyrtet av norsk folkeskikk.)
Ellers synes jeg det er uinteressant at Aasg kastet disse papirene, og det er som han sier, han fortalte oss dette for lenge siden. Igjen, Aasg er en kunde av Ener, og det er altså alt, ifølge ham selv (ok, en veldig lojal kunde.. ::) Også tittelen til Prantl er uten interesse for meg, selv om jeg forstår at andre synes det er relevant.
Det som derimot er svært interessant er tallene til JamesWatt, og det at en fellesskapets penger muligens har blitt brukt til et tvilsomt produkt. Og hva ligger i avtalen? Hvilket produkt har kommunen kjøpt? En varmekolbe, en varmeveksler, en evighetsmaskin (ja, Aasg sier jo at dette er så nær en evighetsmaskin man kommer når Prantl i fremtiden kobler maskinen helt fra strømnettet) - eller ganske enkelt katta i sekken?
Angående internasjonale miljøer så burde du være kjent med at det er slik. Det spiller liten rolle om vi liker det eller ikke. Slik er det. Utlendinger aksepterer ikke at man slurver med høflighetsfrasene.
Det går begge veier. Som ytlending bør man sette seg inn i norsk skikk og bruk FØR man drar til Norge!
When in Rome, do as the Romans do....
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Og det konstruktive innlegget der var? Dette er bare ren skittkasting mot produktet med delvise sannheter kokt sammen til å forsøke gi inntrykk av noe uhumsk.
OK, la oss gå tilbake til det vi vet: CBB montert i Billingstad barnehage har dårligere virkningsgrad enn en varmtvannstank! Hva sier du?
Det hadde jo vært svært spennende å få det seriøst bekreftet av noen som ikke er veldig partisk.
Jeg har vist Ener/prantl tillit ut fra at de har vist til dokumenter/referanser/malinger på fungerende maskiner. Enn så lenge er det ikke motbevist. Enn så lenge er det ikke bevist uavhengig heller. Det er jo hva dette prosjektet skal gjøre.
Hvis dette prosjektet flopper så er nok det mer irriterende for meg enn de fleste andre. Jeg har blitt garantert at maskinen fungerer, jeg holdt på å montere en i egen bolig, jeg har gitt dem stor tillit. Hvis det da viser seg at dette ikke virker er det klart at jeg er ikke fornøyd med å "akseptere" at det floppet.
Jeg er langt fra imponert over markedsføringen. Men det viste jeg fra før at ener ikke er markedsførere. De er teknikere. Far sjøl er ingeniør og begynte innen dette fordi han var privat opptatt av godt inneklima. Han er en ivrig entusiast.
Nå er jeg mest opptatt av at det må komme en avklaring som er seriøs og pålitelig. Om det virker så må det fastslås en gang for alle. Og det må bekreftes hvilken effekt maskinen har. Grundig, slik at en slipper slike håpløse diskusjoner i årevis. Samme om den ikke virker, da må det fastslås en gang for alle så grundig at det ikke skal være mulig å nevne det produktet igjen noen sinne. Det må ikke være mulig å selge produkter som ikke er noe tess gjennom sleipe måter å markedsføre dem.
Egentlig burde alle produkt som koster over feks 15 tusen vært pålagt en test fra uavhengig institutt. Det viser seg når utstyr blir testet så har nitti prosent av forhandlerne løyet om hvor bra produktet er og en del lyver kraftig.
De fleste apparater har vi ikke sjanse til å måle selv, ventilasjon feks er ekstremt vanskelig å måe riktig selv. Enkelte apparater har interne lekkasjer som er så store at de er ubrukelige. Som en her på netet som fant at gjennvinningen på ventilasjonen hans var på (ca ca) 60 % selv når gjennvinningen var slått av. Innvendig lekkeasje etter kort tids bruk.
Vi er alle tjent med at slikt utstyr lukes vekk og at useriøse forhandlere får en skikkelig smekk. Men de skal lukes vekk etter seriøse kriterier. Ikke fordi noen får blodteft og lar ballen rulle.
Personlig ville jeg utformet den siden på en helt annen måte. Hele websiden deres for den saks skyld. Ener er ikke gode på markedsføring synes jeg, men det må en ikke ta produktet for. Det blir samme som at om produktet presenteres på glanset papir så blir det troverdig.
Men ener skal ha en ting, Fru Prantl var enda værre enn det meste. Hun bommet totlat på det hun burde fortalt. Rommet var spekkfult av ingeniører og hun snakket til en gjeng med husmødre. Det var umåtelig synd.
Hva sier du?
Jeg så en brosjyre på dem og første reaksjon var; Bullshit. Men så så jeg at det var fra Ener og jeg hadde handlet med dem mange år tilbake og fikk så utrolig god service den gangen. Så jeg tenkte jeg kunne undersøke litt.
Jeg skulle legge et gulv som ikke tåler gulvvarme under. Latinamerikansk kirsebærtre plank. Det må absolutt ikke ha varme under gulvet.
Så jeg ringte først til ener, så snakket jeg med flere som hadde det installert og så var jeg å så på det i en bolig. Og så kjøpte jeg det. Fra ener. Ferdig montert og innfelt i veggen. Det ble tegnet inn når vi tegnet huset.
Siden jeg har såpass mye glass i stua ville jeg ha noe som sikret at det ikke ble kaldt langs vinduet. Har ca 40 kvm vinduer i stua, inntil 4 m under taket og intil 3,5 m vinduer.
Så var det meningen at jeg skulle ha en CBB, hadd en på bestilling, men avbestilte den. Hovedgrunn; ikke økonomisk forsvarlig. Huset er på ca 300 kvm inntil 4 m under taket i stua inntil 6 meter i hallen hvor gangbrua fra kontoret til gjesteavdelingen går. Så det er et meget krevende hus både å varme opp og ventilere. Men det ser ut til å fungere greit uten varmepumpe eller ved og annet enn strøm brukte jeg ca 17 tusen kWt med strøm siste 12 mnd og forrige vinter var jævli kaldt på denne siden av fjorden. ca 57 kwt / kvm/år med kun elektrisk fyring.
Angående internasjonale miljøer så burde du være kjent med at det er slik. Det spiller liten rolle om vi liker det eller ikke. Slik er det. Utlendinger aksepterer ikke at man slurver med høflighetsfrasene.
Utsiktene til å få innsalg burde vel gjøre en noe mer hardhudet?
Ellers, med 80% besparelse på 17000kWh/år med en driftstid på minst 20 år så går CBB i pluss. Tenk om den varer i 30 år. Synes du ga deg for tidlig.
Ellers synes jeg det er uinteressant at Aasg kastet disse papirene, og det er som han sier, han fortalte oss dette for lenge siden. Igjen, Aasg er en kunde av Ener, og det er altså alt, ifølge ham selv (ok, en veldig lojal kunde.. ::) Også tittelen til Prantl er uten interesse for meg, selv om jeg forstår at andre synes det er relevant.
Det som derimot er svært interessant er tallene til JamesWatt, og det at en fellesskapets penger muligens har blitt brukt til et tvilsomt produkt. Og hva ligger i avtalen? Hvilket produkt har kommunen kjøpt? En varmekolbe, en varmeveksler, en evighetsmaskin (ja, Aasg sier jo at dette er så nær en evighetsmaskin man kommer når Prantl i fremtiden kobler maskinen helt fra strømnettet) - eller ganske enkelt katta i sekken?
When in Rome, do as the Romans do....
Det hadde jo vært svært spennende å få det seriøst bekreftet av noen som ikke er veldig partisk.
Jeg har vist Ener/prantl tillit ut fra at de har vist til dokumenter/referanser/malinger på fungerende maskiner. Enn så lenge er det ikke motbevist. Enn så lenge er det ikke bevist uavhengig heller. Det er jo hva dette prosjektet skal gjøre.
Hvis dette prosjektet flopper så er nok det mer irriterende for meg enn de fleste andre. Jeg har blitt garantert at maskinen fungerer, jeg holdt på å montere en i egen bolig, jeg har gitt dem stor tillit. Hvis det da viser seg at dette ikke virker er det klart at jeg er ikke fornøyd med å "akseptere" at det floppet.
Jeg er langt fra imponert over markedsføringen. Men det viste jeg fra før at ener ikke er markedsførere. De er teknikere. Far sjøl er ingeniør og begynte innen dette fordi han var privat opptatt av godt inneklima. Han er en ivrig entusiast.
Nå er jeg mest opptatt av at det må komme en avklaring som er seriøs og pålitelig. Om det virker så må det fastslås en gang for alle. Og det må bekreftes hvilken effekt maskinen har. Grundig, slik at en slipper slike håpløse diskusjoner i årevis.
Samme om den ikke virker, da må det fastslås en gang for alle så grundig at det ikke skal være mulig å nevne det produktet igjen noen sinne. Det må ikke være mulig å selge produkter som ikke er noe tess gjennom sleipe måter å markedsføre dem.
Egentlig burde alle produkt som koster over feks 15 tusen vært pålagt en test fra uavhengig institutt. Det viser seg når utstyr blir testet så har nitti prosent av forhandlerne løyet om hvor bra produktet er og en del lyver kraftig.
De fleste apparater har vi ikke sjanse til å måle selv, ventilasjon feks er ekstremt vanskelig å måe riktig selv. Enkelte apparater har interne lekkasjer som er så store at de er ubrukelige. Som en her på netet som fant at gjennvinningen på ventilasjonen hans var på (ca ca) 60 % selv når gjennvinningen var slått av. Innvendig lekkeasje etter kort tids bruk.
Vi er alle tjent med at slikt utstyr lukes vekk og at useriøse forhandlere får en skikkelig smekk. Men de skal lukes vekk etter seriøse kriterier. Ikke fordi noen får blodteft og lar ballen rulle.